عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : شیر مادر با نیازهای غذاییِ نوزاد هماهنگ بوده و از آنجا که سرشار از عناصر ضروری بدن و غنی از پروتئین،مواد معدنی،چربی و آب است،محافظِ کودک در بیماری های عفونی و عوامل حساسیت زا محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان؛ زهرا ثقفی در کمپین تغذیه با شیر مادر در رفسنجان افزود : پس از بارداری و وضع حمل، دوران شیردهی مرحله تازه ای در زندگی مادر و نوزاد است.


وی با اشاره به اینکه شير آغوز كه در دو سه روز اول پس از زايمان توليد مي‌شود ، نوزاد را در برابر عفونتها محافظت مي‌كند،تصریح کرد: این شیر غليظ و زرد رنگ يا به رنگ روشن است و آغوز يا كلستروم ناميده مي‌شود و سرشار از مواد ایمنی ‌بخش است.


ثقفی گفت:آغوز در مقايسه با شيري كه پس از آن توليد مي شود، ‌داراي مقدار بيشتري پروتئين و ويتامين هاي محلول در چربي و برخي مواد معدني مثل سديم است و از مقدار كمتري چربي و ويتامين هاي محلول در آب برخوردار است.


وی این موهبت الهی را عاری از هر نوع میکروب دانست و افزود:نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، نسبت به سایر نوزادان کمتر مبتلا به بیماری می شوند.


ثقفی خاطرنشان کرد:همان طور که توجه به اصول تغذیه و خوردن موادغذایی متنوع در دوران بارداری اهمیت بسیار بالایی دارد، این اصول در دوران شیردهی نیز باید مدنظر قرار گیرد.


وی یادآور شد:شیرمادر از نظر ارزش تغذیه ای بسیار متفاوت با شیر گاو است و همه نیازهای طفل را تأمین می کند و بیشتر شیرهای صنعتی که از شیر گاو تولید می شوند به علت دارابودن قند، احتمال بروز چاقی، پوسیدگی دندان ها و مشکلات قلبی عروقی را درپی خواهدداشت.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت:تجربه نشان می دهد آگاهی به مادران موجب کمتر شدن مشکلات شیردهی می شود.


وی تصریح کرد:هر چه بیشتر یک نوزاد شیر بطلبد و به مکیدن سینه مادر بپردازد شیر در مادر تولید می شود.


ثقفی با بیان اینکه مادر شیرده باید غذاهای پروتئین دار و لبنیات و حاوی کلسیم دار مصرف کند، افزود:مهمترین چیزی که در تامین شیر مادر تاثیر دارد استرس و اضطراب ، اعتماد به نفس پایین و خستگی است که شیر را کاهش می دهد.


وی خاطرنشان کرد:گر چه آهنِ شیر مادر پایین است ولی جذب آهن بهتر است .


مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری رفسنجان همچنین افزود:رازیانه و قطره شیرافزا که در داروخانه ها یافت می شود ، باعث افزایش شیر مادر می شود که خانمهای شیر ده بهتر است رازیانه را روزی دوفنجان به صورت دم کرده مصرف کنند.


وی گفت:به دلیل ترشح بیشتر هورمون شیر سازی بدن مادران ، شیر دهی در شب از ساعت 12 تا شش صبح راحت تر و بهتر است.


انتهای پیام/

برچسب ها: شیرمادر ، پروتئین ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.