آنچه ما به عنوان سفرنامه‌نویسی می‌شناسیم و سرآغاز شکل‌گیری آن در تاریخ با سفرنامه‌های سیاسی و تجاری آغاز شده است، قطعا با خاطره‌نویسی و روزنامه‌نویسی(نگارش اتفاقات روزمره) متفاوت است.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو، در بخش نشست شناخت سفرنامه از دومین روز این جشنواره، سیداحمد محیط ‌طباطبایی در تبیین تفاوت‌های سفرنامه‌ نویسی و خاطره‌ نویسی گفت: آنچه ما به عنوان سفرنامه‌نویسی می‌شناسیم و سرآغاز شکل‌گیری آن در تاریخ با سفرنامه‌های سیاسی و تجاری آغاز شده است، قطعا با خاطره‌نویسی و روزنامه‌نویسی(نگارش اتفاقات روزمره) متفاوت است.

وی به تشریح شاخصه‌های سفرنامه پرداخت و افزود: سفر از زمانی شروع می‌شود که مطابق با تاریخ تمدن بشری، راه‌ها ـ اعم از راه‌های زمینی و دریایی ـ پدیدار شده‌اند. بنابراین سفرنامه‌نویسی ریشه در ایجاد حکومت‌ها و امپراطوری‌ها داشته است. درحالی‌که خاطره‌نویسی و روزنامه‌نویسی در چین و بین‌النهرین باب بوده و ارتباطی با سفر و سفرنامه‌نویسی نداشته است.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به ویژگی‌های سفرنامه ناصرخسرو اظهار داشت: این سفرنامه دو ویژگی مهم دارد که اولی به جنبه‌‌ی ادبی آن برمی‌گردد و دومی این است که وقایع از نگاه و تفکر شخص سفرنامه‌نویس ـ ناصرخسرو ـ روایت ‌شده؛ آنچنان‌که زاویه‌ی دید و تفکرات وی در سراسر این سفرنامه‌ مشهود است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار