مزایای زایمان طبیعی و نتایج اقتصادی آن نسبت به سزارین، هم برای مردم و هم برای نظام سلامت بسیار بیشتر است.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ یک پزشک متخصص زنان و زایمان، درباره مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین و نتایج اقتصادی آن در بلند مدت و کوتاه مدت هم برای نظام سلامت و هم برای مردم گفت: از نظر پزشکی سزارین، یک عمل جراحی بزرگ محسوب می‌شود و مانند سایر اعمال جراحی نیاز به بیهوشی دارد که این امر خطر ابتلای خونریزی، عفونت، احتمال نیاز به انتقال خون و خطرات ناشی از بیهوشی در مادران سزارین شده، بیشتر از مادرانی است که زایمان طبیعی کرده اند.

ملیحه بانوی افزود: انجام زایمان طبیعی می تواند عوارض بعد از سزارین را که شامل آمبولی (گرفتگی رگ، لخته شدن خون) تشنج بعد از عمل جراحی و حساسیت به مواد بیهوشی و یا خطر بیماری‌های تنفسی، آسم و آلرژی در نوزادانی که به روش سزارین به دنیا آمده‌اند را کاهش می دهد.

وی بیان داشت: هزینه عمل در سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است که این هزینه بر عهده بیمار و نظام سلامت است و با انجام زایمان طبیعی صرفه جویی اقتصادی انجام خواهد شد.

این متخصص زنان و زایمان در مورد خطرات بیشتر بودن طول مدت بستری در بیمارستان در مادران سزارین شده گفت: همچنین بار مالی بیشتری را به خانواده ها تحمیل می کند. در صورتی که مادرانی که زایمان طبیعی داشته می توانند شیردهی زودتری  برای نوزادشان داشته باشند و می توان گفت از نظر اقتصادی زایمان طبیعی به نفع خانواده‌ها می باشد.

بانوی افزود: مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند، در دادن آغوز به نوزاد خود موفق تر هستند چرا که خوردن آغوز یا کلستروم به عنوان اولین واکسن برای کودک منافع بسیاری دارد. همچنین مادرانی که زایمان طبیعی نموده اند در امر شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادرانی هستند که به شیوه سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده اند.

وی اظهار داشت: پس از زایمان طبیعی، مادران با انجام ورزش‌های مناسب، به مراتب سریع تر از زمانی که سزارین می‌شوند، می توانند تناسب اندام خود را به دست آورند.

وی یادآور شد: مطالعات نشان داده‌اند نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا آمده اند، از بهره هوشی بالاتری نسبت به نوزادانی که به روش سزارین به دنیا آمده‌اند، برخوردارند.

گفتنی است: با اجرای طرح تحول سلامت در کشور و نیز بهره مندی مردم از این امر، نظام سلامت ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تری خواهد داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار