معمولا مزه شوری ناشی از افزایش ترشح بزاق است که این بزاق به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای کاهش اثر مخرب اسید صفرا عمل می‌کند.

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  در خصوص علل شوری دهان اذعان داشت: رفلاکس معده یکی از شایع‌ترین علل شوری دهان است ولی به طور کلی تغییر طعم و مزه در دهان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. 

وی ادامه داد: مصرف برخی از داروها می‌تواند موجب بروز تغییر مزه دهان شود یا اینکه مزه برخی به درستی حس نشود از جمله برخی از داروها مثل ویتامین‌ها یا قرص آهن که می‌تواند احساس مزه فلز در دهان را ایجاد کند، همچنین این مسئله با بعضی از آنتی بیوتیکها رخ می‌دهد. 

این فوق تخصص گوارش به رفلاکس معده از شایع‌ترین علل شوری در دهان اشاره کرد و گفت: رفلاکس همراه با برگشت محتویات معده به ویژه اسید رخ می‌دهد، همچنین رفلاکس صفرا هم با اسید صورت می‌گیرد که موجب تلخی در دهان می‌شود. 

وی با بیان اینکه: به ندرت برخی از اختلال غدد درون ریز می‌تواند موجب تغییر در املاح بدن از جمله املاح غدد بزاقی شود و تغییر در مزه دهان را به صورت شوری ایجاد کند، افزود: البته این گروه از بیماری‌ها نادر هستند ولی به دلیل اهمیت باید توجه نشود. 

آگاه در پایان یادآور شد: معمولا مزه شوری ناشی از افزایش ترشح بزاق است که این بزاق به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای کاهش تأثیر اثر مخرب اسید و صفرا، توسط بدن افزایش پیدا می‌کند که معمولا در شرح حال بیمار به مسئله مصرف داروها باید توجه کرد. همچنین به علائم رفلاکس توجه کرد چرا که بیماری که احساس شوری دهان می‌کند باید علائمی مثل سوزن سر دل، برگشت مواد یا مزمن که آن را دانسته باشد. 


انتهای پیام /
برچسب ها: رفلاکس ، معده ، بزاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
وای من از معده درد داشتم میمردم
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۲۰:۱۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
سلام چند وقت شوری دهان دارم البته دندانم عفونی وروزانه 20 میل متادون مصرف دارم. ته زبونم پرزش میره. نظرتون چیه. با پوزش
Iran (Islamic Republic of)
آرمینه
۰۷:۲۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
سلام ببخشید من چند وقتی هست که صبح ها همش احساس شوری دهان دارم و اینکه او طول روز همش سرفه میکنم چون انگار همش یه چیزی میپره تهه گلوم و انگار تو مجرایه تنفسسم یه چیزایی میره این یعنی من رفلاکس دارم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
تشکر از راهنمایتون
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۵۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
ایکاش مدعیان "فارسی را پاس بداریم" بجای رفتن به جنگ کلماتی که قرن ها جزو زبان و فرهنگ وشعروادب فارسی بوده اند جلو ورود لغات فرنگی غیرضروری را میگرفتند. رفلاکس، گلوکوم، کترکت، دیابت، ریکاوری، آکنه، ویلچر، کنسر، و ده ها لغت دیگر معادل فارسی داشته اند و بکاربردن و واردنمودن آنها به زبان فارسی توسط پزشکان، مهندسین، فیلمسازها، و تحصیلکرده های دیگر تنها بخاطر تفاخرصورت گرفته است.
آخرین اخبار