فضاپیمای افق‌های نو برای نخستین‌بار با این سیاره کوتوله و قمرش شارون تصاویر جدیدی شکار کرد که در حال رقص مداری هستند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، فضاپیمای افق‌های نو که در سال ۲۰۰۶ با هدف سفری ۱۰ ساله به سوی پلوتو پرتاب شد برای نخستین‌بار با این سیاره کوتوله و قمرش شارون تصاویر جدیدی شکار کرد که در حال رقص مداری هستند.


در این تصویر نحوه نزدیکتر شدن فضاپیمای افق های نو به پلوتو و نحوه چرخش شارون به دور این سیاره را مشاهده می کنید. 

محققان گفتند کاوشگر افق های نو (New Horizons) که بطور پیوسته در حال نزدیک شدن به پلوتو می باشد، از ۱۹ تا ۲۴ جولای در فاصله ۴۲۹ میلیون کیلومتری پلوتو و قمرش شارون ۱۲ تصویر به ثبت رساند.

به گفته‌ی محققان این فضاپیما تصاویر این نماها را با دستگاه تصویربردار شناسایی برد بلند خود (LORRI) گرفت که توسط محققان و دانشمندان نجوم ناسا بازسازی کامپیوتری شده و بصورت یک تصویر متحرک در آمده است.

شارون بزرگترین قمر شارون پلوتو در سال ۱۹۷۸ میلادی کشف شد و فاصله این قمر تا پلوتو در مدار ۱۸ هزار کیلومتری است، چنانچه پلوتو و شارون همچون زمین و ماه به گرد یک نقطه ی گرانش مرکزی می چرخند، به گونه ای که چرخششان همانند لنگش به نظر می آید. به دلیل اینکه جرم شارون ۱/۱۲ (یک دوازدهم) جرم پلوتو است، مرکز جرم آنها در نقطه ای بیرون از شعاع پلوتو جای گرفته و همین باعث شده رقص گرانشی آن‌ها آشکارا دیده شود.


چرخش مداری پلوتو و شارون

فضاپیمای افق‌های نو متعلق به ناسا در ۱۹ ژانویه ی ۲۰۰۶ راهی فضا شد، این فضاپیما در ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ از مدار نپتون گذر می کند، براساس محاسبات این کاوشگر روباتیک در ۱۵ جولای ۲۰۱۵ میلادی (۲۴ تیر ۹۴) میلادی در مدار پلوتو قرار خواهد گرفت، در این حین فضاپیما شروع به عکسبرداری و بررسی ترکیبات و ویژگی‌های پلوتو و اقمار آن خواهد نمود.

این فضاپیما نخستین باری است که برای تحقیق و پژوهش در خصوص سیاره پلوتو و قمرهای آن به فضا پرتاب شده است. هدف اصلی افق های نو ، بررسی جو پلوتو است. در اینجا می توانید فاصله این فضاپیما تا پلوتو را لحظه به لحظه مشاهده کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.