عملکرد معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگرانی‌ها در حوزه فرهنگ را دو چندان می‌کنند و اگر مسئولان کاری نکنند با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ اتفاقات اخیر در حوزه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله بی توجهی معاون هنری، علی مرادخانی، به صحبت‌های یک کارگردان تئاتر و توهین این کارگردان به فرهنگ انقلابی کشور باعث شد دست به قلم شویم و گزارشی از عملکرد یک ساله معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنویسیم.
 
سمت‌های قبلی آقای معاون

قبل از بررسی عملکرد یک ساله مرادخانی نگاهی به سمت‌های قبلی او خواهیم داشت: در واقع علی مرداخانی پیش از این در سال 1359 مدیر کل تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در دهه‌ 80 مرادخانی مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بود و مدیریت دفتر خانه‌ موسیقی را بر عهده داشت.

 

اولین حاشیه برای مرادخانی

هنوز چهار ماه از معاونت مرادخانی در وزارت ارشاد دولت یازدهم نگذشته بود که خبری مبنی بر دفن گروه موسیقی "سگ زرد" در قطعه هنرمندان منتشر شد. گروهی که در ایران به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کردند و پس از مدتی فعالیت غیر مجاز در ایران به خارج از کشور رفتند. سرنوشت این گروه پس از مدتی حضور در آمریکا به آنجا ختم شد که توسط گروه رقیبشان کشته شدند.
 
سگهای زرد چه گروهی بود؟

اگر نگاهی به سایت رسمی گروه سگهای زرد داشته باشیم متوجه خواهیم شد در قسمتی از سایت رسمی این گروه اعضا از علائق خود به مسائل جنسی، مواد مخدر و غیره اشاره کرده‌اند.
 
هنگامی که به کارنامه‌ این گروه بنگریم به عملکرد آن علیه جمهوری اسلامی ایران در سال 88 برمی‌خوریم، برادران فرازمند همچون خواننده مرتد(شاهین نجفی) و محسن نامجو بودند که در ایران در موسیقی زیر زمینی فعالیت می‌کردند و بعدها به آمریکا رفتند تا علیه ایران موسیقی اجرا کنند.
 


هزینه انتقال صد میلیونی اجساد

اجساد برادران فرازمند با هزینه 100 میلیون تومانی از آمریکا به ایران منتقل شد تا فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره‌ خانه‌ سینما طی مصاحبه‌ای با برخی از خبرگزاری‌ها در خصوص هزینه‌ صد میلیونی آوردن اجساد فرازمندها به ایران بگوید: هزینه‌ آوردن برادران فرازمند به ایران توسط سازمان مردم نهاد آمریکایی که در جهت منبع خشونت کار می‌کنند پرداخت شده است.
 
کاملا مشخص است که رئیس هیئت مدیره خانه سینما این موضوع را به گردن کس دیگری انداخته و این در حالی است که معلوم نیست چرا این سازمان مردم نهاد آمریکایی فقط این دو برادر را آورده در حالی که گروه سگهای زرد اعضا دیگری هم داشت.


 
همچنین روابط عمومی معاون هنری نیز در مصاحبه‌ای عنوان کرد: آرش و سروش فرازمند فرزندان همین سرزمین هستند که اگر به آنها مجوز داده می‌شد شاید هیچ وقت کشور را ترک نمی‌کردند.
 
حمایت این مسئولان درحالی است که بزرگانی با کارنامه هنری فاخر خود اجازه‌ دفن در قطعه‌ هنرمندان را ندارند اما اعضایی از گروه سگهای زرد را به راحتی در قطعه هنرمندان دفن کردند.
 
هر چه خانه موسیقی بگوید!

در ادامه‌ این روزها علی مرداخانی نیز در گفتگویی با یکی از خبرگزاری‌ها این گونه پاسخ داد: هر کسی که خانه‌ موسیقی و معاونت سینمایی به من معرفی کند می‌تواند مجوز دفن در قطعه‌ هنرمندان را دریافت کند در واقع این کار آغاز فعالیت‌های بی سرو صدای آقای مرداخانی را رقم زد.
 
عکس یادگاری با استاد حاشیه دار

بعد از ماجرای دفن گروه سگ زرد، شش ماه بعد عکس یادگاری مرادخانی با استاد توهین کننده‌ به دانشجوی محجبه قابل تأمل بود. در واقع اردیبهشت ماه بود که هفته‌ گرافیک ایران در خانه‌ هنرمندان برگزار شد و نورالدین زرین کلک استاد اخراجی هم در این مراسم حضور داشت.
 
این استاد چند سال پیش به واسطه رفتار زننده‌اش نسبت به یک دختر محجبه توبیخ و با اصرار بر رفتار زشتش از دانشگاه اخراج شد و به آمریکا مهاجرت کرد.
 
وی که پیشتر هم همواره در کلاس‌ها نظر تمسخر آمیزی نسبت به اعتقادات مذهبی دانشجویان داشت این روزها هم بدون هیچ گونه ابراز پشیمانی نسبت به توهین‌هایش بین مسئولان فرهنگی کنونی در جایگاه پیشکسوت و اسطوره‌ گرافیک و انیمیشن قرار گرفته است.
 


کار در خفا

شاید به ظاهر فعالیت‌های سازمان سینمایی در مجوز برخی فیلم‌های توقیفی در بوق و کرنا باشد اما آنچه که مسلم است، معاون هنری در خفا و آرامش دست به کارهای عجیبی می‌زند و این مسائل جای بررسی موشکافانه‌ی هنرمندان ومسئولان متعهد را می‌طلبد.
 


پرداخت مطالبات هنرمندان تئاتر و ساخت سالن چه شد؟


البته ناگفته نماند در این یک سال علی مرادخانی به وعده‌های زیرساختی خود از جمله پرداخت مطالبات هنرمندان تئاتر و ساخت سالن تئاتر عمل نکرده است به طوری که در این اواخر برخی از هنرمندان از جمله جواد انصافی، نوشین تبریزی، روح‌الله جعفری،‌ آرش فلاحت پیشه برای پرداخت دستمزد‌هایشان تجمع کرده‌اند. 31 تیرماه در این تجمع بیانیه‌ای با حضور علی مرداخانی تنظیم شد و قرار شد که حداکثر تا 15  روز آینده عقد قراردادها با گروه‌های نمایشی‌ای از آغاز تمرین تا اجرا بسته شود و قراردادهای تیپ با رعایت عدالت به روزرسانی شود. اما اکنون یک ماه است که از آن بیانیه و وعده‌ها گذشته و معاونت هنری هیچ گونه اقدامی نکرده است.
 
غفلت از تئاتر و هنرهای تجسمی

توجه بیش از حد معاون هنری به موسیقی باعث شده وی از تئاتر و هنرهای تجسمی غافل بماند و نمایش‌هایی که جز ترویج بی‌فرهنگی چیزی ندارند به روی صحنه بروند و در آخر هم قوه قضاییه دست به کار شود و جلوی اینطور کارها را بگیرد. این موضوع را می‌توان به تانگوی تخم مرغ داغ نسبت داد که با دلیل رعایت نکردن موارد اخلاقی توسط قوه قضاییه توقیف شد.
 
این ارگان قضایی وسط آمد و موجب گردید تا تانگو با تغییراتی بر روی صحنه رود اما نمایش فاوست علاوه بر داشتن تک خوان خانم و دیالوگ‌های نامناسب سی شب بدون تغییر در تالار وحدت اجرا رفت و معلوم نیست که چگونه الگوهایی را در ذهن مخاطبانش جای داد.

 

البته اینها همه نتایج بی نظارتی معاون هنری بر روی هیئت نظارت مرکز هنرهای نمایشی است.
 
بی هیچ توضیح دیگری گمان می‌کنیم برای جلوگیری از ادامه‌ بی بندوباری در حوزه‌ فرهنگ باید هر چه زودتر مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس وارد عمل شوند و چاره بیاندیشند تا با وجود حضور برخی از مسئولان دچار بی فرهنگی نشویم.

 

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
سلام انسان برای وضعیت فرهنگی کشور متاسف میشه
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۱:۱۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
لعنت به همه خائینین به دین و مملکت و هنر
لعنت به همه دشمنان ولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
حسین امامی
۱۰:۵۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
مرتد خودتی بی غیرت
آخرین اخبار