پرواز پروانه اچ‌تی‌سی بر فراز توکیو، بازنگری تعرفه های مخابراتی در 6 ماه دوم سال، هواوی نرخ دانلود نسل ۳.۵ را به ۶۳ مگ رساند، یک دهه در فناوری ارتباطات عقب هستیم، نقاط تلاقی بین مخابرات و دولت، درز تصاویر جدید از فبلت 6 اینچی گلکسی مگا 2 سامسونگ و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






آخرین مذاکرات نسل سومی با همراه اول خوب بود
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هیچ فرقی بین اپراتورها نمی‌گذاریم، گفت: به محض اتمام مذاکرات با همراه اول، مجوز نسل سوم را به شکل آزمایشی به این اپراتور می‌دهیم. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه آیا احتمال صدور مجوز نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی برای همراه اول طی هفته آینده با توجه به دیدگاه شما مبنی بر راه‌اندازی زودهنگام خدمات این نسل جهت خدمت‌رسانی به مردم، وجود دارد؟، گفت: برای ما هیچ فرقی بین اپراتورها نیست و قطعا به محض اینکه مذاکرات‌ ما با همراه اول به اتمام برسد، مجوز راه‌اندازی آزمایشی نسل‌های سوم و بالاتر را به آن می‌دهیم.

وی افزود: بعد از مرحله آزمایشی نیز اگر نتیجه فعالیت مثبت بود، پروانه خدماتی را برای آن صادر می‌کنیم تا به شکل سراسری به ارائه این نسل در کشور بپردازد.

واعظی در بیستمین سالروز ورود اولین سیم‌کارت به کشور در ارتباط با مجوز نسل‌های بالاتر ارتباطی گفته بود امیدواریم تا شهریور کارها به گونه‌ای پیش رود که بتوانیم به هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول پروانه نسل‌های بالاتر ارتباطی را بدهیم.

وی همچنین گفته بود که در این راستا به مسئولان رگولاتوری گفته‌ام که تمام وقت خود را روی این موضوع بگذارند تا جاییکه اگر همین امشب (یکشنبه گذشته) هم توانستند، موافقتنامه با همراه اول را در زمینه مجوز نسل‌های بالاتر ارتباطی داشته باشند. وزیر ارتباطات در این باره که مذاکرات با همراه اول چطور بوده است نیز به تسنـیم گفت: مذاکرات روز یکشنبه با همراه اول خیلی خوب و پیشرفت آن بیشتر از جلسات گذشته بود.


بازنگری تعرفه های مخابراتی در 6 ماه دوم سال/ احتمال دریافت مجوز 3G در هفته آینده
مهر/ مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران گفت: در جهت تعدیل و بازنگری تعرفه ها و نرخ های مخابراتی در نیمه دوم سال جاری پیشنهادات خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه خواهیم داد. کاظم ابراهیمی صدرآبادی در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران که صبح امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئولیت مخابرات در تامین امکانات لازم و کافی در حوزه ارتباطات ثابت، همراه و دیتا گفت: با همکاری و مشارکت تمامی فعالان این بخش و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سکاندار اصلی این بخش، شاهد رشد و شکوفایی صنعت مخابرات و افزایش رضایتمندی مردم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه توانایی و آمادگی رفع 100 درصد نیازها و درخواستهای مردم وجود دارد افزود: با برنامه ریزی مدون و تامین نقدینگی لازم این مهم محقق می شود.

بازنگری در تعرفه های مخابراتی در 6 ماه دوم سال
ابراهیمی صدرآبادی در مورد برنامه های مخابرات در زمینه تعرفه مکالمات تلفن ثابت وهمراه گفت: تعرفه و نرخ های مخابراتی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورها ابلاغ می شود و تعرفه ای که در حال حاضر از سوی مخابرات برای مشترکان اجرا می شود اخیرا تصویب و به ابلاغ رسیده است.

وی ادامه داد: قرار بر این است که طی 6 ماه به صورت فیزیکی این تعرفه ها اجرایی شود و پس از آن با بررسی های فیزیکی و اقتصادی و فنی اصلاح این تعرفه ها در دستور کار قرار گیرد؛ براین اساس در نیمه دوم سال جاری پیشنهاد اصلاح و تعدیل تعرفه ها را خواهیم داشت که این پیشنهادات را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه خواهیم داد.

مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: تعرفه ها باید به گونه ای باشد که برای تمامی اقشار جامعه عدالت رعایت شود و بر این اساس مخابرات درصدد ارائه بسته های تعرفه ای خواهد بود که نیاز تمامی اقشار را تامین کند.

سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد برای مخابرات
ابراهیمی صدرآبادی از افزایش سرمایه گذاری برای توسعه شبکه مخابراتی کشور خبر داد و گفت: در سال جاری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان در حوزه های مختلف شبکه مخابرات سرمایه گذاری خواهیم کرد و تا پایان سال تجهیزات شبکه مخابراتی کشور را به روزرسانی خواهیم کرد.

احتمال دریافت مجوز 3G در هفته آینده
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به مهر درخصوص اقدامات انجام شده برای دریافت مجوز ارائه خدمات نسل سوم موبایل گفت: مقید هستیم شروط وزارت ارتباطات را برای دریافت این مجوز اجرایی کنیم؛ هم اکنون همکاری با این وزارتخانه شدت یافته و امید می رود با طی کردن مراحل قانونی و تامین درخواست مثبت وزارت ارتباطات بزودی شاهد ارائه خدمات 3G باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با آمادگی های انجام شده به احتمال زیاد ظرف یک هفته آینده مخابرات مجوز 3G را دریافت کند. ابراهیمی در مورد بدهی مخابرات به شرکت ایرانسل نیز گفت: این بحث مربوط به شرکتها است و مخابرات برای اجرای تمامی شروط پروانه 3G خود را مکلف به بررسی، تایید و تصویب تمامی شروط می داند و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد وزیر ارتباطات به ارائه خدمات 3G در کل کشور است اما این مهم نیازمند انجام یک سری قواعد و شروط است که باید براساس اسناد و مدارک تامین می شود و نیازمند زمان است که خوش بین هستیم به زودی انجام پذیرد.

مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران در مورد یکی از شروط دریافت مجوز 3G که اصلاح پروانه فعالیت اپراتور همراه اول است نیز گفت: اصلاح پروانه بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و ما به عنوان شرکت مخابرات ایران تابع نقطه نظرات کارشناسی بوده و در حال بررسی هستیم.

در اولین فرصت با PAP ها تعامل می کنیم
وی در مورد عدم تعامل شرکت مخابرات ایران و شرکتهای اینترنتی نیز گفت: در اولین فرصت ممکن جلسات کارشناسی با حضور شرکتهای مخابرات استانی و شرکتهای PAP خواهیم داشت تا برای رفع مسائل و مشکلات موجود تصمیم قطعی گرفته شود.

ابراهیمی تاکید کرد: در حوزه اینترنت و همکاری با شرکتهای اینترنتی معتقد به نفع طرفین هستیم و تعامل طرفین باعث رفع مشکلات این بخش خواهد شد. وی بر ایجاد روحیه همکاری و تامین نقدینگی لازم برای اجرای برنامه های مخابرات در سال 93 تاکید کرد.


ششمین انتشار عمومی زیرساخت مجازی‌سازی زمین انجام شد
تسنیم/ ششمین انتشار عمومی زیرساخت مجازی‌سازی زمین تحت نسخه ۱.۲.۱ با نامِ کد دنا انجام شد.

از ویژگی‌های اصلی این نسخه مبتنی بودن بر بسته‌های Debian Jessie، فعال شدن SELinux و امنیت بالاتر محصول نسبت به نسخ قبلی زمین است.

مجموعه‌ کامل تغییراتی که نسخه جدید زمین نسبت به نسخه‌ قبلی دارد در یادداشت انتشار این نسخه در ویکی زمین مستند گردیده است.

بنا بر این گزارش، حجم نسخه 1.2.1 زمین 435 مگا بایت است که جهت دریافت این نسخه زمین می‌توان به سایت wiki.xamin.ir مراجعه کرد. جهت اطمینان از صحت فایل دریافتی، checksum فایل می‌‌بایست  f5da149e1fc5aa7ce4a190d62cc2de64  باشد.


ابررایانه دانشگاه امیرکبیر در بین 500 ابررایانه برتر جهان
مهر/ سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ابررایانه دانشگاه امیرکبیر در سال 90 رتبه 105 از 500 ابررایانه برتر جهان را به خود اختصاص داده بود و هم اکنون نیز این ابررایانه در بین 500 ابررایانه برتر جهان قرار دارد.

دکتر احمد معتمدی در افتتاحیه هفتمین نظام اداری الکترونیکی با ابراز تاسف از اینکه در ایران تلفن همراه را وسیله‌ای برای تبادل صوت می‌شناسند، افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورها تلفن همراه وسیله‌ای برای تبادل اطلاعات در بستر اینترنت محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر تلفن همراه هوشمند بیش از 30 گیگابایت ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات دارد، اظهار داشت: از این رو می‌توان به عنوان یک رایانه همراه تلقی کرد که باید از ظرفیت آن برای توسعه خدمات الکترونیک استفاده کرد. سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیراضافه کرد:هم اکنون فقط یک درصد از حجم پهنای باند اینترنت تلفن همراه برای تبادل اطلاعات به کار گرفته می‌شود در حالی که این رقم در انگلیس به 91 درصد می‌رسد.

وی با تاکید بر ضعف کشور در تولید محتوا خاطر نشان کرد: با راه اندازی نسل سوم ارتباطات (3G) در کشور باید محتوای لازم برای تبادل اطلاعات ایجاد کرد. ایران در توسعه زیرساخت‌ها و نیروی انسانی در وضعیتی قابل قبول قرار دارد ولی محتوای تولیدشده در کشور بسیار ناچیز است.

معتمدی با اشاره به تاکیدات برنامه سوم توسعه در زمینه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی یادآور شد: در برنامه چهارم نیز بر توسعه خدمات شبکه و تولید محتوا تاکید دارد که باید در زمان باقی مانده از پایان این برنامه به اهداف تعیین شده برسیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص تولید محتوا ادامه داد: در زمینه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات و به ویژه تولید محتوا برنامه‌های راهبردی تعریف شده است به گونه‌ای که هم اکنون 4 درصد بودجه جاری این دانشگاه به شبکه ارتباطی اختصاص یافته است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به راه اندازی ابررایانه این دانشگاه اشاره کرد و اظهارداشت: ابررایانه دانشگاه امیرکبیر در سال 90 رتبه 105 از 500 ابررایانه برتر جهان را به خود اختصاص داده بود و هم اکنون نیز این ابررایانه در بین 500 ابررایانه برتر جهان قرار دارد.

معتمدی بهره برداری از بزرگترین کتابخانه فنی و مهندسی را از دیگر زمینه‌های توسعه منابع انسانی ذکر کرد و یادآور شد: این کتابخانه که با همکاری شهرداری تاسیس شد خدمات خود را به عموم مردم ارائه می‌دهد.


هواوی نرخ دانلود نسل ۳.۵ را به ۶۳ مگ رساند
تسنیم/ هواوی توانست تستی روی شبکه‌های نسل HSDPA (فناوری نسل ۳.۵) داشته باشد و نرخ دانلود را بر روی سه حامل به ۶۳ مگابیت بر ثانیه برساند. هواوی توانسته شبکه HSDPA بر روی سه حامل ارتباطی را به شکل کامل تست کند و نرخ دانلود را در این تکنولوژی به 63 مگابیت بر ثانیه برساند.

چنین ارتقای سرعتی 50 درصد بیشتر از نسل ارتباطی HSDPA با دو حامل ارتباطی در بالاترین نرخ دانلود است. اقدام این شرکت چینی زمینه‌ای برای ارتقای خدمات مولتی مدیا و مبتنی بر تصویر است و امکان تماشای ویدئو با اسمارت‌فون را فراهم می‌آورد.

اهمیت سرعت‌های بالاتر در شبکه‌های با چند حامل بسیار زیاد است و امکان شتاب در نرخ دانلود را برای باندهای 900 و 2100 مگاهرتز نسل سوم به ارمغان می‌آورد. هواوی این نرخ دانلود را هم‌اکنون بر روی باندهای با سه حامل 850-900 و 2100 مگاهرتز فراهم کرده است.


یک دهه در فناوری ارتباطات عقب هستیم
مهر/ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نسبت به تحولات بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یک دهه عقب هستیم و این عقب ماندگی آثار خود را بر توسعه کشور گذاشته است.

نصرالله جهانگرد امروز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت مخابرات ایران با اشاره به طی 3 نسل تکنولوژی در دنیا و گذر از نسل دیجیتال به نسل سرویس های کاربردی افزود: در دنیای امروز، تمرکز بر ابزارهای کاربردی تکنولوژی و اپلیکیشن ها برای ارائه خدمات به مشترکان است که در این حوزه کمی تاخیر داریم و و این تاخیر باعث ایجاد تاخیر در سایر حوزه های کاربردی شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه صنعت ICT در چرخ اصلی اقتصاد کشور نقش ایفا می کند و موجب رونق اقتصادی می شود تصریح کرد: در این صنعت، مخابرات در نقطه عطف قرار دارد و به مرحله ای رسیده که می تواند نقش سازنده ای در توسعه داشته باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه سهم فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی از 3.5 درصد در حال عبور است پیش بینی کرد که با آغاز به کار نسل سوم موبایل در کشور، این عدد به 4 تا 5 درصد برسد. وی گفت: لازم است برای این تغییر و تحول بیش از پیش آماده شویم و خدمات رسانی نوین به مردم را در دستور کار قرار دهیم.


آ‌‌‌ب‌نبات ژله‌ای فعلا محبوب‌ترین اندروید است
تسنیم/ آبنبات ژله‌ای با در اختیار داشتن بیشترین ضریب نفوذ در بین اندرویدی‌ها فعلا محبوب‌ترین نسخه این سیستم عامل در بین کاربران است. آخرین بروزرسانی اندروید تحت عنوان کیت‌کت هم‌اکنون یک پنجم گوشی‌های اندرویدی را احاطه کرده و 20.9 درصد از این بخش را در اختیار دارد.

سهم کیت‌کت از گوشی‌های هوشمند اندرویدی در ماه جولای 17.9 درصد و در ژوئن نیز 14.9 درصد بوده است. محصولاتی نظیر ال‌جی G3 و سامسونگ گالکسی تب S با این ورژن روانه بازار شدند و محصولات قدیمی بسیاری نیز به این نسخه بروزرسانی شدند.

بعد از این نسخه، آبنبات ژله‌ای با در اختیار داشتن سه رنج بروزرسانی شامل 4.1.x، 4.2.x و 4.3 بیشترین سهم را با 54.2 درصد در بازار اندرویدی‌ها دارد. نان زنجبلی با 13.6 و بستنی ساندویچی نیز با در اختیار داشتن سهم 10.6 درصدی از بازار اندروید در رتبه‌های بعدی قرار دارند. فرویو که ورژن 2.2 را پشتیبانی می‌کند، با کمترین رتبه در انتهای لیست اندرویدی‌ها قرار دارد.


طرح استاندارد ملی برای امواج رادیویی و یونی تدوین می‌شود
مهر/ فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جلسه خود به بررسی تأثیر امواج بر سلامت، محیط زیست و اختلالات مرتبط پرداخت و مصوب کرد که در این فراکسیون طرح استاندارد ملی برای امواج رادیویی و یونی تدوین شود.

کمال الدین پیرموذن عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست در جمع خبرنگاران با بیان‌ این‌که مجموعه حاکمیت باید نسبت به امواج پارازیت اهتمام جدی داشته باشد، گفت: ایجاد پارازیت با توجه به تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی کارکرد مصونیت بخشی خود را از دست داده است و همچنین برای سلامتی آحاد جامعه مضر است. البته ارایه برنامه مفید از سوی صداوسیما می‌تواند راه‌ هایی را برای حل این مشکل ایجاد کند. البته می‌توان در قانون استفاده از این امر را برای مقاطعی محدود که امنیت ملی کشور را به خطر می‌اندازد در نظر گرفت.

پیرموذن خاطرنشان کرد: به لحاظ قانونی سازمان تنظیم مقررات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و همچنین سازمان انرژی اتمی نسبت به امواج یون ساز و امواج تریون ساز مسئولیت دارند و بایستی مجدانه و قاطعانه انجام وظیفه کرده و دولت هم نسبت به حکم اجرای این وظایف کنترل داشته و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کند.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست افزود: در جلسه این فراکسیون تدوین استانداردهای ملی و بومی با کسب نظر از همه دستگاه‌های مسئول با بهره‌گیری از تجارب جهانی و لحاظ کردن مسائل فنی مورد تصویب قرار گرفت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین تدوین چارچوب‌های نظارتی بر این امر و مشخص شدن مسئولیت دستگاه‌ها به طور شفاف از مواردی بود که مقرر شد آقای تابش به عنوان رئیس فراکسیون با شورای عالی امنیت ملی و هیأت دولت در جهت مشخص شدن نتیجه تعامل داشته باشند. وی در پایان اظهار کرد: همچنین در این جلسه مطرح شد که اگر خلأ قانونی هم وجود دارد لایحه جامع هوای پاک پیگیری شود و مورد توجه قرار گیرد.


نسل چهارم به استقبال روستاهای نیوزلند رفت
تسنیم/ واحد شبکه‌های نوکیا برنده مناقصه توسعه نسل چهارم برای روستاهای نیوزلند شد. شبکه‌های نوکیا گفته که موفق به برنده شدن قراردادی برای توسعه باند فرکانسی 700 مگاهرتز نسل چهارم در نیوزلند شده است.

پوشش‌دهی این باند در مرحله اول برای منطقه پاپاکورا خواهد بود و به گفته مدیر ودافون نیوزلند، پوشش‌دهی حومه شهر مهم‌ترین فاز این قرارداد است که در گام اول صورت خواهد گرفت.

بر این اساس باند 700 مگاهرتز برای اولین بار در اختیار ساکنان خارج از منطقه شهری قرار می‌گیرد و نوکیا پیش قدم توسعه برای انجام این کار شده است. مدیر ودافون همچنین گفته است که تا پایان امسال (2014) سایت‌های نسل چهارم را برای تمامی مناطق حومه‌ای جدید که امکان توسعه خدمات برای آنها باشد راه‌اندازی می‌کنیم.


نقاط تلاقی بین مخابرات و دولت/ تعیین تکلیف کارگزاران مخابرات روستایی
مهر/ مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه میان دولت و مخابرات نقاط تلاقی وجود دارد، گفت: اقتصاد کشور ما هنوز دستوری و زیر چتر سیاست و دولت است و تا زمانی که اقتصاد زائیده دولت باشد نباید توقع داشت در اداره یک بنگاه اقتصادی مانند مخابرات، این تلاقی ها به وجود نیاید.

مظفر پوررنجبر پس از 2 سال و 3 ماه مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران، با رای هیات مدیره جای خود را به کاظم ابراهیمی صدرآبادی داد.

مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت مخابرات ایران صبح امروز با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران این وزارتخانه، اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، مدیران این شرکت و مدیران اپراتورهای اول، دوم و سوم تلفن همراه کشور برگزار شد.

مظفر پوررنجبر در این مراسم با اشاره به حضور در بطن شرکت مخابرات ایران از آبان ماه سال 88 تاکنون، تشکیل کمیته راهبری برای اداره این شرکت را از جمله اقدامات صورت گرفته طی چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: نحوه اداره مخابرات با توجه به نقشی که در اقتصاد کشور دارد همیشه از دغدغه های مدیران بوده و است.

وی با تاکید براینکه مخابرات باید توسط مدیران مخابراتی اداره شود گفت: از سال 91 که به عنوان مدیر عامل این شرکت انتخاب شدم تدوین استراتژی شرکت را بر مبنای تحول و نوگرایی در دستور کار قرار دادم و استراتژی گذر از مخابرات دولتی به خصوصی در این راستا تدوین شد.

نقاط تلاقی مخابرات و دولت
مدیرعامل سابق مخابرات ایران با اشاره به نقاطی که مخابرات و دولت با هم تلاقی داشته و دارند گفت: هم اکنون شاهد هستیم که در جایی دولت خود سهامدار مخابرات است، در جای دیگر به عنوان ناظر بر مخابرات (سازمان تنظیم مقررات) عمل می کند و در جای دیگر از مخابرات مالیات می گیرد؛ باید گفت هر کس روی صندلی دولت در مخابرات بنشیند ناخواسته وارد این خلط مبحث می شود.

پوررنجبر ادامه داد: اقتصاد کشور ما هنوز دستوری و زیر چتر سیاست و دولت است و تا زمانی که اقتصاد زائیده دولت باشد نباید توقع داشت در اداره یک بنگاه اقتصادی مانند مخابرات، این تلاقی ها به وجود نیاید. وی گفت: به دلیل برخی ناهنجاریها در بخش هایی از مخابرات عقب گردهایی داشتیم که این مساله تاثیر خود را در EPS ( سود هر سهم ) سال 92 گذاشته بود.

پوررنجبر با اشاره به تغییر و تحول در حوزه بازاریابی مشتریان در دیتا گفت: پیش بینی می شود رشد بیش از 100 درصدی را در حوزه دیتا و ADSL شاهد باشیم.

برنامه توسعه 5 ساله همراه اول آغاز شد
به گزارش مهر، در این مراسم وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباط سیار نیز از آغاز برنامه 5 ساله توسعه همراه اول خبر داد و گفت: تقویت کمیته مشترک همراه اول و شرکت ارتباطات تلفن ثابت در دستور کار قرار گرفته است.

وی از برنامه های مدنظر برای همگرایی شبکه های تلفن ثابت و همراه برای ارائه محصولات مشترک بازار خبر داد و گفت: با  کمیته راهبری تشکیل شده امیدواریم تا سال 95 به نقطه اوج ارائه خدمات در این بخش برسیم.

تعیین تکلیف پرونده کارگزاران مخابرات روستایی
دراین مراسم سیدمصطفی سیدهاشمی رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران نیز به عنوان اولین درخواست از مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران خواست همین امروز تکلیف پرونده کارگزاران مخابرات روستایی مشخص شود.

وی با بیان اینکه باید تکلیف مدیریت یکپارچه مخابرات ایران در حوزه تلفن ثابت در اسرع وقت مشخص شود گفت: هیات مدیره از مدیرعامل جدید می خواهد که وضعیت بیمه کارگزاران مخابرات روستایی همین امروز مشخص شود. در حال حاضر مخابرات هزینه بسیاری بابت بیمه این کارگزارن پرداخت کرده است اما هنوز با اعتراضات بسیاری در این زمینه مواجه هستیم.


پرواز پروانه اچ‌تی‌سی بر فراز توکیو
تسنیم/ انتشار تصاویر جدیدی از گوشی پروانه‌ای اچ‌تی‌سی، ژاپنی‌ها را چشم‌ انتظار نگاه داشت. تصاویری از اچ‌تی‌سی باترفلای2 در توییتر منتظر شده که خبر از تکمیل شدن این نمونه اندرویدی می‌دهد و قرار است در اختیار ژاپنی‌ها قرار گیرد.

نمونه قبلی با نام جِی برای بازار آسیا-اقیانوسیه عرضه شده بود. ظاهرا براساس تصاویر درز کرده به بیرون این گوشی در رنگ‌های قرمز، سفید و آبی ساخته شده است.

این گوشی با معیار IP57 در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است. انتظار می‌رود که تفاوت خاصی میان این مدل با جِی نباشد. این گوشی نمایشگری 5 اینچی با رزولوشن 1080 پیکسل، تراشه اسنپ‌دراگون801، رم دو گیگابایتی، حافظه داخلی 32 گیگابایت، دوربین‌های 13 و 5 مگاپیکسلی با قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم دارد.


پردازنده جدید Broadwell اینتل ممکن است ضخامت مک‌بوک ایر را به ۹ میلی متر برساند!
فارنت/ مدتی است شایعاتی درباره‌ی عرضه‌ی یک مک‌بوک ایر نازک‌تر با صفحه‌ی رتینا به گوش می‌رسد و نسل جدید پردازنده‌های Broadwell اینتل می‌توانند یکی از اساسی‌ترین عوامل کاهش ضخامت مک‌بوک ایر باشند.

چیپ‌های Broadwell به دلیل مشکلات اولیه‌ی تولید دچار تاخیر در عرضه شده بودند. در همین حال امروز اینتل اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های 14 نانومتری جدیدش فاش کرده است که ترکیبی از قدرت پردازنده‌های Haswell Core i3, i5, i7 و کم‌مصرف بودن هستند که به جانی آیو اجازه می‌دهد ضخامت مک‌بوک ایر بعدی را به 9 میلی‌متر برساند.



متخصصان یا بهتر بگوییم معماران شرکت اینتل توانسته‌اند به یک معماری جدید در پردازنده‌ها دست پیدا کنند که بسیار کوچک است و اینتل ادعا می‌کند این معماری نوید نوآوری‌‌های بیش‌تر در زمینه‌ی طراحی و تجربه‌ی کاربری را می‌دهد. اندازه‌ی کوچک Broadwell تنها یکی از مزایای آن است؛ چون این چیپ‌ها بسیار خنک‌تر از Haswell خواهند بود و به اپل کمک می‌کند یک مک‌بوک ایر بدون فن با ضخامت 9 میلی‌متر تولید کند. البته نه تنها اپل بلکه بسیاری شرکت‌های دیگر هم می‌توانند به تولید دستگاه‌های بدون فن بپردازند.

چیپ‌های Broadwell عملکرد مشابهی با Haswell دارند اما با طراحی کم‌مصرفشان باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری و در نتیجه عمر باتری بیش‌تر می‌شوند. انتظار می‌رود اپل در اواخر سال جاری میلادی یک مک‌بوک ایر 12 اینچی نازک‌تر با صفحه‌ی رتینا را رونمایی کند. البته هنوز روشن نیست که آیا چیپ‌های Core M اینتل قدرت پشتیبانی از صفحه‌نمایش رتینا را دارا خواهند بود یا خیر.

دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌های Core M باید اواخر سال جاری میلادی از راه برسند و طبق گفته‌ی اینتل در نیمه‌ی اول سال 2015 هم در اختیار شرکت‌های بیشتری قرار خواهند گرفت.


دو بنچمارک متفاوت از موتورولا Shamu لو رفت: آیا با نکسوس 6 مواجهیم؟
فارنت/ برنامه گوگل برای عرضه گوشی و تبلت نکسوس بعدی هنوز مشخص نیست و نمی‌دانیم کدام شرکت‌ها قرار است برای ساخت با گوگل همکاری کنند. امروز دو بنچمارک متفاوت از یک گوشی موتورولا با نام Shamu درز کرده که یکی خبر از اسنپ‌دراگون 801 و دیگری 805 می‌دهد و احتمالاً مربوط به نکسوس 6 هستند.



بنچمارک اول که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید مربوط به تست GFXBench Manhattan یکی از سنگین‌ترین بنچمارک‌های گرافیکی است. همان‌طور که می‌بینید Shamu سرعت 11.5 فریم برثانیه را کسب کرده که بسیار شبیه به پرچم‌داران فعلی بازار با پردازنده اسنپ‌دراگون 801 و وضوح 1080p است.





اما در بنچمارک دیگری که لو رفته به وضوح نام پردازنده Snapdragon 805 و وضوح QHD درج شده است. همان‌طور که می‌دانید پردازنده گرافیکی ادرنو 420 در این پردازنده حدود 40 درصد عملکرد بهتره نسبت به نسل قبلی دارد. به هر حال مشخصات Shamu طبق این تصویر اندروید L، صفحه‌نمایش 5.2 اینچی، سه گیگابایت رم و دوربین‌های 13 و 2.1 مگاپیکسلی است.


درز تصاویر جدید از فبلت 6 اینچی گلکسی مگا 2 سامسونگ
فارنت/ به نظر می‌رسد سامسونگ به فکر تولید یک عضو جدید از خانواده‌ی Galaxy Mega است. هم‌اکنون گلکسی مگا 6.3 و 5.8 دو عضو این سری هستند و با توجه به تصاویر منتشر شده شاهد گلکسی مگا 2 هم خواهیم بود که صفحه‌ی آن 6 اینچی است. البته مشخصات فنی این گوشی حدود 40 روز قبل لو رفته بود.

همان‌طور که اشاره شد مشخصات فنی گلکسی مگا 2 پیش‌تر درز شده است. به نظر می‌رسد این گوشی که با مدل SM-G7508Q در چین نمایان شده است با استاندارد TD-LTE به زودی به‌وسیله‌ی اپراتور China Mobile عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود مشخصات فنی مدل بین‌المللی‌اش هم مانند نسخه‌ی مخصوص چین باشد.



مگا 2 دارای صفحه‌ی 5.9 اینچی یا دقیق‌تر 5.98 اینچی خواهد بود که روزولوشن آن 1280 × 720 است. پس شاید سامسونگ در تبلیغات سایز صفحه را 6 اینچ اعلام کند. با وجود این صفحه‌نمایش و نامی که بر این دستگاه نهاده شده، یک دستگاه غول‌پیکر دیگر از سامسونگ را شاهد خواهیم بود که ابعاد آن 163.6 × 84.9 × 8.6 میلی‌متر است. گفته می‌شود پردازنده‌ی این فبلت کوالکام اسنپدرگن 410 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز خواهد بود که یک پردازنده‌‌ی 64 بیتی است.

ماه پیش دستگاه گلکسی مگا 2 با مدل SM-G750A در FCC رویت شد و انتظار می‌رود این دستگاه در آمریکا هم عرضه شود. هنوز زمان معرقی رسمی این فبلت از طرف سامسونگ مشخص نیست اما شما را از اطلاعات جدید این دستگاه بی‌خبر نخواهیم گذاشت.


پروژه گوگل برای کارگذاشتن کابل نوری در اعماق اقیانوس بین ژاپن و امریکا
فارنت/ گوگل و 5 شرکت دیگر دست به دست هم خواهند داد تا کابلی در اعماق اقیانوس آرام برای انتقال اینترنت پر سرعت کار بگذارند. این کابل که "Faster” نام‌گذاری شده، بین ژاپن و ساحل غربی ایالات متحده امریکا کشیده خواهد شد و هزینه‌ای 300میلیون دلاری خواهد داشت!

این کابل بین‌اقیانوسی قادر است اطلاعات را با سرعتی بالغ بر 60 ترابایت در ثانیه انتقال دهد؛ یعنی با این ارتباط می‌توان 2000 فیلم فشرده‌نشده‌ی HD را تنها در طول 1 ثانیه منتقل کرد! قرار است این کابل در سال 2016 به بهره‌برداری برسد. در این پروژه عظیم، گوگل با 5 شرکت بزرگ آسیایی همکاری خواهد کرد: China Mobile، China Telecom، Global Transit، KDDI و SingTel.



290x195fasteraug2014به گفته Woohyong Choi، رئیس این کنسرسیوم، فَستر یکی از چند صد کابل زیر دریایی دنیا خواهد بود که کشورهای مختلف را به یکدیگر وصل می‌کند. وی همچنین گفته سیستم انتقال داده فَستر بیشتری ظرفیت را بین نمونه‌های موجود داراست. Faster دو شهر بزرگ Chikura و Shima در ژاپن را به بزرگترین مراکز داده در لوس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو، سیاتل و پرتلند مرتبط خواهد کرد.

کابل‌های زیر دریایی نقش بسیار بزرگی در ارتباطات شبکه جهانی وب بازی می‌کند. در سال 2008 بعد از قطع کابلی مهم در اسکندریه مصر، ارتباطات بین اروپا، خاور میانه و آسیا به شدت دچار مشکل شد به طوری که بیش از 65% ارتباطات با هند به کلی قطع شد. KDDI، دومین اپراتور ارتباطات ژاپن بعد از زمین‌لرزه‌ی بزرگ و تاریخی این کشور مسئولیت سنگینی برای بازسازی زیرساخت‌های ارتباطی این کشور عهده‌دار بود.

گوگل همین حالا هم با استفاده از فیبرهایش سرعت بالغ بر 1 گیگابیت در ثانیه را به کاربران شهرهای Austin، تگزاس و کانزاس ارایه می‌دهد. برای مقایسه سرعت 60 ترابایتی ادعا شده برای Faster، باید بدانید که در بریتانیا حداکثر سرعت اینترنت 152 مگابیت در ثانیه است؛ هر گیگابیت 1000 مگابیت، و هر ترابیت 1000 گیگابیت است. حساب و کتاب با شما!


خالقان سیری در حال کار بر روی دستیار دیجیتالی هوشمند جدید
دیجیاتو/ تیمی که قبلاً یکی از نقش های کلیدی را در پیاده سازی و طراحی دستیار دیجیتالی اپل یعنی سیری داشته، اعلام نموده است مشغول کار بر روی هوش مصنوعی جدیدی با قابلیت یادگیری بوده که می توان از آن برای پدید آوردن دستیار دیجیتالی بهره گرفت که همه ی کارهای کاربران را پس از دریافت آموزش های لازم به شکل مورد نیاز آنها قادر به انجام خواهد بود.

سیری دستیار دیجیتالی ارائه شده بر روی محصولات اپل ابداً به هوش مصنوعی مجهز نبوده و تنها یک سیستم تشخیص گفتار پیچیده محسوب می گردد که قادر به پاسخگویی به تعداد زیادی فرمان های از پیش تعریف شده است.

سه بنیانگذار Viv Labs به ترتیب داگ کیتلوس، آدام چیر و کریس بریگهام تمام دو سال گذشته را بر روی پیاده سازی نسل بعدی دستیارهای مجازی وقت گذارنده اند و رویای اصلی آنها پدید آوردن دستیاری با قابلیت یادگیری از کاربران و بدون هر گونه محدودیت در پاسحگویی به نیاز آنها است.



آنچه که این کمپانی در حال حاضر مشغول کار بر روی آن است global brain نام داشته و Viv Labs امیدوار است در آینده یی نزدیک شاهد حضور آن بر روی تعداد زیادی از ابزارهای مختلف متصل به اینترنت باشد و به گفته ی آنها محصول آینده یشان ابداً شباهاتی به سیری، کورتانا، گوگل ناو نداشته و بیشتر شبیه به چیزی است که تا به امروز تنها در فیلم ها و داستان های علمی و تخیلی قابل رویت بوده است.

Viv Labs در حال حاضر در مورد محصول یاد شده بسیار محتاط عمل کرده و حتی حاضر به ارائه ی پیش نمایش اولیه یی از آن نیست که در صورت صحت ادعاهای این کمپانی در مورد قابلیت های تکنولوژی هوش مصنوعی مورد بحث تا حدی این روند احتیاطی قابل درک است.

آنچه که مشخص است در آینده یی نه چندان دور عملکرد دستیارهای دیجیتالی با وارد شدن تکنولوژی های نوین هوش مصنوعی به این اپلیکیشن ها بسیار متفاوت نسبت به امروز خواهد بود. ولی اینکه آیا Viv Labs اولین دستیار دیجیتالی مجهز به هوش مصنوعی را به کاربران ارائه خواهد کرد مسئله یی قطعی نیست، زیرا به نظر می رسد گوگل نیز  در حال حاضر با همراهی neural network و خرید جدیدش یعنی DeepMind در تلاش است تا دستیار فعلیش گوگل ناو را با تجهیز کردن به تکنولوژی هوش مصنوعی تا حد زیادی ارتقا بخشد.


آیا واقعا گوشی هوشمند موتورلا Shamu، نکسوس 6 خواهد بود؟
زومیت/ در گذشته درباره شایعات مربوط به گوشی 5.9 اینچی معرفی نشده موتورولا صحبت کردیم که بسیاری می‌گویند این دستگاه همان نکسوس 6 است. این گوشی هوشمند جدید با نام Motorola Shamu  بر اساس یک گزارش باگ در سیستم پیگیری باگ گوگل لو رفته و خیلی‌ها آن را نکسوس بعدی و رقیبی برای آیفون 6 هنوز معرفی نشده می‌دانند.

مانند بسیاری از شایعات دیگر، این شایعه نیز قطعا مبنایی بر اساس چند مدرک واقعی دارد، اما در این میان خیلی‌ چیز‌ها با یکدیگر نمی‌خوانند و هنوز هیچ چیزی را نمی‌توان درباره نکسوس بعدی روشن و مشخص کرد.

همانطور که ماه گذشته رئیس مهندسین اندروید Dave Burke توضیح داد، ما می‌دانیم که برنامه تولید نکسوس‌ها به اتمام نرسیده است. او درباره برنامه تولید دستگاه‌های آینده گفت: «هیچ راهی وجود ندارد که بدون تلفن یا تبلت و هر وسیله‌ای که می‌سازید، بتوانید کد‌های منبع‌باز را تولید کنید.»  تبلت جدید نکسوس که با اطمینان زیادی می‌گوییم به زودی از راه خواهد رسید و در دست توسعه است. اما گوشی نکسوس بعدی دستگاهی خواهد بود که نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید L را با خود به همراه خواهد داشت.

مسئله اینجاست که دستگاه نکسوس بعدی یا کلا نکسوس‌های بعدی به نوعی نمادی از توانایی‌‌های پلتفرم‌های جدید اندروید هستند. ساخت دستگاهی الگو برای اندروید L اهمیت بسیار زیادی دارد، پشتیبانی از پردازنده 64 بیتی در اندروید یکی از همین موارد است که انتظار داریم در نسل ششم نکسوس به کار برده شود. البته می‌دانیم که NVIDIA حضور دارد و پردازنده Tegra K1 بر پایه آرم را ساخته است. اما به احتمال بسیار فراوان این پردازنده برای گوشی‌های همراه طراحی نشده و شانس استفاده از آن در تبلت نکسوس بعد بسیار زیاد است.



پردازنده‌های جدید کوالکام 808 و 810 نیز تقریبا آماده شده‌اند اما برنامه عرضه آن‌ها برای تولید کنندگان تا سال 2015 طول خواهد کشید. برای همین باید سری به اینتل بزنیم، اینتل پردازنده‌های 64 بیتی خود را تولید کرده است و با جایگزینی آن‌ها با پردازنده‌های ARM دائم در حال رکورد زدن است. در حقیقت لنوو و موتورولا دستگاه‌های اندرویدی خود را با پردازنده‌های اینتل می‌سازند. احتمال اینکه برای نکسوس 6 نیز از پردازنده‌های جدید اینتل استفاده شود وجود دارد اما من احتمال می‌دهم که گوگل ترجیح دهد از پردازنده ARM به عنوان CPU الگوی دستگاه‌های اندروید استفاده کند. البته این موضوع صحت دارد که پردازنده‌های 64 بیتی اینتل عملکردی فوق العاده خوب دارند اما باید ابتدا در تبلت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و آزمایش شوند، سپس با اصلاحات و بهبود‌هایی که بر روی عملکرد آن‌ها انجام می‌شود پا به دنیای گوشی‌های اندرویدی بگذارند.

اما بگذارید برگردیم به همان شایعه موتورلا Shamu؛ اگر تلفن نکسوس بعدی قصد عرضه شدن در پاییز را داشته باشد و بخواهد با آیفون جدید رقابت کند، پس گوگل مجبور است یا به محصولات اولیه و جدید کوالکام دسترسی پیدا کند یا اینکه نکسوس 6 را به پردازنده‌های جدید و البته غیر مطمئن  64 بیتی اینتل تجهیز کند. راه سوم نیز استفاده نکردن از یک پردازنده 64 بیتی است که نقش الگویی را از این نسل نکسوس خواهد گرفت. هر چیزی ممکن است، پس باید صبر کنیم و منتظر خبر‌های جدید درباره نکسوس بعدی گوگل باشیم.


زمان زیادی به عرضه کابل‌های USB 3.0 دوطرفه باقی نمانده است
فارنت/ این کابل‌ها که از نظر ابعاد مشابه پورت میکرویو‌اس‌بی استفاده شده در اکثر گوشی‌های همراه هستند از قابلیتی جالب بهره می‌برند که در واقع استفاده از کابل را از هر دوطرف، ممکن می‌سازد. نسل جدید کانکتورهای یو‌اس‌بی بالاخره آماده تولید شده و تکمیل این استاندارد جدید که یو‌اس‌بی نوع C نام دارد رسما اعلام شده است. این مسئله بدان‌معناست که به زودی شاهد عرضه طرح کانکتور و کابل جدیدی خواهیم بود که برای موبایل‌ها و دستگاه‌های بزرگ‌تر قابل استفاده خواهد بود.



این کابل‌ها که از نظر ابعاد مشابه پورت میکرو یو‌اس‌بی استفاده شده در اکثر گوشی‌های همراه هستند از قابلیتی جالب بهره می‌برند که در واقع استفاده از کابل را از هر دوطرف ممکن می‌سازد.

براساس گفته مسئول گروه معرفی یو‌اس‌بی 3.0، صنایع مرتبط با رایانه‌های شخصی، موبایل، خودروها و دیگر صنایع، مشتاق استفاده از این استاندارد هستند. البته مدنظر داشته باشید مشخصه‌های جدید این کابل‌ها به زودی تعیین کننده نوع آداپتور و دیگر لوازم جانبی مورد استفاده برای دستگاه های فعلی خواهند بود. اطلاعات تکمیلی در کنفرانس توسعه‌دهندگان که مسئولان در حال برنامه‌ریزی اجرای آن هستند اعلام خواهد شد.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار