شرط لازم برای صنعتی‌سازی ساختمان تشکیل تشکل‌های ساختمان‌سازی بزرگ است و تعاون بستری آماده برای این تشکل‌ها است.

محمد صادق مفتح دبیر اتاق تعاون مرکزی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: صنعتی بودن و سنتی بودن ساختمان مرز قابل تعریف دارد و اگر ما نگاه کنیم شاید این جمله دقیق تر باشد که فاصله صنعت ساختمان سازی و دانش ساختمان سازی در کشور ما به نسبت خارج از کشور یعنی آنکه در دنیا مرسوم است و تکنولوژی روز دنیا فاصله معنادار زیادی دارد.
 
وی ادامه داد: اگر ما بگوییم تقریبا هیچ کدام از پروژه های بزرگ کشور ما به صورت صنعتی نیست و همه سنتی هستند شاید خیلی خطا در این حرف نباشد و مرز بین سنتی و مدرن در ساختمان سازی قابل بحث است. 

مفتح با بیان اینکه دانش ساختمان سازی در کشور ما با استاندارد روز دنیا فاصله زیادی وجود دارد تصریح کرد: فاصله ما با دانش و تکنولوژی صنعت ساختمان سازی یعنی چیزی که در دنیا هست بسیار زیاد است و این امر علاوه بر اتلاف منابع هم عمر مفید ساختمان را کاهش داده و هم ساختمانها را سنگین تر از حد معمول کرده است. 

دبیر اتاق تعاون مرکزی ایران اضافه کرد: وقتی ساختمان سنگین می شود نیاز به پی سنگین دارد و این امر علاوه بر مصالح زیاد عمر مفید ساختمان را کاهش داده و در نهایت ما با مقوله ای به نام انهدام منابع رو به رو هستیم که شاید یکی از این دلایل آن این باشد که هر کسی در کشور اجازه ساخت و ساز دارد. 

وی با تآکید بر اینکه در این شرایط صنعتی سازی ساختمان نیازمند تشکلهای ساختمان ساز است گفت: شرط لازم برای صنعتی سازی ساختمان تشکیل تشکلهای ساختمان ساز ی بزرگ است تعاون بستری آماده برای این تشکلها است. 

مفتح اظهار داشت: اتاق تعاون آماده برنامه ریزی مشترک با وزارت راه و شهرسازی برای مسکن است. 

دبیر اتاق تعاون مرکزی ایران تصریح کرد: در صورتی که وزارت مسکن تعاونی ها را به خدمت بگیرد ما می توانیم با ساختمان سازی های بزرگی مواجه باشیم که بستر انتقال ورود فن آوری های نوین در بخش ساختمان به کشور هستند. 

این مقام مسئول ادامه داد: با این برنامه قیمت تمام شده ساختمان به شدت کاهش پیدا کرده و به دنبال آن میزان مصرف مصالح ساختمانی کاهش یافته و با پرت مصالح ساختمانی که در رآس آنها مصرف آب است مقابله خواهد شد. 

مفتح گفت: میزان مصرف آب در هر متر مربع احداث ساختمان 3 برابر استاندارد بین المللی است که این امر نشان می دهد هم مصالح دقیق نیست و هم پرت منابع آب را داریم.
  
دبیر اتاق تعاون مرکزی ایران اضافه  کرد: اگر در ساخت ساختمان صرفه جویی یک سومی را به واسطه حضور تعاونی ها داشته باشیم هم می توانیم 30 درصد مصرف آب را کاهش دهیم و این میزان با توجه به میزان ساخت و ساز موجود در کشور رقم قابل توجهی خواهد بود.
 
وی خاطر نشان کرد: اتاق تعاون مرکزی ایران آماده همکاری با وزارت مسکن در این زمینه است.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار