الرای مدعی شد مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا، دیگر محدود به مسئله هسته‌ای نیست، بلکه همه امور منطقه و خارج از آن، اعم از بحران های عراق،‌ لبنان و سوریه و بازداشت خبرنگار واشنگتن پست را در بر می‌گیرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الرای چاپ کویت، در گزارشی به قلم "حسین عبدالحسین"، نوشت: برخی مقامات آمریکایی که از نزدیک مذاکره با ایران را دنبال می‌کنند، معتقدند دستیابی به توافق با ایران، بر سر سایر مسائل خاورمیانه می‌تواند به اعتماد سازی بین دو طرف منجر شود و مذاکرات به این روند نیاز دارد. 

مقامات سابق آمریکا می‌گویند از زمان مذاکرات بغداد در سال 2012، هیئت ایرانی، پرداختن به سایر پرونده های منطقه را به منظور دستیابی به راه حل فراگیر پیشنهاد کرد اما گروه بین المللی این پیشنهاد را رد کرد. صحبت از مسائل غیر هسته ای بین ایران و آمریکا، به سال 2009 بر می‌گردد، زمانی که بیل برنز، کفیل وزارت خارجه آمریکا با سعید جلیلی، در اول اکتبر آن سال دیدار کرد. آن دیدار، کانال ارتباطی ایران و آمریکا تا به امروز باز کرد و به گشایش های متنوع منجر شد که اولین آنها دستیابی به توافق موقت در بیست و چهارم نوامبر گذشته بود. 

در کنار برنز، جک سولیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور آمریکا، نیز توانست اعتماد ایرانی ها را جلب کند. سولیوان نیز مانند برنز قرار بود این تابستان ماموریت خود را تمام کند اما خروج خود را از سیاست آمریکا تا حصول دستیابی به توافق هسته ای به تعویق انداخت. 

دو روز پیش، برنز، سولیوان، وندی شرمن و رابرت مالی، عضو شورای امنیت ملی آمریکا که به دوستی با اسد معروف است، دیدارهای دو جانبه ای با ایرانی ها برگزار کردند که دومین دیدار طی یک ماه بود. ریاست هیئت ایرانی را عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران بر عهده داشت. 
به گفته منابع آمریکایی، حاضران در این مذاکرات، درباره پرونده هسته ای و امور منطقه بحث و تبادل نظر کردند و به این توافق رسیدند که حفظ ثبات لبنان، مبارزه با تروریسم و افراطی گری در داخل این کشور ضروری است. 

منابع آمریکایی گفتند، به نقل از منابع سعودی به ایرانی ها گفته اند که عربستان، ایران را برای مبارزه با تروریسم در لبنان، برداشتن گام هایی برای تثبیت ثبات این کشور از جمله انتخاب رئیس جمهور و برگزاری انتخابات پارلمانی، تایید می‌کند.

ایران درباره عراق گفته است: از هرکسی که مردم عراق برای نخست وزیری انتخابات کنند، حمایت می‌کند. 

در پایان این گزارش آمده است: مقامات سابق آمریکا می‌گویند، مذاکرات ایران و آمریکا از موضوع سوریه دور شده است. اما آمریکایی ها موضوع روزنامه نگار واشنگتن پست را مطرح کرده‌اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار