یک پزشک گفت: زندگی ماشینی در خانه و محیط کار زمینه مساعدی را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد کرده است که با کاهش یا حذف آنها می‌توان از بروز این بیماری و حتی عوامل زمینه‌ای پیشگیری کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر«اسد احسا‌ن‌زاده»، اظهار کرد: امروزه به دلیل ماشینی‌شدن زندگی سطح ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر افزایش یافته و عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی جامعه شده است. بنابراین در رابطه با بیماری‌های قلبی که از جمله بیماری‌های غیرواگیر هستند، هشدار جدی برای جامعه به شمار می‌آید.

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ادامه داد: علت هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری‌های قلبی عروقی به دلیل روند ماشینی شدن زندگی است.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور مخصوصا‌ استان ایلام در حال حرکت از جامعه جوان به طرف جمعیت مسن است، گفت: از این رو سطح استرس‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

احسان‌زاده تصریح کرد: عدم فعالیت مناسب به علت ماشینی شدن باعث افزایش وزن، چاقی در جامعه شده است، بطوری که بیش از 35 درصد مردان و زنان در جامعه امروز حتی ایلام هم مبتلا به چاقی و افزایش وزن هستند.

احسان‌زاده با بیان اینکه این فشار خون و دیابت پیامدهای زندگی امروزی و زمینه‌سازی بیماری‌های قلبی است، تصریح کرد: بیماری‌های استخوانی مثل آرتروز و مزمن تنفسی از چاقی نشآت می‌گیرد.

وی افزود: افزایش چربی‌های خون علی‌الخصوص تری گلیسیریدها که ایجاد کننده‌ی کبد چرب در جامعه هستند، جزو عوارض زندگی فعلی جامعه جهانی علی‌الخصوص جامعه ایران است، بدین‌ صورت بیش از 30 درصد مرگ و میرها به دلیل مسائل قلبی عروقی است که حوادث و تصادفات و سرطان‌ها رتبه‌های بعدی دلایل تلفات انسانی را به خود اختصاص داده است.

این پزشک ادامه داد: وضعیت تغذیه‌ای جامعه امروز از عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی است چرا که گرایش جامعه به غذاهای فرآوری شده یعنی ساندویچ‌ها، پیتزا و مواد غذایی آماده باعث افزایش چربی‌ها خون علی‌الخصوص چربی بد شده و این مسئله زمینه‌ساز ابتلا به تصلب شرایین در افراد بالای 30 سال شده است.

سرپرست گروه مبارزه با بیماری‌ها خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات مذکور بهتر است، برای افزایش تحرک و دور کردن ماشین از زندگی چه ماشینی که حمل و نقل را انجام می‌دهد و چه ماشینی که موجب کم تحرکی درون منزل یا محل کار ‌مثل جارو برقی، ظرفشویی، لباسشویی و کامپیوتر تلاش جدی شود.

وی گفت: دور کردن غذاهای پر چرب، شور و شیرین از سفره و روی آوردن به مواد غذایی تازه و درمان صحیح بیماری‌های جسمی با نظر پزشکان اصل اساسی رعایت اصول تغذیه‌ای است.

‌انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
برچسب ها: ایلام ، کبد ، چرب ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.