برنامه «درد مشترك» پاسخی است به درخواست های متوالی مردم درخصوص پاسخ رسانه ملی و آیینه بودن رسانه در بازتاب اخبار و حمایت از مردم مظلوم غزه، دوشنبه 13 مرداد ساعت 21:45 سومین قسمت خود را به روی آنتن فرستاد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبكه دو، برنامه «درد مشترك» كاری از گروه خانواده شبكه دو سیماست كه در حمایت از مردم مظلوم غزه به ویژه كودكان و زنان تهیه و تولید شده و اجرای آن را محمدجعفر خسروی به عهده دارد. این برنامه زنده در دو نوبت صبحها ساعت 11 و شبها ساعت 21:30 از شبكه دو سیما پخش می‌شود.

در قسمت سوم این برنامه كه دوشنبه 13 مرداد ساعت 21:45 به روی آنتن شبكه دو رفت، خانم زینب شریعتمدار (از فعالان مدنی در حوزه زنان)، سروش كریمی (از خوانندگان نسل جوان) و مرتضی امیری اسفندقه (از شاعران جوان انقلابی) حضور داشتند.

محمدجعفر خسروی در ابتدای برنامه گفت: درد غزه، همان درد مشترك است و جبهه غزه همان جبهه مسلمانان... جبهه مظلومیت و انسانیت در برابر جبهه شقاوت... پس بر طبق تیتراژ این برنامه و سروده ترانه برنامه توسط منوچهر مرزوقی كه در این برنامه گوشنوازی می كند: «همراه شو عزیز... تنها نمان به در.... كین درد مشترك، هرگز جدا جدا.... درمان نمی‌شود... دشوار زندگی، هرگز برای ما.... بی‌رزم مشترك آسان نمی‌شود.... همراه شو، عزیز....»

مجری پرتلاش شبكه دو افزود: در پی درخواست از مخاطبان این برنامه پیرامون ارسال نظراتشات درخصوص «چرا درد مردم غزه، درد مشترك است؟» مخاطبان بیشماری با شماره تلفن این برنامه 88771103 تماس گرفته و دل گفته هایشان را در اختیارمان گذاشتند و بسیاری دیگر از هموطنان، به سامانه پیامكی این برنامه 30000218 پیامك ارسال كرده اند كه نظرات مخاطبان در این زمینه پخش شد.

نخستین مهمان این برنامه، زینب شریعتمدار (از فعالان مدنی در حوزه زنان و كارشناس الهیات) بود كه درخصوص اقدام مادران جهان بالاخص مادران ایرانی نظراتی ارائه دادند. وی گفت: ما در دامان مادرانی پرورش یافته ایم كه از كودكی به ما می گفتند «كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا» پس با استعانت به این عبارت و همایش شیرخوارگان حسینی كه هرساله در اقصی نقاط جهان اسلام روز هفتم محرم برگزار می‌شود، پیشنهاد می كنم همین همایش را در نشانه اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیست انجام دهیم تا شاید به قبح كارشان پی ببرند. همچنین مادران ایرانی می توانند با در دست داشتن شیشه شیر فرزنان شیرخواره شان و تجمع در دفاتر سازمان ملل، سفارتهای اروپایی و سفارت كشورهای توسعه یافته، احساس انزجار خود را از این اقدامات وحشیانه در قبال كودكان غزه و فلسطینی به معرض نمایش بگذارند تا بدین ترتب حقوق مدنی آن كشورها را تا حدی مطالبه كنیم.

شریعتمدار خاطرنشان كرد: در سال 2000 میلادی 184 كشور در معاهده ای بین المللی، اهداف توسعه هزاره را در 7 بند امضاء كردند كه در سال 2015 اعمال گردد حال آنكه با مطالعه این معاهده متوجه می شویم اكثر آنها تاكنون اعمال نشده است. هفت بند این معاهده بدین شرح بود: از بین بردن فقر شدید و گرسنگی، آموزش ابتدایی همگانی، توانمندسازی زنان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با بیماریها و در نهایت گسترش مشاركت جهانی برای توسعه حیات.

فعال مدنی حوزه زنان ابراز كرد: با مطالعه این هفت بند به این نتیجه می رسیم كه شورای امنیت سازمان ملل باید تغییر نام دهد و اسم خود را «شورای امنیت رژیم صهیونیست» بگذارد چون در برابر این همه ظلم رژیم اشغالگر سكوت كرده و اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر وظیفه انسان دوستی ایجاب می كند عواطف جهانی را به سمت و سویی سوق دهیم كه منجر به رؤیای آزادی، صحت، سلامت و آرامش انسان در فلسطین شود.

در بخشی از برنامه ارتباط زنده تلفنی با عُدی التمیمی (دانشجوی یمنی در كشور ایران) برقرار شد تا به عنوان یك جوان مسلمان كه شاهد اتفاقات اخیر غزه است، تحلیل خود را از هم افزایی امت مسلمان بیان كند. التمیمی كه در راهپیمایی روز قدس سال جاری هم مشاركت داشته و ابراز همدردی خود را اعلام كرده بود، گفت: علی رغم مشكلاتی كه در مناطق سودان، سوریه، فلسطین، غزه و ... اتفاق افتاده، شاهد هیچ حركتی از سوی كشورهای عربی همسایه نیستیم و این اصلاً خوب نیست كه كشورهای همسایه عربی اقدامی برای همكیشان خود صورت نمی‌دهند.

در ادامه گفتگوی محمدجعفر خسروی با زینب شریعتمدار، این فعال مدنی در حوزه زنان اعلام كرد: در مواقعی كه دولت ها با ملتها چنین رفتار وحشیانه ای دارند باید حساب آنها را از ملتها سوا كرد و به پیشنهاد من، فعالان مدنی و NGO ها باید برای سران و رؤسای كشورهای آمریكا و تمام كشورهای توسعه یافته مدافع اقدامات وحشیانه رژیم اشغالگر، باید كفنی ارسال كنند تا آنان متوجه شوند زنده‌اند ولی در اصل مردگانی بیش نیستند چون بویی از انسانیت نبرده‌اند.

در قسمتی از برنامه، تصاویری فجایعی كه برای كودكان و مردم بی پناه غزه و فلسطین رخ داده، به نمایش درآمد كه دل هر انسانی را به درد وامی داشت و با پخش این تصاویر این سؤال در اذهان به وجود می آید كه داعیان جایزه نوبل و فعالان حقوقی جهانی چرا هیچ دفاعی از كشورهای مظلوم كه حقوقشان پایمال شده، انجام نمی‌دهند؟

در ادامه برنامه، سروش كریمی (از خوانندگان نسل جوان) قطعه ای با نام «من غزه را دوست دارم» را اجرا كرد. مرتضی امیری اسفندقه (از شاعران انقلابی كشورمان) از دیگر مهمانان این برنامه بودند كه به نمایندگی از سوی جامعه حكمت و اندیشه ایرانی در برنامه حضور داشت تا با حضورش در برنامه راجع به مردم غزه و اوضاع و احوالشان صحبت كنند.

این شاعر انقلابی گفت: تمام اتفاقاتی كه در جامعه كنونی و در كشورهای مختلف جهان می بینیم نشان دهنده و بازگو كننده دردهای مشتركی است كه بر طبق گفته شاعر فرهیخته ایرانی، سعدی «چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار/ تو كز محنت دیگران بی غمی، نشاید كه نامت نهند آدمی» و از این دست شعرها در آثار شعرای معاصر ایرانی همچون نیما یوشیج، ابتهاج (سایه)، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد به وضوح دیده می‌شود. همچنین بازگویی دردهای اینچنینی در آثار محمود درویش از شاعران فلسطینی هم كاملاً مشهود است كه بسیار خوب و بجا به این موارد و اثر مقاومت بر روحیه مظلومان پرداخته است.

امیری اسفندقه خاطرنشان كرد: با بیان دردهای مشتركی كه در حال حاضر بنا به موقعیت زمانی و مكانی اتفاق می افتد توسط شاعران، می توان امیدوار بود كه جوانه های امید در دل مظلومان رویشی مجدد داشته باشد تا آنها در راستای مقاومتشان موفق باشند.

برنامه «درد مشترك» كاری از گروه خانواده شبكه دو سیما و به تهیه كنندگی ایوب سلیمی و حسین قربانی است كه در دو نوبت روزانه و شبانه به مدت یك هفته از شبكه دو سیما به روی آنتن می رود. این برنامه صبح ها ساعت 11 به مدت یك ساعت و شبها ساعت 21:30 به مدت یك ساعت پخش می‌شود.


انتهای پیام/ اس
       
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار