نخست وزیر ترکیه در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت قصد دارد به عنوان رئیس جمهور یک دوره جدید از آشتی اجتماعی را آغاز کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ضمن تشکر از هوادارانش گفت قصد دارد به عنوان رئیس جمهور یک دوره جدید از آشتی اجتماعی را آغاز کند.

نخست وزیر ترکیه افزود :" من با همه وجود می گویم، بیایید امروز یک دوره جدید از آشتی اجتماعی را آغاز کنیم. بیایید بحث های قدیمی را در ترکیه قدیمی رها کنیم."

رئیس جمهور منتخب ترکیه روز یکشنبه گفت دولت ترکیه انتقال فلسطینیان زخمی را از نوار غزه به ترکیه برای مداوای پزشکی آغاز خواهد کرد.

اردوغان افزود :" انشاء الله از همین امشب انتقال برادران فلسطینی زخمی خودمان را به ترکیه آغاز خواهیم کرد."

نخست وزیر ترکیه گفت دولت و ملت ترکیه نگاه یکسانی برای آینده این کشور دارند.

 اردوغان گفت: من امشب که دموکراسی و اراده ملت ترکیه به پیروزی رسید این پیروزی را تبریک می گویم. من در این اتفاق از خداوند می خواهم که انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه برای اولین بار به صورت مستقیم برگزار شد، وسیله خیری برای کشور و ملت ترکیه و کشورهای دوست و برادر این کشور باشد. من از ملت ترکیه که در این انتخابات رای دادند تشکر می کنم و همچنین باید از همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند تشکر کرد. همه شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری این روز تاریخی را رقم زدند. همچنین باید از اقلیت ترکیه در کشورهای خارجی که در این انتخابات شرکت کردند تشکر کرد. امروز فقط اردوغان پیروز نشده بلکه این پیروزی برای اراده مردمی و دموکراسی ترکیه است. کسانی که در این انتخابات به من رای دادند و کسانی که رای ندادند و کسانی که مرا دوست دارند و ندارند در این انتخابات پیروز شده اند. این پیروزی برای 81  شهر و 77  میلیون شهروند ترکیه بوده و شکی در این نیست ترکیه جدید و پیشرو پیروز این انتخابات است.

 همچنین می توان گفت این پیروزی برای بغداد، اسلام آباد، کابل،بیروت و بوسنی و هرزگوین، دمشق، حلب، حماه،حمص،نابلس،رام الله و غزه بوده است. امروز دوستان ملت ترکیه پیروز شده اند. باید امروز صفحه جدیدی را در تاریخ ترکیه آغاز کنیم.
وی افزود: امروز شاهد آن هستیم که کاخ ریاست جمهوری ترکیه با مردم آمیخته شده است. زمانی برای سال های طولانی از کاخ ریاست جمهوری ترکیه برای قیمومیت بر دموکراسی استفاده می شد ولی این کاخ امروز در سیطره اراده ملت ترکیه قرار دارد و کاخ ریاست جمهوری ترکیه به عنوان ستاره تابان این کشور در سیطره ملت ترکیه قرار دارد. زمانی در ترکیه نگاه برتری جویانه ای علیه ملت وجود داشت ولی این نگاه از بین رفته است و دولت و ملت ترکیه متحد یکدیگر هستند و دیدگاه یکپارچه ای دارند و هر دو در یک مسیر حرکت می کنند. در دوازدهم سپتامبر سال 2011 که پنجاه و هشت درصد از مردم ترکیه با اصلاح قانون اساسی این کشور موافقت کردند این وضع به از بین رفتن آثار کودتای نظامی بود. سیزده سال پیش زمانی که حزب عدالت و توسعه را در ترکیه تاسیس کردیم بر این مسئله تاکید نمودیم که باید ملت تصمیم گیرنده نهایی باشد و امروز می بینیم که تصمیم در اختیار ملت است. ملت ترکیه رئیس جمهور خود را از طرف ثالثی انتخاب نکرده بلکه به صورت مستقیم رئیس جمهور خود را انتخاب کرده که مسئله مهمی است. امروز ملت ترکیه نه تنها کابینه و پارلمان خود را انتخاب می کند بلکه دارای اراده انتخاب رئیس جمهور بوده و قطعا امروز بهتر از دیروز است و ما بیش از هر زمان دیگری به اهداف خود در سال 2023 نزدیک می شویم. سیزده سال پیش حزب عدالت و توسعه را تاسیس کردیم و در 9 انتخابات شرکت کردیم و همیشه پیروز شدیم. همیشه انتخابات به سود ما بود و در هر انتخابات حمایت از ما بیشتر می شد و در همه این انتخابات نظارت پلیس وجود داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۰:۴۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
از داعش حمایت می کند از اون طرف مدافع حقوق بشر میشه از فلسطین حمایت می کند
آخرین اخبار