به گزارش
خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "مهرداد بذرپاش" عضو هیئت رئیسه مجلس با حضور در نشست سالیانه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در جمع دانشجویان با معرفی خود به تشریح فعالیتهایش در بسیج دانشجویی پرداخت و گفت: شیرینترین و تکرار ناشدنیترین لحظات زندگی را در بسیج دانشجویی داشتم. دوستیها، آرمانها، نگاه متفاوت به پدیدهها داشتن، انقلابیتر رفتار کردن و عمل کردن، آماده شدن برای آینده و پذیرش مسئولیتها از ویژگیهای این دوره است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مورد مسائل روز و انتخابات ۹۲ نیز گفت: ما بخواهیم، نخواهیم، خوشمان بیاید یا خیر، سمت و سوی سیاسی کشور تغییر کرد، مسئله تحلیل گذشته موضوع مهمی است. لذا شما که فعالیت میکنید، در آسیبشناسی فضا قرار بگیرید که چه اتفاقی افتاد.
به گفته وی، ما از سال ۸۴ و ۸۸ به سال ۹۲ رسیدیم، فشار دشمن بالا بود و بالاخره هر کس از منظر خودش تحلیل میکند، شما هم این کار را انجام دهید اگر انجام ندهید دوباره گزیده خواهیم شد، چون تاریخ از جنس تکرار است دوباره تکرار خواهد شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: اگر میگوییم فتنه فراموش نشدنی است دلیل اصلی آن تکرار است. نه تنها فتنه بلکه هر اتفاق اجتماعی تکرار پذیر است، فتنه مهم است و تمام شده است اما تمام شدن با بخشیدن و گذشت، متفاوت است و دو مقوله جدا است.
بذرپاش ادامه داد: اگر کسی را بخشیدی فراموش نکن چون ممکن است دوباره گزیده شوی یکی از دلایلی که باید بر فتنه پافشاری کرد و حالا هرکس پسندید یا نپسندید چون ممکن است تکرار شود نبش قبر آن اشکال ندارد، درس گرفتن از آن خوب است. برخی میگویند تمام شده است رهایش کنید، اما نه برای خودمان و نه برای دیگران باید رهایش کنیم.
بذرپاش افزود: اما فضای سیاسی کشور تغییر کرده است و سوالهایی وجود دارد. آیا وضع کشور به لحاظ فرهنگی، اقتصادی خراب است؟ آیا امید به آینده کاهش یا افزایش پیدا کرده است؟ آیا نیروهای متدین و انقلابیتر منفعل شدهاند؟ آیا نیروهای دگر اندیش متفاوت شدهاند؟
عضو هیئت رئیسه مجلس در تشریح وضعیت کشور گفت: ما در سال ۸۸، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت میفروختیم، کشور تحریم شده است، ما از ابتدای انقلاب تا کنون سه نسل تحریم داشتیم. تحریم داماتو که تبدیل به تحریم بزرگ ایران و لیبی در دولت آقای هاشمی رفسنجانی شد، لیبی از تحریم خارج شد و با داماتو یکی کردند شد تحریم جامع علیه ایران در دولت آقای خاتمی. تحریمی که الان وجود دارد و تیم مذاکره کننده با آن روبرو هستند تا حل کنند، معطوف به تحریمهای نسل سوم هستند. تحریم نسل سوم بعد از اتفاق ۸۸ رخ داد، ما در سال ۸۷ بعد از ماجرای ۸۴ که دولت تغییر کرد و آقای روحانی که مذاکره کننده بود کنار رفت و آقای لاریجانی دو سال مسئول پرونده هستهای شد و بعد که آقای جلیلی آمد و در سال ۸۷ ما همین جنس مذاکرات را در آن زمان داشتیم.
بذرپاش با اشاره به تغییر لفظ در مذاکرات گفت: الان اسم آن پیشنهادات است و زمان آقای لاریجانی مدالیته بود و زمان آقای جلیلی بسته پیشنهادی بود. بسته پیشنهادی که طرف غربی در سال ۸۷ آورد بستهای تحت عنوان فریز تو فریز، یعنی دو طرف متوقف. یعنی میزان غنی سازی اورانیوم توسط ما متوقف شود. طرف غربی پیشنهاد فریز تو فریز را برای ما آورد.
این نماینده مجلس افزود: در گذشته مذاکره را ۳+۳ میگفتند، سه کشور غربی؛ فرانسه و انگلیس و آلمان و سه کشور دائم آمریکا و چین و روسیه بودند. پیشنهاد را آوردند و ایران هم قبول کرد، آنها گفته بودند تحریمها را متوقف میکنیم و شما هم پیشنهاد را قبول کنید و فناوری غنی سازی متوقف شود و این در اواخر سال ۸۷ بود، در سال ۸۸ نزدیک انتخابات ایران، آن اتفاقی که نباید میافتاد، افتاد و کشور به خصوص تهران بهم ریخت و فتنه بزرگ رخ داد.
وی افزود: ما توافق کردیم و پیغام دادیم که چرا نمیآیید؟ آنها گفتند صبر کنید انتخابات ایران انجام شودو بعد برای ادامه مذاکرات میآییم. انتخابات ایران انجام شد و اوباما در تلویزیون گفت: «تمام مذاکرات ما با ایران کان لم یکن تلقی میگردد و ایران حکومت آدم کش است و دولت ایران مشروعیت ندارد» و مذاکرات متوقف شد. بلافاصله ۴ وزیر خارجه پشت سرهم آمدند و آلمان و فرانسه تکرار کردند و توهینهایی شد و همه چیز به هم ریخت. اولین تحریم ما تحریم بانک مرکزی بود و بعد بیمه ارتشیها بود. از اواسط سال ۸۸ تا سال ۸۹ که تحریم نفتی اواخر سال ۸۹ اتفاق افتاد.
بذرپاش فتنه ۸۸ را دلیل اصلی تصویب تحریمها علیه ایران خواند و افزود: همه این مذاکرات که انجام میدهیم و اگر موفق شویم تحریمها را برداریم که فرض، فرض محالی است به سال ۸۸ بر میگردیم، پس سال ۸۸ که دلیل اصلی تحریمهای ایران بوده است، پس چه کسی به کشور خیانت کرده است؟
وی افزود: پس فتنه گران یقهشان گیر است به دلیل تحریمی که وارد کردند و این است که ما میگوییم فراموش نمیکنیم.
نماینده مردم تهران گفت: یکی از مشکلاتی که در اقتصاد با آن مواجه شدیم در فروش نفت کشور بود که کاهش پیدا کرده است. ما دلار را ۱۲۰۰ تومان میفروختیم، یعنی هر بشکه نفتی که میفروختیم با دلار ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان در آخر دولت قبل تبدیل میکردیم و دلار حساب میشد الان دلار در نرخ بانک مرکزی ۲۶۵۰ تومان است، یعنی یک میلیون نفت هم بفروشیم عملاً به اندازه دو میلیون و خردهای بشکه گذشته درآمدهای ریالی که تبدیل میکنیم، داریم.
عضو هیئت رئیسه مجلس در تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: یعنی دلار دو برابر یک درصدی بیشتر تغییر میکند، در جمع حجم بودجه کشور کاهش پیدا نکرد و دلیلش هم همین است، آن موقع دو میلیون و خردهای بشکه فروش ما با دلار ۱۰۰۰ تومان بود، الان که یک میلیون و صد هزار بشکه با میعانات است با دلار ۲۶۵۰ تومان است، سر جمع درآمدهای ریالی کشور تغییری نکرده است.
وی ادامه داد: اما به دلیل افزایش هزینهها، ما در گذشته اگر a واحد پول برای ساخت میخواستیم، الان a+b واحد پول میخواهیم تا ساختمان تمام شود. آن به علاوه b واحد و درصد تورم که اتفاق افتاده است دچار مشکل کرده است. دلیل اینکه دولت به تفاوت بودجه عمرانی کمتر میپردازد اینجا است، پس با اعداد و ارقام گول نخورید.
بذرپاش گفت: فقط کار اجرایی زیاد کردن نشان از موفقیت نیست، باید کنترل انتظارات و توقعات انجام شود، چرا؟ اگر بیش از حد بر انتظارات مردم بدویم و افزایش دهیم یعنی شیب بیشتر میشود، ولی بدون بضاعت دولتها و محدودیت مالی و بضاعت بیمه شیب کار اجرایی بیشتر میشود.
وی به دلایل سیاه نمایی در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: هرچه زمان به سمت جلو میرود فاصله بیشتر میشود و فاصله این دو نارضایتی است، یکی از روشهایی که شیب توقعات را بالا برد این است که به خودت بگویی من بهتر از گذشته کار میکنم، اما گذشتهها بد هستند یعنی اگر بیش از حد نسبت به گذشته سیاه نمایی داشته باشی پیام غیر مستقیم آن این است آنهایی کار کردند خیلی دزد و بد بودند و این کار در حق مردم نبود و ما خیلی بهتر از آنها کار میکنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نارضایتیهای مردمی از این دولت در یکسال گذشته نیز معتقد است: یکسال گذشت و چون کار اجرایی نمیتواند خودش را با آن توقعاتی که بالا رفته است همسان کند نارضایتی رخ میدهد، اگر آن را دنبال کنید و در روستاها به طور خاص نگاه کنید، دلیل برخی نارضایتیهایی که اکنون به وجود آمده است را در این موارد جستوجو کنید، اینکه از سیاه نمایی گذشته میگوییم، کمک به دولت موجود بود چون اگر سطح توقعات بالا رفت و برآورده نشد مردم از کشور ناراضی میشوند، وقتی یارانهها عوام فریبی است و نباید مستقیم به مردم میدادیم و بعد از آن سبد کالا توزیع کنیم، بد است.
عضو هیئت رئیسه مجلس در رابطه با بیتوجهی به کرامت مردم از سوی دولت نیز گفت: سبد کالا فقط در زمانی که جنگ و زلزله و سیل رخ میدهد و شبکههای رسمی کشور از کار میافتد، سیستم بانکی وجود نداشته باشد، شبکههای توزیع از بین رفته باشند ولی در خانه مردم ایستاده است که از گشنگی نمیرند این دولت محترم که میگفت من خیلی بهتر کار میکنم ایده سبد کالا را داد و میخواستند فساد رخ ندهد، فساد میتواند رخ دهد، سیستم توزیع، عدم در نظر گرفتن شأن و شئون مردم، عدم در نظر گرفتن نیازهای واقعی مردم. البته در مرحله بعد اصلاح شد، کارت اعتباری میخواهند توزیع کنند.
بذرپاش در ادامه سیاه نماییهای این دولت از دولت قبل مسکن مهر را مثال زد و گفت: اگر ما گفتیم «مسکن مهر ایراد دارد» و طرحی را جایگزین آن نکردیم، «منتظر باشید ما درجه بهتر مسکن را نشان میدهیم»، مسکن مهر برای کسی بوده است که ۵ میلیون اولیه را نمیتواند بدهد، بعد دوستان طرحی را مبنی بر اینکه مجلس ۲۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان بهزیستی بدهد و سازمان بهزیستی ۵۰ هزار واحد بسازد و ۱۰ سال در اختیار مستضعفان قرار دهد و ۱۰ سال بعد آن را فرد دیگری در آن خانه بیاید در این میان نه ۵۰ هزار واحد مشکل را حل میکند، نه افراد خانه را تخلیه میکنند و در این میان جنجال به وجود میآید.
پس از صحبتهای بذرپاش سوالاتی از سوی دانشجویان مطرح شد.
یکی از دانشجویان پرسید: بحث روزنامه وطن امروز که منتسب به شماست، این روزها مواضع جدی و چالشی نسبت به عملکردهای ناصحیح در کشور دارد و بحث توقیف روزنامه هم مطرح شد، آن هم از زبانی دولتی که از آزادی بیان میگوید، نظر شما چیست؟
بذرپاش گفت: نامهربانیها از جنس دیگری است مطلبی را در رسانهها دیدم که کیهان و وطن امروز و روزنامه جوان که روزنامههای انقلابیتر هستند نوشته بودند. در دولت آقای احمدینژاد مقداری از یارانه دروغ بود، یارانه گرفتند و خوردند، یک مطلب غیر رسمی وزیر ارشاد داد رسانههای رسمی نزدند و سایتهای منتصب خودشان زدند. من تماس با معاون مطبوعاتی گرفتم که شما قبول داری؟ گفت نه! گفتم خب تکذیب میکردی. بحث این است که قبل از اینکه یارانه پرداخت کنند در رسانه اعلام کنند که به هر سایتی چقدر اختصاص میدهند و تا کنون در ان دولت دوبار یارانه پرداخت شده است. کل یارانه ۱۴ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان بود. فقط یارانهای که به روزنامه منتسب شخص معاون مطبوعاتی داریم امسال ۲ میلیارد تومان یارانه داشتند. دومی را اعلام نکردند و بعد از تماس من مجبور شدند اعلام کنند.
وی ادامه داد: دفعه اول به ما ۹۶۰ هزار تومان یارانه دادند و دفعه بعد ۱۵میلیون، فاصله زیاد است. یا به یکی دو روزنامه اصلاح طلب ۶۰۰-۵۰۰ میلیون یارانه دادند و به روزنامه وطن امروز ۱۵ میلیون، یارانههایی که در دولت ۸ سال گذشته به روزنامههای مختلف پرداخت شد اعلام شد، نشان داد که دولت وقت به روزنامههای خودش بسیار پول داده است، از جمله روزنامه خبر که منتصب به محمدپور است یا روزنامه اطلاعات، شهر.
وی ادامه داد: من فکر میکنم روزنامه خبر در ۸ سال گذشته حدود ۷-۶ میلیارد یارانه گرفته است و یا فکر میکنم روزنامه اطلاعات ۴ میلیارد تومان و مقداری هم دلاری یارانه گرفته است و یا مثل روزنامه شرق و اعتماد. نشان داد که دولت وقت به منتقدینش کمک میکند.
یکی دیگر از دانشجویان با اشاره به استیضاح وزیر گفت:
استیضاح وزیرعلوم حدودا یک ماه پیش با سر و صدای زیادی که پیش آمد قرار بود وزیر علوم استیضاح شود بنابر دلایلی این استیضاح یک ماه به عقب افتاد. چه اتفاقی افتاد که این استیضاح در آن جنجال یک ماه به تعویق افتاد؟ فشار رئیس مجلس یا نمایندگان مجلس بود؟ این استیضاح هرچه به تعویق بیفتد مهرههای سیاسی که فرجی دانا دارد و در دانشگاهها گذاشتهاند به عنوان رئیس، از جمله رئیس خود دانشگاه تهران هرچقدر این استیضاح به تعویق افتاد این مهرهها بیشتر خواهند ماند و دانشگاه به سمت سیاسی شدن منهای علم پیش میرود. با این توضیحات در مورد سوالهایی که پرسیدم نظرتان را بفرمایید؟
بذرپاش در پاسخ گفت: مجلس به قالبهای نظارتی تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص طبیعتاً دولت که سرکار میآید یک میزان زمان حداقلی باید فرصت داده بشود و بعد مجلس اقدام آنچنانی مثل استیضاح را انجام دهد. باید جامعه را هم قانع کرد یعنی فارغ از نمایندگان، نمایندگان متفاوت هستند از حوزههای مختلف، مذاهب مختلف، اقوام مختلف، سوابق سیاسی مختلف، مدارک تحصیلی متفاوت، تنوع خاصی از نمایندگان در مجلس است و در مجلس این گونه نیست که یکی بگوید بشود و بشود و بالأخره بعضیها خودشان را دولت همراه میکنند و طبیعتا دولتی که سرکار میآید خودشان را همراه میکنند و این طبیعی است.
وی ادامه داد: پس فاز اول اینکه: ما وقتی در مجلس میخواهیم استیضاح جدی کنیم اول باید یک اجماع در داخل ایجاد شود برای ما فقط استیضاح مهم نیست بلکه برای ما رأی مهم است.
به گفته بذرپاش، ۸ اصلاح الان از طرف نمایندگان به هیئت رئیسه داده شده و ما یک ساعت در مورد آنها در جلسه بحث میکنیم. فاز اول میشود اجماع در نمایندگان، یعنی استیضاحی که مطرح شده رای بیاورد نه اینکه تنها مطرح و در موردش صحبت شود و تمام شود. اقتدار مجلس حفظ شود. نکته دوم، توجیه کردن مناسب افکار عمومی هم هست. شما برای دولتی که تازه به سر کار میآید، در افکار عمومی باید توجیهی باشد که من این وزیر را استیضاح میکنم. رسانههای منتصب به دولت هم خیلی اصرار دارند که همه اینها را سیاسی جلوه دهند و بگویند اینها از شکست خوردگان انتخابات هستند که همه آنها از این واژهها عناوینی استفاده میکنند و حتی به افراد توهین هم میکنند.
وی افزود: آنها به لحاظ رسانهای از ما بیشتر هستند، تعداد مکتوبات آنها ۴۰ و ما ۵ هستیم. خبرگزاری و سایتهای زیادی هم دارند. ماهواره هم در اختیاز آنهاست. برای ما جریان اصول گرایی مجلس افکار عمومی هم باید مهم باشد. نباید به گونهای عمل کنیم که مجلس در افکار عمومی به عنوان یک مجلس بدون منطق جلوه کند و بگویند سیاسی فقط دارند همه آنها را میزنند. جریان سیاسی آنها همین را میخواهند در افکار عمومی جا بندازند که مجلس بدون منطق و فقط در امور سیاسی دولت را اذیت میکنند روبرو هستیم.
بذرپاش افزود: امروز گزارشی در هیئت رئیسه مجلس پیگیری کردم که این بود: در دولت یک سال آخر دولت احمدینژاد ۱۱۱۹ سوال از مجموع وزرا سوال شد از دولت روحانی در این یک سال ۹۸۰ سوال شد یعنی کمتر و آنها این را خیلی پخش کردند که تعداد سؤالات گذشته با الان قابل مقایسه نیست. ما اکنون در زمان نیمه دوم مجلس به سر میبریم و فرقش این است که نمایندگان راه کارها را یاد گرفتند چون بیشتر نمایندهها جدید هستند، یعنی استیضاحها و سؤالات دو سال دوم مجلس بیش از دوسال اول است به ویژه سال سوم، در یک سال آخر تقاضای ۵۸ تحقیق و تفحص داده شد و در یک سال دولت تقاضای ۵۶ تحقیق و تفحص داده شد، نکته دوم این است که افکار عمومی هم بر کار مجلس اقناع شود، چون میخواهند مجلس را بگیرند. نکته سوم تقاضاهای استیضاحهای متفاوت است، ۸ تا تقاضا در دستور کار هیئت رئیسه دادند. وزارت نیرو، کشور، رفاه، ارشاد، علوم، آموزش و پرورش و... و تقریباً همه افراد پیگیری میکنند که اعلام وصول شود یعنی استیضاحشان در دستور کار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که کدام را اعلام وصول کنیم. برای مثال به طور خاص در استان فارس و چهار محال بختیاری وزارت نیرو فشار بر استیضاح وزارت نیرو خیلی بالا است و حتی از وزارت علوم بالاتر است، یکسری هم مشکلات دیگر هم است.
وی تأکید کرد: برای مجلس اصل این بود که وزیر علوم اصلاح شود، تغییر فرد که مهم نیست و آن یک ماه فرصتی که داده شد باید دید یکسری اصلاحات دیده میشود یا خیر. نباید توقع داشت که عنصر متفاوت سر کار بیاید و توقعی از این دولت نداریم. نکته سوم اولویت اصلاح است و عوض کردن به هر قیمتی و حرف منطقی است. از این جهت فرصت داده شد که در تغییر چند نفر، مکانیزم انتخابات و ۳۰۰۰ بورسیه اتفاقاتی بیفتد.
بذرپاش خاطرنشان کرد: همین امروز کل دوستان وزارت علوم به محلس آمدند و تک تک با نمایندگان صحبت میکنند، استیضاح که مطرح میشود و ما نباید استیضاح کنیم و حتماً رأی بیاورند برای رأی هم ۲۹۰ نماینده هستند. ۱۴۶ عدد رأی میخواهد و اگر حاضرین نباشد ۱۴۰ رأی میخواهد تا اتفاق بیفتد. توضیحی که عرض کردم از منظر هیئت رئیسهای بود که به نظرم من که حوزهام مشخص است غیر منطقی به نظر نمیآمد و نهایت تصمیمی که به نفع جامعه، جریان انقلابی کشور اتفاق افتاد و هدف ما اصلاح کشور است و دولت ایده آل ما سر کار نیامده است و بنا هم نیست دولت زمین بخورد، دولت جمهوری اسلامی و محمدی است و آنها گذشته را قبول نداشتند و ما قبول داریم.
دانشجوی دیگری پرسید: برنامه اصولگرایان برای انتخابات مجلس چیست؟ ریاست جمهوری را که باختید.
بذپاش گفت: من از حوزه اصولگرایان نمیتوانم حرف بزنم و صلاحیت آن را هم ندارم ما اشتباه زیاد داریم، در انتخابات شوراها، شورای شهر تهران، ریاست جمهوری، مجلس اشتباه داشتیم. به نظر من اگر دوبار اشتباهها انجام شود نابخشودنی است و اگر همه با هم شویم شاید نتیجهای بگیریم، منتها من آنقدری بدبین نیستم. من همواره به وحدت اصولگرایی به عنوان جبهه استراتژی نگاه میکنم. یعنی راه رسیدن به اهداف این است که باهم یکی شویم وضرر آن را هم دیدیم که جبهه دگر اندیشان نمردند و زنده هستند. من آنقدری بدبین نیستم و به نظرم از حیث اتحاد زیاد به مشکل بر نمیخوریم.
وی ادامه داد: مهندس غرضی میگفت پستهایی که ما داریم جوانها نمیگیرند و به زور باید به آنها سپرد، سوال این است که چه شد جوانی با سن شما سابقه معاونت ریاست جمهوری، ریاست سایپا، عضویت درهیئت رئیسه مجلس و... را دارا باشید.
وی در ادامه گفت: من متولد ۲۰ مرداد سال ۵۹ هستم، بچه نازی آباد تهران، یک خواهر و برادر دارم. یک سال و نیم سن داشتم که پدرم شهید شد. ایشان در عملیات بیت المقدس در منطقه فکه بود. یک خواهر بزرگتر خودم داشتم، ما در خانوادهمان یک نفر مدیر و حتی کدخدا پیدا نمیشود. من ورودی سال ۷۸ دانشگاه شریف هستم و رشته صنایع خواندم و مسئول بسیج بودم و سال ۸۱، آقای زاکانی رئیس بسیج دانشجویی بود و میخواست من را معاونت فرهنگی ببرد و من تازه درسم در حال اتمام بود و همان زمان آقای احمدینژاد میخواست شهردار تهران شود. من تا قبل از آن حتی یک بار هم آقای احمدینژاد را ندیده بودم، تنهاشناختی که از وی داشتم خواندن مصاحبههایش به عنوان دانشجوی خط امام بود.
وی افزود: یک دوست به نام «جاوید» دارم که الان شهردار منطقه ۴ است و ایشان دانشجوی آقای احمدینژاد در علم و صنعت بود و میگفت آقای دکتر میخواهد تو را ببیند. در آن زمان که در دولت بودم همه کاندیدای ریاست جمهوری مثل آقای لاریجانی و قالیباف دوست بودیم ولی در سال ۸۴ احساس کردم آقای احمدینژاد باید رئیس جمهور شود و در سال ۸۹ دیگر احساس کردم مسیرمان یکی نبود و جدا شدم؛ در صورتی که سه سال از زمان دولت باقی مانده بود، علیه ایشان حرفی نزدم و نخواهم زد و احترام خاصی قائل بودم و خواهم بود.
وی ادامه داد: دنبال کار خودم رفتم، آقای فتاح گفت بیا قائم مقام من باش، منتها من در آن زمان مقطع دکترا را شروع کرده بودم و در مجلس هم رأی آوردم و این رانت و مسائل دیگر نبود. احساس میکنم تا کنون مواضعام را انجام دادهام و بعد از این نیز باقی خواهم ماند.
انتهای پیام/