معاون دبیرکل جهاد اسلامی:

رژیم صهیونیستی با دیدن ضعف و سستی دولتهای عربی جنایات خود را ازسرگرفت

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت رژیم صهیونیستی با دیدن ضعف و سستی برخی دولتهای عربی و نبود همبستگی واقعی از طرف آنها با مقاومت، جنایات خود را از سرگرفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "زیاد نخاله" معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در گفتگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی المیادین از قاهره درباره آتش بس 72 ساعته گفت: قبول آتش بس به مدت 72 ساعت بنا به تمایل قاهره صورت گرفت ، و با توجه به کارشکنی هیئت اسرائیلی برابر مطالبات مقاومت ، ما در آستانه ترک قاهره و مذاکرات بودیم. معتقدم هیئت اسرائیلی ضعف کشورهای عربی و نبود همبستگی واقعی با مقاومت را احساس کرد و این مسئله حاشیه امنیت بزرگی برای دشمن به وجود آورد و توانست به این رفتار خود ادامه دهد. اما در آخرین لحظات گفتگوهایی در قاهره صورت گرفت و برادران ما در مصر تمایل شدیدی برای به تعویق انداختن خروج هیئت فلسطینی از مذاکرات و آغاز تلاش جدیدی برای دستیابی به توافق در این مدت 72 ساعت داشتند به گونه ای که محاصره مردم فلسطین به پایان برسد و برای همین ما نیز به تمایل برادران مصری پاسخ مثبت دادیم و با برقراری این آتش بس موافقت کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چه تضمینهایی از طرف مصر برای ورود مجدد طرف فلسطینی به مذاکرات و نتیجه بخش بودن مذاکرات در این مدت داده شده است ، گفت : در واقع چنین تضمینهایی از طرف قاهره دریافت نکرده ایم اما آنها به ما اطمینان داده اند که تلاشهای بهتری وجود دارد و فشارهای بیشتری وارد خواهند کرد. ما همچنان امیدواریم مصر که میزبان این مذاکرات است در خصوص روزهای گذشته همراهی و درک بیشتری با موضع مقاومت داشته باشد و آنها این همراهی را به ما اطمینان داده اند. ما برای اینکه بار دیگر برای دستیابی به منافع ملت فلسطین تلاش کنیم به چیزی نیاز نداریم چرا که دشمن درحال حاضر بار دیگر دست به کشتار  غیرنظامیان و کودکان زده است و ما نمی خواهیم این احساس وجود داشته باشد که ما این وضع را نادیده می گیریم اما زمانی که هیچ گزینه ای وجود نداشته باشد مطمئنا کرامت و اراده خود را در مقاومت از دست نخواهیم داد و همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مردم فلسطین بدانند ما هر کاری برای محافظت از غیرنظامیان انجام دادیم. ما مطمئن هستیم با وجود تلفات و خساراتی که دشمن صهیونیستی بر مردم ما وارد می کند آنها تا آخرین لحظه از مقاومت و مطالبات مشروع ملت فلسطین حمایت می کنند. ما باید منتظر باشیم و از صبح دوشنبه مذاکرات را آغاز می کنیم و باید ببینیم این مذاکرات چه نتیجه ای خواهد داشت.   

وی در پاسخ به اینکه چه فشارهایی از طرف قاهره برای نتیجه بخش بودن این مذاکرات وجود خواهد داشت ، گفت : آنها تنها از وجود چنین فشارهایی سخن گفته اند اما معتقدم مصر توانایی و امکانات سیاسی چنین اقدامی را دارد و ما می دانیم که مسئله غزه و امنیت این منطقه برای امنیت ملی مصر اهمیت دارد و همچنین مصر می خواهد هیبت خود را در جغرافیای سیاسی منطقه عربی حفظ کند و برای همین باید به نحو بهتری به وظیفه خود و حمایت بیشتر از مردم فلسطین اقدام کند. بنابراین ما معتقدیم وظایف مصر ایجاب می کند که توجه و همراهی بیشتری با نوار غزه داشته باشد به ویژه اینکه نوار غزه جبهه واقعی مصر برای مقابله با اسرائیل است.
  
زیاد نخاله در پاسخ به اینکه شما می‌گویید مصر مقابله با اسرائیل را خواستار است و نوار غزه را جبهه ای در این خصوص می داند گفت : بله در طول تاریخ نوار غزه جبهه دفاع از مصر بوده است و مصر با نوار غزه به گونه ای تعامل می کند که خط مقدم برای مقابله مشروع با رژیم صهیونیستی است برای همین زمانی که از مصر و منافع ملی این کشور سخن می گوییم نمی توانیم نوار غزه را برای حفظ امنیت منطقه شمالی این کشور نادیده بگیریم.
  
وی در خصوص بازگشت به مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن گفت: ما از الان 72 ساعت فرصت داریم تا به نتایجی که می خواهیم برسیم و اگر به چنین چیزی دست پیدا نکنیم و این زمان به پایان برسد موضع روشنی داریم و اوضاعی را که در این مذاکرات وجود خواهد داشت صریحا برای مردم فلسطین بازگو خواهیم کرد.
   
وی در خصوص احتمال بازگشایی گذرگاه رفح و ورود کمکهای بشردوستانه و غذایی به نوار غزه در این مدت گفت: مصر در این خصوص تاکید کرده است کمکهایی از گذرگاه رفح وارد نوار غزه خواهد شد و ما افزایش تردد در این گذرگاه و ارائه کمکهای بیشتر را پیش بینی می کنیم.  همچنین ما در بیانیه قاهره که برقراری آتش بس را از دو طرف به مدت 72 ساعت خواستار می شود می بینیم که از ارائه تسهیلات و انتقال کمکها و مجروحان نیز سخن گفته شده است.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار