به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در
سال ۱۹۹۶ شرکت آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی ایران امضا کرد که
به موجب آن اجازه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام
ایران۱۴۰ فراز صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونهٔ
ارتقاءیافته نمونه اوکراینی است.
به گزارش پایگاه خبری
صراط،
این هواپیما در ایران تحت نام ایران-۱۴۰ توسط شرکت صنایع هواپیماسازی
ایران (هسا) تولید میشود. در برنامه تولید این هواپیما اعلام شد نمونه
تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اوکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات
پیشرفتهتر است. بر همین اساس در سال ۱۳۸۷ ایران تولید هواپیما ایران-۱۴۰
را با تولید ۱۲ فروند در سال آغاز کرد و برخی از خطوط هوایی برای مسیرهای
کم تردد از این هواپیما استفاده می کردند.
نخستین
سانحه این هواپیما در ایران مربوط به پرواز مهندسان اوکراینی به ایران در
دی ماه سال 1382 است که طی آن هواپیمای دو موتوره آنتونف 140که حدود چهل
نفر مسافر داشت، زمانی که برای فرود در اصفهان آماده می شد، سقوط کرد.
بیشتر
مسافران هواپیما اوکراینی بودند و چند مهندس هواپیما و مدیر پرواز که برای
شرکت در مراسم اولین پرواز رسمی مدل ایرانی این هواپیما به ایران آمده
بودند، نیز از جمله مسافران بودند. این هواپیما ساعت 7 و نیم بعد از ظهر به
وقت محلی در 70 کیلومتری شهرستان اردستان در استان اصفهان سقوط کرد.
اما
سانحه دیگر این هواپیما در ایران مربوط به پرواز آموزشی این هواپیما در
شاهین شهر اصفهان در سال 87 است که بر اثر سقوط آن استاد خلبان و 4 خلبان
در حال آموزش در آن کشته شدند.
و سرانجام سقوط هواپیمای ایران 140 در نزدیکی فرودگاه مهرآباد در 19 مرداد 93 تا کنون 42 کشته و سه مصدوم بر جای گذاشته است.