روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت ایران با صادر کردن محصولات جانبی گاز طبیعی تحریم‌ها را دور می‌زند و ازرش مبادله خود را بالا می یرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داد ایران برای افزایش صادرات نفت فوق سبک خود به چین و سایر بازارهای آسیایی  راهی جدید پیدا کرده تا ارزش مبادلات خود را به میلیاردها دلار در سال برساند.

بر اساس این گزارش اطلاعات گمرک ایران نشان می‌دهد که تهران در ماه‌های گذشته روزانه 525 هزار نفت فوق سبک یا میعانات گازی صادر کرده است که این میزان بیش از دو برابر رقم متناظر در سال گذشته می‌باشد.

 این حجم صادرات، در سه ماه گذشته به مبادلات نفتی بیشتری به ارزش 1.5 میلیارد دلار منجر شده‌اند که برابر 6 میلیارد دلار در یک سال است.

این روزنامه تنوشت نتیجه این امر افزایش کلی صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای چین و بازارهای آسیایی بدون نقض نص صریح تحریم‌ها بوده است.

هدف مقامات آمریکایی این بوده که صادرات نفتی ایران را در حدود یک میلیون بشکه در روز نگاه دارند، اما اگر میزان فروش میعانات گازی ایران در ماههای ژانویه و مه هم در نظر گرفته شوند، این رقم به طور متوسط به 1.4 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند از افزایش فروش نفتی ایران اطلاع دارند و این موضوع را به طور گاه به گاه با شرکای تجاری ایران مورد بحث قرار می‌دهند و به آنها می‌گویند که این خریدها با روح توافقات بر سر تحریم‌های ایران تناقض دارند. با این حال، آنها می‌گویند که نظام تحریم‌ها هنوز موثر است و صادرات نفتی ایران نسبت به 2 سال پیش به طرز محسوسی کمتر است.

میعانات گازی یکی از محصولات جانبی گاز طبیعی یا نفت است. با این حال، آنها زمانی مشمول نظام تحریم‌ها می‌شوند که از میادین نفتی استخراج شوند و نه زمانی که در یک میدان گاز طبیعی تولید شوند.

بر اساس گفته مقامات آمریکا، کشورهایی نظیرچین، هند، کره جنوبی، ترکیه، تایوان و ژاپن  که از معافیت برای ادامه واردات نفت ایران بهره‌منده شده‌اند، از لحاظ فنی از خرید میعانات گازی منع نشده‌اند و بنابراین آنها نص توافقات مربوط به تحریم‌ها با واشنگتن را نقض نکرده‌اند.

اداره انرژی آمریکا گزارش داده از ماه ژانویه تا مه، صادرات نفت و میعانات گازی ایران 300 هزار بشکه در روز بوده است و کشورهای چین و هند نقش زیادی در این افزایش را داشته‌اند.

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد با آنکه افزایش صادرات باعث شده ایران از مزایای اقتصادی مربوط به آشتی‌های دیپلماتیک بهره‌مند شود، مقامات آمریکایی این نکته را خاطرنشان می‌کنند که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران هنوز هم باعث می‌شود مزایای فروش میعانات گازی محدود شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار