سفیر اتریش در تهران صبح امروز در دیدار با رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران خواستار توسعه روابط تهران و وین شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در ابتدای این دیدار شهرام گیل آبادی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به غنای فرهنگی ایران گفت: به راحتی نمی توان از کنار تمدن ایران گذشت. بنده معتقدم همان طور که فرهنگ ها می توانند با یکدیگر گفت و گو کنند، انسانها و شهرها هم باید با هم گفت و گو کنند تا دایره فرهنگ انسانی توسعه یابد.

وی با بیان اینکه تهران یک کلانشهر و به عبارتی یک جهانشهر با 12 میلیون جمعیت است، افزود: در سال های اخیر فعالیت های خوبی در این شهر صورت گرفته است. به عنوان مثال در حوزه مترو احداث 400 متر تونل در یک روز یک تجربه جدید در تهران و یک رکورد جهانی به شمار می آید.

گیل آبادی با بیان اینکه برای رسیدن به آینده ای درخشان در تهران علاوه بر توجه به تجربیات خود نیازمند توجه به تجربیات سایر شهرهای دنیا نیز هستیم، خطاب به سفیر اتریش تصریح کرد: شما به عنوان نماینده کشور اتریش در تهران می توانید نقش موثری در توسعه ارتباطات داشته باشید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با کشور اتریش آشنایی دارم و فرهنگ و هنر این کشور را به خوبی می شناسم، گفت: فرهنگ عامه، آیین ها ، مناسک و فضاهای فرهنگی در این کشور بسیار شاخص است و در دهه های اخیر پیشرفت های خوبی در شهر وین اتفاق افتاده است.

گیل آبادی به بحث شهرهای هوشمند، فضای سبز و توسعه حمل و نقل عمومی اشاره و اضافه کرد: با عنایت به تحولات خوبی که در شهر وین رخ داده، آینده مشترک مناسبی برای همکاری و گسترش ارتباطات در حوزه شهری بین تهران و وین می توان متصور بود.

وی در ادامه با اشاره به حضور ایرانیان متخصص در کشور اتریش گفت: بسیاری از هموطنان ما که در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی، تخصص دارند، در حال خدمت به انسان ها در کشور اتریش هستند که می توان این امر را فرصت خوبی برای توسعه ارتباطات دو جانبه در نظر گرفت.
 
*سفیر اتریش: متروی تهران از تمیز ترین متروهای دنیاست

در ادامه این دیدار، فریدریش اشتفت، سفیر کشور اتریش در تهران با بیان اینکه شهردار وین علاقه زیادی به همکاری با تهران دارد، گفت: شهردار وین دوستان زیادی با پیشینه ایرانی دارد و بنده در صد هستم که در دوران ماموریتم در تهران زمینه ملاقات رسمی ایشان را با شهردار تهران فراهم کنم.

وی با بیان اینکه آخر هفته ها از متروی تهران استفاده می کنم و آن را یکی از متروهای تمیز دنیا می دانم، افزود: ایران دارای غنای فرهنگی و تمدن عظیمی است و وقتی ما در این کشور زندگی می کنیم این تمدن غنی و ریشه اصیل را درک می کنیم.

اشتفت اضافه کرد: ایران هم اکنون تنها کشور دارای ثبات در خاورمیانه است و مرزهای مشخص و ایمنی دارد.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگ و زبان ایران در منطقه خاورمیانه گفت: تاثیر این فرهنگ در کشورهای همسایه به خوبی مشهود است.

سفیر اتریش در تهران با اشاره به یکتا پرستی ایرانیان تصریح کرد: مردم کشور شما سابقه یکتاپرستی طولانی ای در تاریخ دارند.

وی در ادامه خطاب به رییس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: بنده شما را به عنوان مرد فلسفه و هنر می شناسم و خوشحالم که شما وین را به خوبی می شناسید.

اشتفت با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک بین شهر تهران و وین برای توسعه مترو و پیشگیری از بلایای طبیعی اظهار کرد: خوشحال می شویم که تشکیل این کارگروه و ستاد مورد موافقت شهردار تهران قرار بگیرد و ما میزبان نمایندگان شهرداری تهران در وین باشیم.
 
*پیشنهاد شهرداری برای سفر تیم های دانشجویی و نخبگان به دو شهر تهران و وین

در این دیدار همچنین گیل آبادی به سفیر اتریش در تهران گفت: این آمادگی وجود دارد که شهردار وین به تهران سفر کند. از این رو تقاضا داریم  شما در ابتدا دعوت شفاهی ما را به ایشان اعلام کنید.

وی با بیان اینکه آمادگی لازم را برای تشکیل کمیته مشترک داریم، افزود: بنده پیشنهاد می کنم که تیم های تخصصی دو شهر با یکدیگر در ارتباط باشند. ما آمادگی میزبانی از تیم شهرداری وین را داریم تا گفت و گو ها به شکل عمیق تری پیگیری شود.

گیل آبادی همچنین پیشنهاد داد تا تیم های دانشجویی برای شهرگردی و به عبارتی گردشگری شهری شکل بگیرد. به گونه ای که افراد خود تنها بلیت سفر را تهیه کنند اما میزبانی و بهره مندی از فضاهای گردشگری برعهده شهرداری شهرها باشد.

وی گفت: ما در مرحله دوم  آمادگی داریم که پذیرای نخبگان به خصوص در حوزه های آموزشی با تامین تمامی هزینه ها باشیم و البته تیم های نخبگان ما نیز بتوانند به وین سفر کنند.

گیل آبادی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ ها با هم به گفت و گو بپردازند، تصریح کرد: تهران یک موزه بزرگ با 5 دوره تاریخی متفاوت است که البته آثار مدرنی هم دارد.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به سرانه 15.5 متری فضای سبز در تهران اظهار کرد: اگر کمربند سبز اطراف تهران را هم در نظر بگیریم این سرانه به 23 متر می رسد.
وی همچنین اعلام کرد: تهران آماده است تا هفته های فرهنگی مشترک با وین داشته باشد.
 
*یکی از جشن های سالانه وین به فرهنگ ایرانی متمرکز می شود

فریدریش اشتفت نیز در ادامه این دیدار اظهارکرد: شهردار وین بسیار خوشحال خواهد شد اگر بداند درهای شهر تهران به رویش باز است و ایشان دعوت شما را با کمال میل خواهد پذیرفت.

وی پیشنهاد گیل آبادی برای تبادل اطلاعات با معاونت بین الملل وین را مفید خواند و گفت: این امر موجب بررسی جزئی تر موضوعات می شود و برای انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی نیز خوب است.

اشتفت با اشاره به اینکه سالانه جشن های فرهنگی متعددی در وین برپا می شود، تصریح کرد: پیشنهاد هفته فرهنگی پیشنهاد خوبی است و ما می توانیم یکی از جشن های خود را بر فرهنگ ایرانی متمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه 2 هزار پزشک ایرانی و تعداد زیادی هنرمند در وین فعالیت می کنند، افزود: این شهروندان ایرانی نقش مهمی در کشور ما ایفا می کنند و فکر می کنم که ظرفیت خوبی برای مراوده شهروندان وینی و تهرانی مهیا باشد.

سفیر اتریش ادامه داد: شهر وین در مقایسه با تهران شهر کوچکی به شمار می آید اما مراسم بین المللی زیادی در آن برگزار می شود به طوری که 130 میلیون سفر سیاحتی و علمی در اتریش داریم و بنده معتقدم که دو شهر وین و تهران می توانند از تجریبات هم استفاده کنند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد شما برای تبادل تیم های دانشجویی و حضور آنها در شهرها نیز پیشنهاد بسیار خوبی است چرا که جوانان خیلی زود با هم آشنا می شوند و دوستی هایی به درازای یک عمر شکل می گیرد.

سفیر اتریش خاطرنشان کرد: تمامی کسانی که به ایران می آیند تحت تاثیر فرهنگ و مهمان نوازی ایرانیان قرار می گیرند و خواهان تمدید ویزای خود می شوند.
 
 انتهای پیام/

برچسب ها: وین ، اتریش ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار