معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: براساس نتایج بررسی‌های انجام شده در استان گلستان ۱۲ هزار نفر به دیابت مبتلا هستند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گرگان، محمدرضا هنرور گفت: در یک طرح غربالگری که تیرماه به پایان رسید و نتایج آن به تازگی مشخص شد ، بیش از یک هزار و 716 دیابتی دیگر در گلستان شناسایی شدند .

وی افزود: با شناسایی این تعداد ، شمار مبتلایان دیابت در استان گلستان به 12 هزار نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد؛ در این طرح وضعیت ابتلای 240 هزار نفر بررسی شد.

وی پایان اجرای این طرح را 31 شهریور اعلام کرد و افزود: در این طرح همچنین 5 هزارو 600 نفر پردیابتیک یا در آستانه دیابت ( با قند خون بین 100 تا120 ) شناسایی شده اند که این افراد درصورت اصلاح نکردن سبک زندگی در چند سال آینده با خطر ابتلا به دیابت روبرو می شوند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان این طرح کشوری است و از نتایج آن برای اجرای طرح های کنترلی دیابت جامعه استفاده می شود.

هنرور ،دیابت را نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن اعلام می کند و گفت: در مبتلایان به بیماری دیابت، انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد یا قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می رود.

وی افزود: شیوع دیابت رو به افزایش است و زنان به صورت تقریبی 2 برابر بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: با مصرف میوه و سبزیجات تازه، کاهش وزن، افزایش میزان تحرک و فعالیت بدنی منظم، داشتن رژیم غذایی کم کالری با قند و چربی پایین و کنترل دقیق قند خون می توان تا حدودی از بروز زود هنگام این بیماری پیشگیری کردب/.

برچسب ها: گلستانی ، مبتلا ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.