یک روانشناس گفت: از طریق الگوگیری از دیگران و به کارگیری راه حل جدید،‌می‌توان به نحو شایسته‌ای مشکلات را حل کرد.

حسین ابراهیمی مقدم،‌ روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با راهکارهای موثر در حل مشکل اظهار داشت: برخی از افراد که می‌توانند به نحو شایسته‌ای مشکلات را حل کنند الگوی رفتاری برای دیگران محسوب می‌شوند،‌اما در این میان افرادی هستند که با پشتکار و با یک نگاه متفاوت که می‌توان از آن به عنوان "بارش فکری" یاد کرد به حل مسئله می‌پردازند.

وی افزود: حل مسئله عبارت است از فرآیندشناختی رفتاری که توسط خود فرد هدایت می‌شود و فرد سعی می‌کند با کمک آن راه‌حل موثر برای مسایل زندگی روزمره خویش پیدا کند بدین ترتیب حل مسئله یک فرآیند آگاهانه منطقی و هدفمند است.

وی تصریح کرد: برخورد احساسی و منطقی مانع از تصمیم‌گیری مناسب است،‌فاصله گرفتن از برخوردهای هیجانی باعث می‌شود تا مقابله موثر با مشکلات داشته باشیم به گونه ای که عواقب منفی آن به مراتب کمتر باشد.

این روانشناس عنوان کرد: آنچه پیش آمده، نه به عنوان یک مشکل بلکه بهتر است به عنوان یک مسئله به آن نگاه کرد و باور داشته باشیم که قادر به حل آن هستیم و دو فاکتور زمان و تلاش می‌تواند راهکار موثر در حل آن باشد.

ابراهیمی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: حل مسئله ماهرانه مستلزم عبور گام به گام است،‌بدین ترتیب که تعریف دقیق و مشخصی از مسئله داشته باشیم و روش عینی و عملی برای پیدا کردن راه حل ارائه کنیم و همچنین راه حل متعدد برای حل مسئله در نظر بگیریم و با بررسی سود و زیان هر یک از راه حل‌ها، در نهایت راهی که سود بیشتر کمتر دارد را انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: مهره ، الگو ، شناخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار