مسئول پیشگیری از بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: تا سال 1404 انتقال محلی مالاریا در کشور به صفر می رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛حسین بیگلری مالاریا را اولویت مهم بیماریهای واگیر دار در سطح دنیا عنوان کرد و گفت: در سال 2010 به دلیل افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به این بیماری سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است.

وی با بیان اینکه اولین مورد بیماری وبا در ایران در سال 1320 گزارش شده است عنوان کرد: تا سال 1390 تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور کمتر از سه هزار نفر بوده است.

وی استانهای سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان را مناطق پر خطر کشور در زمینه بیماری مالاریا عنوان کرد و افزود: موارد این بیماری بصورت تک گیر در استانهای دیگر مشاهده می شود.

به گفته بیگلری استان کرمانشاه جز استانهای کم خطر کشور در زمینه بیماری مالاریا محسوب می شود.

بیگلری مالاریا را یک بیماری انگلی تک یاخته عنوان کرد و افزود: عامل این بیماری انگل تک یاخته ای موسوم به پلاسمودیم است که می تواند به دو شکل حاد و مزمن در افراد ایجاد بیماری کند.

مسئول پیشگیری از بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه پشه آنوفل را ناقل اصلی این بیماری عنوان و تصریح کرد: این پشه در صورت مکیدن خون فرد آلوده می تواند با گزش افراد سالم انگل بیماری را به بدن آنها وارد کند.

وی خاطر نشان کرد: با ورود انگل به بدن افراد، بیماری با علائمی همچون خستگی، درد عضلات، تب بالا، لرز، تهوع و استفراغ خود را نشان می دهد.

به گفته بیگلری دروه های متناوب لرز، تب و تعریق علامت بارز این بیماری است که این علائم به ترتیب هر چند وقت یکبار در افراد ظاهر می شوند.

وی با بیان اینکه مالاریای موجود در کشور از نوع قابل درمان آن است گفت: درمان بیماری مالاریا در کشور رایگان است و برخی درمان های دارویی جدید می توانند به طور کامل انگل مالاریا را از سطح بدن پاک کنند./ب


برچسب ها: کرمانشاه ، استان ، ابتلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.