چند روز پیش مطلبی می‌خواندم در ستون یادداشت روزنامه 7 صبح به قلم کسی که خودش صاحب یک سایت سینمایی است اما هر از چندی در این جریده هم مطلب می‌نویسد.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ چند روز پیش مطلبی می‌خواندم در ستون یادداشت روزنامه 7 صبح به قلم کسی که خودش صاحب یک سایت سینمایی است اما هر از چندی در این جریده هم مطلب می‌نویسد.

نویسنده آن مطلب با کلی آسمان و ریسمان بافتن بی سر و ته سعی کرده بود به فیلم آخر بهروز افخمی حمله کند اما از آنجایی که خودش دارای یک چارچوب فکری مشخص و منسجم نبود،‌ آخر سر هم معلوم نشد که لبّ کلامش چیست و ایراد یا ایراداتی که او را تا این حد از فیلم افخمی منزجر کرده دقیقا کدامند؟

نویسنده این مطلب که تارنمای "کافه سینما" هم متعلق به اوست می‌گوید: بهروز افخمی جزو چپ‌های ارزشی است و این فیلمسازان ارزشی بودند که تا سال‌ها صحبت از هر چیز زمینی منجمله عشق و ...  را بر خود و دیگران حرام کرده بودند و حالا افخمی فیلمی می‌سازد که در آن توسط متلک انداختن به آدم‌های هم جنس‌باز و مسخره کردن آنها و همینطور لذت خوردن چلوکباب در یک خانه ویلایی شمال،‌ پس از سال‌ها مسائل زمینی به سینمای ارزشی راه پیدا کرده.

او در ادامه می‌گوید؛ که البته نسل قبل همین چپ‌ها! بیشتر توانستند خود را با واقعیت روزمره زندگی وفق دهند و در این باره تقوایی و بیضایی و ... مثال می زند.

جالب اینجااست که در تیتر این مطلب به چلوکباب اشاره ویژه‌ای شده است و در ادامه هم بارها نویسنده دوباره به بحث چلوکباب می‌رسد.

همین قضیه من را یاد روزی انداخت که کشور در پیچ تاریخی بزرگی بود و آینده این سرزمین در چهار راه تحولات عظیمی قرار داشت اما مسئول سایت "کافه سینما" که در همان ایام به سفری شخصی رفته بود مطلبی راجع‌به یک چلوکبابی شهر مشهد را در آن سایت سینمایی منتشر کرد که این کار واقعاً باعث تعجب بود.

البته امروز راحت می شود فهمید که درج چنین یادداشتی در یک سایت سینمایی خیلی هم عجیب نیست، ‌اگر آن سایت "کافه سینما" باشد.

امروز اگر بدون دیدن عنوان این تارنما نگاهی به آن بیاندازید احتمال خواهید داد که وارد سایت یک فروشگاه مد و لباس شده‌اید

جا دارد به این نکته اشاره کنم، که آقای قادری،‌کسی که نسبی بودن معنای واژه چپ را در ادبیات سیاسی درک نکرده و روشنفکران لائیک ایران را نسل قبلی امثال افخمی و تبریزی و حاتمی‌کیا می‌داند،‌ کسی که دو سه خط راجع‌ به ساختار فنی فیلم "آذر، ‌پرویز، شهدخت و دیگران ‌" نظر صائبی نداشت اما می‌بینیم که درباره موارد کلی‌تر و فلسفی تر اظهار نظرهای من درآوردی دارد و در یک کلام کسی که فکر می‌کند منظور افخمی از ساخت این فیلم واقعا ابراز علاقه به چلوکباب بوده،‌ بهتر است به جای ابراز عقیده درباره دهکده جهانی مک لوهان به طعم چلوکباب امین‌السلطان بپردازد و همین یک خط توضیح برای ایشان کافیست که فیلم آقای افخمی گرچه دارای ایراداتی فنی بود البته به نظر من-

اما نکته اصلی آن اعلام جنگ به همان جماعت روشنفکری است، که آقای قادری آنها را نسل قبل افخمی دانسته و به علاوه بد نیست که صاحب‌الامر کافه سینما نگاهی به ویکی‌پدیای آقای افخمی بیاندازند تا معلوم شود که اولین فیلم ایشان به نام "عروس" کاملا راجع به عشقی زمینی است و سید مرتضی آوینی علیرغم حمله گسترده عده‌ای از تندروها به دفاع تمام قد از چنین اثری پرداخت.

میلاد جلیل‌زاده/


انتهای پیام/


برچسب ها: دهکده ، جهانی ، ستون ، یادداشت ، جریده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.