به گزارش
خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نمایندگان و عوامل اجرایی مجلس دانشآموزی ششم که در روز چهارشنبه 15 مرداد در محل تالار مدرس مجلس برگزار شد، ضمن خوشامدگویی دانش آموزان برای حضور در خانه ملت اظهار داشت: این خانه متعلق به شماست و برای ما بسیار ارزشمند است که مجلس دانشآموزی افکار بانشاطی دارد و همچنین از هیأت رئیسه مجلس تشکر میکنم که این مکان ارزشمند در تاریخ ایران را برای این نشست انتخاب کردند.
لاریجانی با اشاره به شکلگیری مشروطیت در کشور افزود: در آن دوره پارلمان در ساحت سیاسی کشورمان سامان یافت و شما دانشآموزان بخشی از تفکر جمهوریت هستید و برای ما بسی جای خوشنودی دارد که خانه ملت را انتخاب کردید.
نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: مجلس دانشآموزی یک کارگاه برا ی فهم مشارکت در امور کشور است و باید در این مسیر دانست که حق جمهور چگونه قابل تحقق باشد.
وی با تأکید بر اینکه در ابتدا مبحث مشروطیت در کشور شکل گرفت، اضافه کرد: واژه حقوقی جمهوریت سامان پیدا کرد و برای فهم و تحقق آن باید تجارب بسیاری داشت.
لاریجانی افزود: جمهوریت یک نفس نیست، یک راه است و برای پیمودن آن احتیاج به آداب دارد و باید آن را فهمید و باور داشت و به آن پایبند بود.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: مشروطیت که در 100 سال پیش که با فراز و فرود در کشورمان تشکیل شد، عقیم ماند و در انقلاب اسلامی این تفکر ابعاد گستردهای پیدا کرده و جمهوریت سامان یافت و باید بدانیم که این موضوع در نهان و سرشت افراد شکل میگیرد تا در بزرگسالی در اداره کشور به آداب آن مقید شویم.
وی ادامه داد: مجلس برای مشارکت دادن نسل جدید در سرنوشت خود باید آداب
مشخصه آن را بداند و به آن پایبند باشد و این آداب این است که باید هدف را
درست شناخت و به آن پایبند بود.
لاریجانی هدف از تشکیل این مجالس و
وقت گذاشتن برای آن را داشتن یک هدف مشخص دانست و گفت: این هدف، هدفی است
که باید از ابتدا تجربه پیدا کرد و در مشارکت امور کشور در تصمیمسازیها و
کمک به تصمیمگیریها این تجربه لازم را داشته باشیم که آرای مختلف مطرح
شود و احترام به آرای مختلف به وجود آید .
وی افزود: این افکار مختلف میتواندیک تصمیم مشارکتی را تحقق بخشید و نباید تقلیدی عمل کرد.
لاریجانی تأکید کرد: باید در اجرایی شدن اهداف ابتکاراتی را زنده کرد و فکرهای نو ساخت تا بتوانند حضور خود را در جامعه نشان دهند.
نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: باید قبول کنیم در این فرآیند احتیاج به رفت و آمدهای مختلف فکری است.
لاریجانی
خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: شما نسلی هستید که نوآوری در سرشت
شماست که بسیار مهم است و باید مسائل کلان کشور را بشناسید حتی در حوزه
آموزش و پرورش باید این مسائل کلان را شناخت و در مجرای صحیح فعال کرد.
وی
ادامه داد: برخی مباحث مربوط به عدالت آموزشی است که حرف حقی است که در
نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مهم عدالت آموزشی است.
لاریجانی
افزود: در دورافتاده ترین نقاط کشور اداره آموزش و پرورش معلم میفرستد و
این هزینه دارد تا انسانهای برتری را برای جامعه تربیت کند و استراتژی
آموزش کشور این است که عدالت آموزشی را محقق سازد.
رئیس مجلس
شورای اسلامی تصریح کرد: باید کاستیها را جبران کرد چرا که مسئولین کشور
هزینههای آموزشی را به آن معنا تلقی نمیکنند و این یک نوع سرمایهگذاری
برای بهترینهاست چرا که این سرشت افراد است که برای ساختن آینده کشور
قابلیت پیدا میکند.
لاریجانی با اشاره به بودجه اختصاص یافته به
آموزش و پرورش کشور گفت: حدود 20 هزار میلیارد تومان سرمایه برای این نظام
آموزشی اختصاص پیدا کرده که یک پنجم تا یک ششم کل بودجه کشور صرف آموزش و
پرورش میشود و اگر بخواهیم متوسطی برای سرانه آموزش در نظر بگیریم دو
میلیون تومان برای هر دانشآموز سرمایهگذاری میشود و این بدون
سرمایهگذاری در کارهای عمرانی است که اگر کارهای عمرانی انجام شود چند
برابر خواهد شد.
لاریجانی تأکید کرد: اگر به این مکانیزمی که در
کل کشور از نظر بودجه وجود دارد واقعبین باشیم بعید است معجزهای برای
سرمایه گذاری بیشتر رخ دهد.
وی اضافه کرد: در سالهای اخیر
بودجه جاری آموزش و پرورش 80 تا 85 درصد شد و آنچه که باقی ماند 15 تا 20
درصد برای عمران بود و آنچه که کشور را متحرک میکند کار عمرانی است بعید
است که از بودجه بخشهای مختلف گرفت و سهم آموزش و پرورش را داد.
رئیس
مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات آموزش و پرورش کم نیست و وزیر آموزش و
پرورش فرد کارکشته و باتجربهای است ولی برای یک حرکت عمیق در آموزش و
پرورش احتیاج به منابع بیشتری است.
لاریجانی تصریح کرد: مجلس
دانش آموزی باید به این موضوع توجه کند و شاید محور کاوش و ابتکارات آنان
باشد، شما باید تا سالها روی این کار متمرکز شوید که چگونه میتوانید از
منابعی که میتوان در بودجهریزی کشور به آن اختصاص داد بیشترین بازدهی را
فراهم کند.
لاریجانی تأکید کرد: آیا آسیبشناسی دقیقی شده که
منابعی که صرف آموزش و پرورش شده خروجی آن از نظر تعلیم و تربیت همان باشد
که در اهداف آموزش و پرورش و سند آن آمده و یا به بهترین مکانیزم تبدیل شده
است که ما دنبال کنیم تا در این مسیر خروجی آموزش و پرورش از نظر کیفیت
آموزش و همچنین کیفیت تربیت بالاتر رود .
وی اضافه کرد: ناچاریم
به این سوال درست جواب دهیم چرا که کمبود منابع داریم و عقل حکم میکند که
از منابع درست استفاده کنیم ما باید این فرصت را برای آموزش و پرورش را به
وجود بیاوریم تا با ابتکارات نو روشهای جدیدی را دنبال کنیم و خروجی آن را
از قبل پیش بینی کنیم.
لاریجانی تصریح کرد: گاهی به خاطر گم شدن هدف نمیتوان به مسیر درست رسید و این امکان دارد در کلان کشور نیز به وجود آید.
وی
با مورد توجه قرار دادن مشروطه گفت: همین موضوع را میتوان در این دوره مثال زد
چرا که بعد از 15 سال جمعی از مراجع به تفکر مشروطیت رسیدند و از این تفکر
حمایت کردند اما در اواسط امر اهداف مسیر خود را گم کرد و از دل مشروطه
دیکتاتوری پهلوی وابسته شکل گرفت بنابراین اگر هدف را گم کنیم نمیتوانیم همان را ساماندهی کنیم.
لاریجانی تصریح کرد: هدف ما در آموزش و پرورش تربیت انسانهایی است که مبتکر باشند و از نظر پرورش مسئولیت پذیر و متعهد باشند.
رئیس قوه مقننه افزود: آیا این ظرفیت ما را به اینجا رسانده یا احتیاج به تجدیدنظر دارد
تجربههای نو در دنیا به ما کمک میکند چرا که مجلس به فکر خلاق نیاز دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای فانی و مسئولین
وزارتخانه آموزش و پرورش مشتاقانه از فکر جوانان استفاده میکنند و شما
دانشآموزان دنبالهرو مجلس هستید و مجلس هم به شما کمک میکند و علاقمندیم
صدا و افکار شما را بشناسیم.
لاریجانی اضافه کرد: شما نمایندگان دانشآموزی هیأت رئیسه خوبی دارید چرا که این هیأت مجلس را خوب اداره میکند.
رئیس
مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آرزوی توفیق و حرکت پویا برای
شما نماینگان دانشآموزی دارم چرا که شما همواره خواستار تحقق بخشیدن آرمانهای خیل عظیم دانشآموزان هستید.
انتهای پیام/