مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آموزش مدیریت مواد آلی به کشاورزان و سایر بهره برداران بخش کشاورزی می تواند در حاصلخیزی اراضی زراعی و باغی بهره برداران تاثیرگذار قلمداد شود.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: با فراهم کردن زيرساخت هاي فنّي كشاورزي و مديريت مزارع و باغات قبل از كاشت تا هنگام برداشت به نوعی استفاده بيشتر از علم تحقق می یابد.

 وی تشریح کرد: مواد آلی به علت تاثیرات مثبت كه بر خصوصیات فیزیكی (پایداری خاكدانه ها و ساختمان خاک)، شیمیایی (افزایش ظرفیت نگهداری عنصری) و بیولوژیكی دارد به عنوان یکی از عوامل مهم حاصلخیزی خاک شناخته شده است.

یوسفی راد کشاورزی را تکیه گاه مهمی برای حیات اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: بخش کشاورزی در فرایند توسعه اقتصادی نقش خود را به صورت تکیه گاه مهم امنیت غذایی و حیات اقتصادی کشور ایفا می کند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کم بودن ظرفیت نگهداری آب در اراضی کشور گفت و اظهار داشت: درصد بالایی از خاک های کشاورزی ایران به دلیل فقر مواد آلی، دارای ظرفیت نگهداری آب کمی می باشند.

وی افزود: به علت مقدار کم ماده آلی در خاک و تجمع املاح، مصرف بی رویه حشره کش ها، علفکش ها و کودهای شیمیایی فعالیت بیولوژیکی خاک ناچیز است.

 یوسفی راد تاکید کرد: رنگ خاک شاخص دقیقی برای تعیین حاصلخیزی نیست زیرا شاخصی كیفی به شمار می رود به طوری که در برخی موارد رنگ تیره خاک می تواند نشان دهنده میزان مادة آلی مناسب و كافی باشد و در این میان هر چه رنگ خاک زراعی تیره تَر باشد به دلیل گرمتر شدن زودتر سطح خاک، در بهار زمان كشت تسریع می شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مدیریت ، مواد آلی ، زراعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.