مطالعات نشان می دهد، استرس مادران در دوران بارداری، به نسل بعدی آنها منتقل می شود. موش هایی که مادر یا مادر بزرگ آنها تحت استرس دوران بارداری قرار داشته اند، دچار بیماری قند خون شدند و زایمان زودرس را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، برای درک بهتر از مسئله باید به تجربه اجدادمان نگاه کنیم. مطالعات دانشمندان بر دوران حاملگی در چهار نسل، نشان دادده است، استرس مادران در دوران بارداری می نواند بر بارداری نسل های بعد نیز تاثیر بگذارد.

محققان دانشگاه لتبریج کانادا طی آزمایشی تولد های زودرس که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر نوزادان است را در موش ها بررسی کردند.

اولین نسل موش ها در اواخر بارداری تحت استرس قرار گرفتند. و دو نسل بعدی به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که استرس را تجربه کردند و گروهی که تحت استرس قرار نداشتند. دختران موش هایی که دچار تحت استرس، زایمان کردند، دوران بارداری کوتاه تری داشتند و نسل بعدی به طور زودرس متولد شدند.

همچنین موش هایی که مادر یا مادر بزرگ آنها تحت استرس دوران بارداری قرار داشته اند، دچار بیماری قند خون شدند. به علاوه آنها کاهش وزن شدیدی را نیز تجربه کردند.

گرلیند متز، از اعضای تیم تحقیقاتی می گوید: ما نشان دادیم که تاثیر استرس بر نسل های بعدی آنقدر قدرتمند هست که بتواند دوران بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. و از آنجا که موش ها شبیه انسان ها هستند، این تاثیر را در موالید انسان نیز میتوان مشاهده کرد. 

او اضافه می کند: یافته ی جالب ما آن بود که حتی استرس های خفیف در دوره ی بارداری، می تواند اثرات ترکیبی داشته باشد و در نسل های بعدی اثرات مختلفی داشته باشد.

محققان معتقدند این تغییرات میتواند بر روی آر ان ای و دی ان ای افراد نسل بعد تاثیر داشته باشد.


انتهای پیام/
برچسب ها: استرس ، بارداری ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.