با آواز خواندن موبایلتان را شارژ کنید!، نرخ‌های رومینگ اپراتورها باید عادلانه شود، آیفون ۶ پیرو الگوی استیو جابز است، تست نسل سوم موبایل در چند استان توسط همراه اول، رستورانی با جدیدترین تجهیزات فناوری، برنامه وزارت ارتباطات برای ثبت گوشی های وارداتی و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






نرخ‌های رومینگ اپراتورها باید عادلانه شود
تسنیم/ اعمال تعرفه‌های نامتوازن ارتباطی یک اپراتور در رومینگ ملی که موجب تضییع حقوق مشترکان اپراتورهای خدمات دهنده به آن می‌شود، پای وزیر ارتباطات را به موضوع باز کرد تا روال کار مشخص و تعیین تعرفه‌ها مشخص شود. رومینگ ملی طرحی برای اشتراک سایت‌های مخابرات سیار بود تا تمامی اپراتورها بر روی دکلی واحد بتوانند خدمات یکپارچه برای یک منطقه داشته باشند.

اما رومینگ ملی با توجه به اینکه دریچه‌های ارتباطی همراه اول و ایرانسل را کلا روی اپراتور سوم باز کرد، موجب شد که به یکباره "از خزر تا خلیج فارس" شعاری تبلیغاتی برای جذب مشترک بیشتر شود بدون اینکه به مشترکان توضیح داده شود که در راستای تغییر شبکه چه تعرفه‌ای باید بپردازند. لذا یکی از نقص‌های این طرح تفاوت تعرفه‌های ارتباطی اپراتورها است که عدم رفع آن، تضییع حقوق مشترکان دیگر اپراتورها را به دنبال دارد.

تعرفه اینترنت آزاد برای مشترکان اپراتور سوم نیم ریال است در حالیکه ایرانسل و همراه اول برای دریافت و ارسال هر کیلو بایت داده باید 5 و 4 ریال بپردازند؛ با اجرای رومینگ ملی و مهمان شدن اپراتور سومی‌ها در شبکه ایرانسل و همراه اول توقع می‌رفت با توجه به ترافیکی که ایجاد می‌کردند، حداقل تعرفه‌ای مشابه سایر مشترکان این اپراتورها بپردازند اما اینگونه نیست و مشترکان رایتل در شبکه ایرانسل کمتر از خود ایرانسلی‌ها می‌پردازند و همچنین در شبکه همراه اول هم این روال حاکم است!

حال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این رویه و همچنین تعرفه‌های نسل سومی که ظاهرا قرار است برای ایرانسل در حد همان نسل دوم باقی بماند و برنامه‌ای برای تغییر تعرفه‌ها ندارند، گفت: مهم‌ترین راهکار در ارتباط با تعرفه‌های این نسل تعیین سقفی برای آنهاست تا هیچ اپراتوری اجازه نداشته باشد بیشتر از سقف لحاظ شده را دریافت کند.

وی ادامه داد: راهکار دیگر که درباره آن با اپراتورها صحبت کرده‌ایم ارائه بسته‌هایی برای کاهش تعرفه‌های ارتباطی است و هم‌اکنون نیز اپراتورها این بسته‌ها را لحاظ کرده‌اند. او خاطر نشان کرد: اپراتورها مجبورند برای بقا رقابت کنند و تنها با رقابت است که کیفیت افزایش و تعرفه‌ها کاهش می‌یابد و به مردم هم فشاری وارد نمی‌شود.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: تعرفه‌های اپراتورها در رومینگ ملی توافقی است و خودشان باید بنشینند و بر سر آن به توافق برسند اما اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، سازمان تنظیم مقررات برای تعیین تعرفه‌ها ورود می‌کند.


اسپمرها تاکنون تهدیدم نکرده‌اند/فیلتر اسپم‌ها دلچسب است
تسنیم/ مدیر سابق وب اسپم گوگل فیلترینگ را براساس سیاست کشورها امری رایج در دنیا می‌داند و می‌گوید: مبارزه با اسپم گونه‌ای از فیلترینگ است که رضایت وبمسترها را به دنبال دارد و موجب دیده شدن آنها می‌شود.

کاسپر زیمنسکی مدیر ارشد سابق وب اسپم و عضو تیم کیفی سازی نتایج گوگل علی‌رغم فرصت محدودی که در حاشیه چهارمین همایش بین‌المللی بازاریابی اینترنتی، اقتصاد و گردشگری شهری داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم راه ماندگاری و بقای کسب‌وکارهای آنلاین را احترام به کاربران دانست و اظهار کرد: گوگل علی‌رغم رقبای بسیاری که دارد، تنها به واسطه تکیه بر چنین اصلی ثبات یافته و اکنون بالاترین رنکینگ اینترنتی را در بسیاری از کشورها دارد.

وی درباره اینکه آیا با جدایی از گوگل احساس انزوا و ناخوشایندی نمی‌کند؟، گفت: گوگل هم بخشی از پرونده کاری من بود اما با فعالیت‌های مستقلی که بعد از آن در زمینه مشاوره بهینه‌سازی سایت‌ها براساس الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو دارم، فصل جدیدی در زندگی من ایجاد شده است. او خاطر نشان کرد: این کار است که برای من اهمیت دارد و از این جهت با افرادی از تیم سابق کیفی‌سازی جست‌وجوهای گوگل اقدام به فعالیت مستقل براساس تجربیات گذشته خودمان کردیم.

این مدیر سابق بخش وب سپم گوگل که از سال 2006 تا 2013 در این پست فعالیت می‌کرده است درباره اینکه خدمت در چنین پست کلیدی که باعث محدودیت در کسب‌وکار عده‌ای می‌شود، با توجه به حضور او در جامعه باعث بروز تهدیدی برای وی شده است؟، گفت: تهدید جانی که نشدم اما اقدامات ما تأثیر بسیاری در بین اسپمرها داشت و رجزخوانی‌هایی در وب داشتند و دارند.

زیمنسکی درباره دامنه فعالیت‌های تیم وب اسپم گوگل نیز گفت: این تیم هم‌اکنون تسلط کامل بر 26 زبان زنده دنیا را دارد. وی همچنین در مورد موضوع فیلترینگ گفت: فیلترینگ در تمامی کشورهای دنیا با توجه به گرایشات و تمایلات فرهنگی، سیاسی و مذهبی وجود دارد همچون فیلتر محتوای مستهجن؛ کاری هم که ما می‌کردیم در واقع فیلتر محتوای هرزی بود که براساس گزارشات کاربران و وب‌مسترها یا اقدامات دستی خود تیم بر حسب تحلیل سیگنال‌های هرزنگاری انجام می‌شد.

او افزود: برخورد با هرزنامه‌هایی که ترافیک فضای اینترنتی را افزایش می‌دهند و نارضایتی کاربران را به دنبال دارد، امری رایج و مورد پسند مردم است اما آن چیزی که در وب موجب نارضایتی می‌شود، فیلتر محتوایی که در دسته هرز نمی‌گنجد معمولا حرف‌ها و حدیث‌هایی در پی دارد و شاید موجب نارضایتی کاربران وب شود.


گردشگری ایران در اینترنت حضور فعال ندارد/ ایرانی که دیدم متفاوت بود
تسنیم/ روزنامه‌نگار ایتالیایی با ابراز خشنودی از سفر به ایران گفت: گردشگری ایران باید از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شود تا تبلیغات منفی رسانه های غربی علیه ایران خنثی شود. تد چاواردینی روزنامه‌نگار ایتالیایی در چهارمین همایش بازاریابی اینترنتی با اشاره به اینکه اولین باری است که به ایران می‌آیم، اظهار کرد: علی‌رغم تمامی نگرانی‌هایی که خانواده و دوستانم از این سفر داشتند اما پیشینه مطالعاتی خودم از ایران غنی بود و با اطمینان کامل به اینجا سفر کردم و اکنون نیز بسیار علاقه‌مند به این کشور شده‌ام.

وی معتقد است که منابع مطالعاتی قوی از ایران نسبت به کل محتوای گردشگری در اینترنت وجود ندارد و به دلیل هجمه تبلیغاتی رسانه ها نظر غربی‌ها درباره این کشور خوب و مثبت نیست. او ادامه داد: از این جهت، شما ایرانی‌ها باید در شناساندن کشور خود از طریق ابزار اینترنتی و آنلاین فعال‌تر از پیش شوید زیرا واقعا ایران متفاوت از چیزی است که مردم دیگر کشورها درباره آن می‌گویند یا می‌پندارند.

این روزنامه‌نگار ایتالیایی گفت: از زمانیکه دولت جدید در ایران روی کار آمده است، فصل جدیدی از روابط نه تنها داخل کشور بلکه در خارج هم شکل گرفته است؛ من به عنوان یک روزنامه‌نگار باید بگویم که گردشگری ایران نسبت به سال گذشته 250 درصد رشد داشته است.

چاواردینی اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را راهی موثر در جذب توریست عنوان کرد و گفت: مردم در این زمان بیشتر راغب به تعامل و رایزنی با کسانی هستند که دارای تجربیاتی هستند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.


سامانه‌های اندازه‌گیری موج میلی‌متری با اعتبار ۱۷ میلیارد به بهره‌برداری رسید
تسنیم/ رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ۹ سامانه اندازه‌گیری موج میلیمتری با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در ۹ منطقه کشور جهت اندازه‌گیری بازرسین این سازمان به بهره‌برداری رسید. چهار پروژه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، ایستگاه‌های پایش و جهت‌یاب در چهار شهر ایلام، لار، جاسک و اردبیل، 9 سامانه اندازه‌گیری موج میلیمتری، سامانه استاندارد و تائید نمونه (Labeling) و اعطای اعتبارنامه به هفت آزمایشگاه تائید نمونه تجهیزات حوزه ICT امروز افتتاح شد.

علی‌اصغر عمیدیان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مراسم گفت: نظارت بر فضای فرکانسی و نحوه بهره‌برداری از مجوزهای فرکانس، پایش مستمر طیف الکترومغناطیس و کنترل فضای فرکانسی کشور از وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است و این سازمان به منظور نظارت دقیق، مدیریت کاراتر طیف، واگذاری بهینه، بهره‌برداری مناسب‌تر از طیف و ارائه خدمات بهتر و همینطور صیانت از فضای فرکانسی کشور در عرصه ملی و بین‌المللی، طرح جامع مانیتورینگ را عملیاتی کرده است.

وی افزود: با افتتاح سایت‌های پایش و جهت‌یاب در 4 شهر لار، ایلام، جاسک و اردبیل، 703 هزار و 500 کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت پوشش ایستگاه‌های پایش رگولاتوری قرار می‌گیرند. در این پروژه، ایستگاه‌های پایش باند فرکانسی khz10 تا Ghz30 و ایستگاه‌های جهت‌یاب باندهای Mhz30 تا Ghz3 را پوشش می‌دهند.

او درباره اهمیت راه‌اندازی سایت‌های پایش و جهت‌یاب گفت: با توجه به اینکه طیف امواج رادیوئی متناسب با ویژگی‌های آن، کاربردهای متفاوتی در بخش نسل‌های تلفن همراه، پخش تلویزیونی، ناوبری هوائی و دریائی دارد، با راه‌اندازی سایت‌های پایش و جهت‌یاب و مانیتورینگ فضای فرکانسی این امکان فراهم می‌شود تا باند اختصاص داده شده به این سرویس‌ها به صورت پاک و عاری از هرگونه تداخل در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

عمیدیان درباره 9 سامانه اندازه‌گیری موج میلیمتری که با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد و 400 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: این 9 سامانه که در 9 منطقه کشور راه‌اندازی شد، باندهای khz10 تا Ghz67 را پوشش داده و قدرت اندازه‌گیری به صورت سیار را توسط مامورین و بازرسین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی بالاتر می‌برد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابراز کرد: رگولاتوری به عنوان نهاد حاکمیتی وظایف مختلفی را در راهبری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر عهده دارد که طیف وسیعی از مخاطبان و ذی‌نفعان از جمله اپراتورها، مردم، فعالان عرصه صنعت و مجامع بین‌المللی را در بر می‌گیرد. بخش‌هائی از اقدامات از جمله ارتقای پروانه اپراتورها به نسل‌های بالاتر و رومینگ ملی هر چند در عرصه اپراتورها اتفاق می‌افتد اما در همه آنها هدف نهائی ارائه خدمات با کیفیت به مردم و حفظ حقوق آنان به عنوان مهمترین ذی‌نفع حوزه ارتباطات است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاه‌های تائید نمونه حوزه ICT و سامانه استاندارد و تائید نمونه به طور مستقیم با مردم مرتبط است، گفت: براساس وظیفه‌ای که در قانون بر عهده رگولاتوری گذاشته شده تمامی تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات که در داخل کشور تولید شده یا از طریق مبادی ورودی و گمرکات به هر تعداد وارد کشور می‌شوند باید از این سازمان، گواهی تأئید نمونه دریافت کنند و در فرایند تأئید نمونه، انجام آزمایش‌های مختلف به منظور تأئید صحت عملکرد این تجهیزات در شرایط مختلف ضروری است.

او افزود: صرف‌نظر از روال‌های اداری معمول، نیازمند هماهنگی و مکاتبه با آزمایشگاه‌ها، انجام آزمون‌های مختلف مطابق استانداردها، بررسی نتایج و ارائه گزارش دارد و در صورتیکه مشکلی در این فرایند وجود نداشته باشد، گواهی تأئید نمونه برای تولید انبوه در داخل یا ورود و ترخیص این تجهیزات از گمرک، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی صادر می‌شود. سامانه استاندارد و تأیید نمونه یا labeling با اعتبار 200 میلیون تومان با این هدف به بهره‌برداری می‌رسد تا این فرایند به صورت کاملاً سیستماتیک انجام شده و مدت زمان فرایند تأئید نمونه را کاهش دهد.

عمیدیان درباره دستاوردهای استقرار سامانه استاندارد و تایید نمونه تصریح کرد: با استقرار این سامانه و الصاق برچسب برای کالاهایی که گواهی تایید نمونه دریافت کرده‌اند، امکان کنترل بازار و تشخیص دستگاه‌های غیرمجاز یا دارای برچسب تقلبی فراهم می‌شود و همچنین در راستای تحقق دولت الکترونیک و تکریم ارباب‌رجوع، مراجعه‌های حضوری به سازمان کاهش یافته و زمان و هزینه تأئید نمونه برای متقاضیان کمتر می‌شود.

وی هدف از اعطای اعتبارنامه به 7 آزمایشگاه داخلی را حمایت از بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل موجود در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و مراکز خصوصی فعال درحوزه ICT و با رویکرد توانمندسازی بخش خصوصی عنوان کرد.


آیفون۶ پیرو الگوی استیو جابز است
تسنیم/ انتشار عکس‌های جدیدی از آیفون۶ حاکی از این است که این گوشی از الگوی نهادینه شده توسط استیو جابز برای مدل‌های آیفون همچنان پیروی می‌کند. انتشار عکس‌های بیشتری از گوشی آیفون 6 در فضای مجازی نشان داد که همچنان اپل به رسالت استفاده از گوشی با یک دست که در زمان استیو جابز وجود داشت، پایبند است.



وی با گوشی‌های دارای نمایشگر بزرگ که امکان کار با یک دست را سخت می‌کرد، مخالف بود و می‌گفت که حمل گوشی هوشمند باید آسان و استفاده از آن راحت باشد. این گوشی طبق آن چیزی که قبلا گفته شده بود، دارای نمایشگری از جنس یاقوت کبود برای استحکام سازی است. نوشته‌هایی با ماژیک روی پک‌های این گوشی نشان از به مرحله تولید رسیدن و ثبت سفارش دارد.


تست نسل سوم موبایل در چند استان توسط همراه اول/ تکلیف دریافت مجوز این هفته مشخص می‌شود
مهر/ مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار از نوسازی شبکه همراه اول برای راه اندازی خدمات نسل سوم موبایل خبر داد و گفت: همزمان با نوسازی شبکه و تعویض سایتها، نسل سوم موبایل را نیز در برخی استانها تست کرده ایم.

وحید صدوقی درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات همراه اول برای دریافت مجوز ارائه خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه گفت: در حال مذاکره برای نهایی کردن توافقنامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دریافت مجوز ارائه این خدمات هستیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات در راستای بندهای الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پیش روی است افزود: تاکنون بیش از 90 درصد شروط این مصوبه میان همراه اول و رگولاتوری نهایی شده است و امید می رود ظرف هفته آینده، مذاکره بر روی موارد باقی مانده نیز نهایی شود و توافقنامه به امضا برسد. مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار اظهار امیدواری کرد که با اقدامات صورت گرفته این اپراتور در شهریورماه از نسل سوم موبایل برای مشترکان همراه اول رونمایی کند.

صدوقی در مورد لزوم اجرای فاز پایلوت قبل از راه اندازی کل شبکه برای خدمات نسل سوم موبایل گفت: در حال تست آزمایشی شبکه برای این خدمات هستیم و سایتها را در مقطعی روشن کرده و تست می کنیم تا برای راه اندازی سراسری آماده شویم.

وی با بیان اینکه شبکه رادیویی همراه اول قدیمی است و شبکه نیاز به تعویض و نوسازی کامل - swap - دارد اضافه کرد: هم اکنون در تبریز، بندرعباس، تهران، بوشهر، کیشريال قشم و عسلویه این نوسازی انجام شده و هم اکنون با این عملیات جایگزینی سایتها، 3G را نیز تست کرده ایم.

مدیرعامل همراه اول با تاکید براینکه هم اکنون عملیات SWAP در کرمانشاه و ارومیه نیز در حال انجام است خاطرنشان کرد: قصد داریم یک شبکه یک لایه برای نسل سوم موبایل ایجاد کنیم.

صدوقی از نصب تجهیزات نسل چهارم موبایل بر روی شبکه همراه اول نیز خبر داد و گفت: هم اکنون این تجهیزات خریداری و وارد کشور شده و در حال نصب است اما طبق برنامه، درصدد راه اندازی نسل سوم - 3G و سپس  4G هستیم.

به گزارش مهر، 31 مردادماه دوره انحصار اپراتور رایتل برای ارائه خدمات نسل سوم موبایل به پایان می رسد و وزارت ارتباطات تاکنون مجوز خدمات بر بستر این تکنولوژی را به اپراتور ایرانسل ارائه کرده و این اپراتور در حال اجرای فاز آزمایشی این خدمات در چند شهر است. قرار است دریافت خدمات نسل سوم موبایل برای تمامی کاربران ایرانی از اول شهریورماه توسط اپراتورهای فعال کشور که از رگولاتوری مجوز دریافت کرده اند سراسری شود.


رستورانی با جدیدترین تجهیزات فناوری/ روبات‌های گارسون‌ غذا سرو می کنند!
مهر/ رستوران جدیدی در شهر کونشان چین با بیش از دوازه روبات و خدمه آشپز به مشتریان خود سرویس می دهد تا جزء رستوران هایی باشد که غذاهایش به سبک متفاوتی سرو می شوند. کارکنان مکانیکی این رستوران به مشتریان خوش آمد گفته و همانند سایر رستوران ها، منوی رستوران را در اختیار مشتریان قرار داده سپس غذاهایی از انواع گوشت تا سبزیجات را سرو می کنند.

"سانگ یوآنگ"، مدیر رستوران روباتی، در رابطه با ایده تاسیس چنین رستورانی می گوید: "من این رستوران را به خاطر دخترم تاسیس کردم زیرا دخترم به انجام کارهایی مانند آشپزی یا پذیرایی از مهمانان تمایلی نداشت به همین دلیل من به فکر تاسیس چنین رستورانی افتادم."



دو روبات نزدیک درب ورودی ایستاده و به مشتریان خوش آمد می گویند و چهار روبات کوتاه قد نیز وظیفه ای مانند گارسون ها داشته و غذاها را برای مشتریان سرو می کنند. در آشپزخانه نیز روبات هایی بزرگ با چشمانی قرمز مشغول طبخ غذا هستند. بنا به گزارش منتشر شده در رسانه های چینی، قیمت هر یک از این روبات ها بیش از 40 هزار یوآن برابر با 6.500 دلار تخمین زده شده است.



صاحب این رستوران می گوید: "قیمت هر یک از این روبات ها با حقوق سالانه یک نیروی انسان برابری می کند. روبات های گارسون قادر به درک 40 جمله روزانه هستند. آنها مریض نمی شوند و به تعطیلات نیز نیازی ندارند و با شارژ می توانند عملکرد بهتری داشته باشند."

افزایش هزینه ها و همینطور حقوق نیروی کار در چین، کارفرمایان را به استفاده از روبات ها تشویق کرده تا جایی که چین در سال گذشته نسبت به ژاپن و در استفاده از روبات ها در مصارف صنعتی پیشی گرفته است.



این موضوع در حالی مطرح می شود که ژاپنی ها به مردمی روبات دوست مشهور شده اند که در بسیاری از خانه ها یا اداره ها از حضور روبات ها استفاده می کنند. "یانگ لومی"، یکی از مشتریان این رستوران و مادر سه فرزند چینی معتقد است :"غذاهایی که در این رستوران سرو می شوند همانند سایر رستوران ها هستند اما با این تفاوت که توسط روبات ها سرو می شوند و برای کودکان و حتی بزرگسالان جذاب هستند."

"یوان یان"، یکی دیگر از مشتریان این رستوران می گوید: "من تاکنون یک روبات پیش خدمت ندیده بودم به راستی متعجب شدم."


دیگر به شارژر برقی نیازی ندارید/ شارژ موبایل با آواز خواندن
مهر/ شارژ باطری موبایل پیش از این به دو روش ممکن بود، شارژ با سیم و بی سیم اما اکنون مخترعان از راه حل عجیبی برای شارژ باطری موبایل خبرداده اند که آنهم شارژ با آواز خواندن و صدا است. تاکنون موبایل ها به روش های مختلفی مانند روش با سیم و بیسیم شارژ می شدند. در روش بدون سیم، یکی از روش هایی که به تازگی ارائه شده بود، امکان شارژ بیسیم (Wireless Charging) بود که گوشی های مانند  LG Nexus4 ، Nokia Lumia ۹۲۰ ، HTC ۸X ، HTC Droid DNA ،Galaxy S3 جزو  اولین تلفن های همراهی بودند که با استفاده از این قابلیت شارژ می شدند. سیستم شارژ بیسیم از طریق الکترو مغناطیسی کار کرده و قادر به شارژ موبایل در فاصله دو متری نسبت به کنسول شارژر است. سیستم‌های مختلفی برای شارژ بیسیم دستگاه ها معرفی شده‌اند اما به نظر می‌رسد سامسونگ آغاز کننده توسعه و عملی شدن این فناوری بوده است.


اما روش سومی نیز ارائه شده که با استفاده از صدا و آواز می تواند تلفن همراه را شارژ کرد. محققان دانشگاه کویین مری لندن اعلام کرده اند که در نمونه ها و طرح های اولیه گوشی های هوشمند توانسته اند با استفاده از امواج صوتی تلفن همراه را شارژ کنند. این فعالیت جدید با استفاده از نانوژنراتور "nanogenerators انجام می شود و با صدا و برق واکنش نشان داده و میزان شارژ باطری را افزایش می دهد.

اخیراً فناوری نانوژنراتورهای مبتنی بر اثر پیزوالکتریک که منابع انرژی غیرآلاینده‌ای همچون انرژی مکانیکی و ارتعاشی باد و موج دریا را به انرژی الکتریکی بی‌ پایان برای استفاده بشر تبدیل می‌سازد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اما فناوری‌ دارای محدودیت‌هایی همچون فرآیندهای پیچیده، هزینه بالا و اندازه محدود نیز هست. با استفاده از این فناوری جدید زمانی که تلفن همراه در ارتباط با صدای انسان، ترافیک، موسیقی یا صداهای بلند قرار بگیرد قادر به تولید پنج ولت برق خواهد بود. این میزان برای شارژ یک تلفن همراه کافی است.

چهار سال از اولین طرح فرآیند نانوژنراتور توسط مخترعان کره ای که مبتنی بر اثر پیزوالکترونیک بود، می گذرد. با گسترش این فناوری می‌توان از آن به‌ عنوان نانوژنراتور در محصولات الکتریکی مصرفی نیز بهره برد. این فناوری نشان می دهد که چگونه نانوسیم ها قادر به تولید جریان الکتریکی خواهند بود. در این ساختار نانوسیم های ساخته شده از اکسید روی قادر به تولید انرژی الکتریکی هستند. نانوسیم ها در واقع در اثر صدا به لرزش در می آیند و این فعالت مکانیکی آن ها توسط اثر فشاربرقی به خروجی برق تبدیل می شود. از خصوصیات نانوسیم‌ها می توان به رسانایی الکتریکی آنها اشاره کرد که با اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی در دو انتهای این ساختارها و در امتداد طولی‌شان انتقال بار الکتریکی اتفاق می افتد.

"جو بریسکو"، یکی از مهندسان و مخترعان شرکت کننده در این تحقیقات می گوید:"ما از کشف چنین راه حلی برای شارژ تلفن های همراه بسیار خوشحال هستیم زیرا می توانیم از تمام انرژی های اطراف برای بهینه شدن زندگی و همینطور بهره گرفتن در تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنیم".



مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی افتتاح شد/ تعیین فرکانس‌های غیرمجاز
مهر/ سامانه مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور در 4 مرکز ایلام، لار، جاسک و اردبیل با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد و 400 میلیون تومان صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.

نظارت بر فضای فرکانسی و چگونگی بهره برداری از مجوزهای فرکانس در طیف الکترومغناطیس از جمله وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که برای نظارت بر این حوزه رادیویی و پایش آن صبح امروز مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور به بهره برداری رسید.

علی اصغر عمیدیان -معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مراسم راه اندازی مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور را استفاده مطلوب از طیف فرکانس توسط اپراتورهای ارتباطی، جلوگیری و رفع تداخلات، کشف استفاده های غیرمجاز و اعمال قانون استفاده از بی سیم های اختصاصی و غیر حرفه ای و پلمپ تجهیزات غیر استاندارد عنوان کرد.

وی با اشاره به پایش طیف فرکانس، سنجش و اندازه گیری امواج الکترومغناطیسی که در این مراکز مورد توجه قرار می گیرد، گفت: برای نظارت دقیق و ارائه خدمات متناسب طرح جامع مانیتورینگ از سال 83 در سازمان تنظیم مقررات عملیاتی شده است و هم اکنون در قالب این طرح 4 سایت جهت یاب و ایستگاه پایش به افتتاح رسیده است که این پروژه ها 703 هزار و 500 کیلومتر از مساحت کشور را تحت پوشش قرار می دهند.

عمیدیان ظرفیت باند فرکانسی ایستگاههای پایش را 10 کیلو هرتز تا 30 گیگاهرتز عنوان کرد و گفت: ایستگاههای جهت یاب نیز باند فرکانسی 30 مگا هرتز تا 3 گیگا هرتز را تحت پوشش قرار می دهند که پیش بینی می شود تا پایان سال 93 این رقم به مرز 110 گیگاهرتز افزایش یابد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در این زمینه در طول سال بالغ بر یک هزار مورد تست فضای فرکانسی انجام می شود که تاکنون و در نیمه اول امسال 423 مورد تست صورت گرفته است. وی ظرفیت فضای فرکانسی کشور را نیز 1.6 مگاهرتز عنوان کرد و این در حالی است که سایر کشورهای منطقه فضای فرکانسی بالغ بر 10 مگاهرتز در اختیار دارند.

به گزارش مهر/ در این مراسم سامانه های پایش موج میلیمتری با قابلیت پایش تا 67 گیگاهرتز نیز به بهره برداری رسید. سایت های پایش و جهت یاب به دلیل عملکرد مشابه در یک طراحی سلولی در جاهای مختلف کشور قرار می گیرند که این سایت ها، سلول هایی به شعاع 50 کیلومتر را پوشش می دهند که می تواند برای کاربردهای متفاوتی در بخش نسل های تلفن همراه، پخش تلویزیونی، ناوبری هوایی و دریایی مورد استفاده قرار گیرد و باید فرکانسی اختصاص داده شده به این سرویس ها بدون تداخل در اختیار بهره برداران قرار گیرد.


برنامه وزارت ارتباطات برای ثبت گوشی های وارداتی/ ارائه گزارش کمیته تشعشعات به رئیس جمهور
مهر/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه این وزارتخانه برای رفع مشکل قاچاق گوشی های موبایل خبر داد و گفت: قرار است مصوبه ای تدوین شود تا با همکاری اپراتورهای موبایل تمامی گوشی هایی که وارد کشور می شوند ابتدا به ثبت رسیده و رجیستر شوند. محمود واعظی امروز شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور اظهار داشت: ساماندهی فضای فرکانسی کشور و نظارت بر این فضا و تجهیزات ساخته شده در حوزه ارتباطات رادیویی از جمله برنامه هایی است که با راه اندازی این پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: برای سال جاری چهار هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که به بخش فضای فرکانسی کشور و ایجاد آزمایشگاه تایید نمونه برای تجهیزات رادیویی و الکترومغناطیسی اختصاص خواهد یافت. بر این اساس قصد داریم نظارتمان را بر تمامی اپراتورهای ارتباطی و شرکت هایی که به مردم خدمات می دهد افزایش دهیم.

طرح شبکه ملی آماده ارائه در شورای عالی فضای مجازی
واعظی در خصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: کلیات پروژه شبکه ملی اطلاعات اواخر سال گذشته به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده و براساس این کلیات که به تصویب شورا رسیده است کارهای بسیاری برای گسترش زیرساخت های ارتباطی توسط وزارت ارتباطات صورت گرفته است. هم اکنون طرح وزارت ارتباطات برای اجرای شبکه ملی اطلاعات در نوبت تصویب شورای عالی فضای مجازی قرار دارد.

پیشرفت 70 درصدی مذاکرات برای نسل سوم موبایل
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت ارائه خدمات نسل سوم موبایل توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل گفت: در همین ساعاتی که در خدمت شما بودیم به غیر از رئیس رگولاتوری، معاون و قائم مقام وی در حال مذاکره با اپراتورهای تلفن همراه هستند و باید گفت در مجموع کار با اپراتور ایرانسل نهایی شده و با همراه اول نیز حدود 70 درصد مذاکرات پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: چنانچه طبق اعلام رگولاتوری ظرف دو سه روز آینده اپراتور ایرانسل موفق به اجرای پایلوت در  تهران و استان ها طبق شرایط مد نظر شود حتما پروانه فعالیت را به این اپراتور به زودی اعطا خواهیم کرد و در زمینه همراه اول نیز مذاکرات در حال نهایی شدن است.

گوشی های موبایل باید رجیستر شوند
واعظی در خصوص ثبت گوشی های وارداتی در شبکه ارتباطی کشور گفت: از سازمان تنظیم مقررات خواسته ایم با توجه به آنکه حجم زیادی از موبایل هایی که در دست مردم قرار دارد وارداتی است ساز و کاری تهیه شود تا این گوشی ها در شبکه ارتباطی کشور به ثبت برسد و با همکاری اپراتورها بتوانیم در این بخش ساماندهی داشته باشیم که یکی از اقدامات مدنظر رجیستر گوشی های وارداتی قبل از استفاده مردم خواهد بود.

جمع بندی گزارش کمیته اندازه گیری تشعشعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد کمیته تشعشعات رادیویی که در وزارت ارتباطات تشکیل شده است نیز گفت: از یک سال گذشته که مدیریت کار تشعشعات در اختیار وزارت ارتبطات قرار گرفته است حدود هفت تا هشت نوبت همکاران فنی ما به مناطق مختلف رفته و تشعشعات را اندازه گیری کرده اند.

وی ادامه داد: براساس اقدامات اندازه گیری صورت گرفته آخرین جلسه این کمیته نیز در وزارت ارتباطات با حضور وزرای بهداشت، علوم، دفاع، رئیس سازمان محیط زیست و رئیس سازمان انرژی اتمی و به طور کل هفت دستگاهی که در این زمینه مرتبط هستند برگزار شد و تمامی اقدامات در این زمینه ارائه و تقسیم کار صورت گرفت. در نهایت به جمع بندی در این زمینه رسیدیم و گزارش جمع بندی را خدمت رئیس جمهور ارائه کرده ایم.

تعرفه استفاده از تلفن نسل سوم مانند سایر خطوط است
وزیر ارتباطات درخصوص نرخ خدمات استفاده از نسل سوم و چهارم موبایل گفت: تعرفه استفاده از خدمات این سیم کارت ها در حوزه صوت و مکالمه همان تعرفه ای خواهد بود که تاکنون اپراتورها از مشترکان دریافت می کردند در مورد خدمات دیتا نیز اپراتورها موظف به اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات هستند که تاکنون اپراتور رایتل نیز این خدمات را ارائه داده است.

وعده وزیر برای عرضه نسل پنجم موبایل
به گزارش مهر، محمود واعظی در مراسم افتتاح پروژه های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از مقدمات کار برای ورود به نسل پنجم موبایل خبر داد و گفت: هم اکنون مقدمات مطالعاتی و فنی این پروژه آغاز شده است و امیدواریم پس از نسل سوم و چهارم موبایل در سال های آینده وارد نسل پنجم شویم. وی در گسترش پهنای باند اینترنت در ایران تاکید کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات نیز تا پایان سال 94 به اجرای کامل می رسد و مشکلات زیر ساختی در این زمینه رفع خواهد شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت بهره وری از فضای فرکانس در کشورهای مختلف و کاربری های بسیاری که این فضا دارد اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت فضای فرکانسی در ایران 1.6 مگاهرتز و در منطقه بالای 10 است و این در حالی است که در کشورهای غربی این ظرفیت به 40 تا 50 مگاهرتز می رسد. دنیای امروز از کاربردهای بسیار فضای فرکانس واقع است و براین اساس استفاده از این فضا در دستگاهای های مختلف باید مدیریت شود.

واعظی اضافه کرد: در زمان جنگ فرکانس هایی را به دستگاه های دولتی و صدا و سیما واگذار کردیم که باید آزاد شود و در اختیار بخش خصوصی برای واگذاری نسل سوم و چهارم موبایل قرار گیرد تا سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات این بخش به نصف تغییر پیدا کند. به گفته وی باید فضای فرکانسی کشور را طوری مدیریت کنیم تا در جاهای اضطراری و امنیتی و برای مسائل ارتباطی این فضا استفاده شود.

واعظی از صدور 10 پروانه جدید در حوزه ارتباطات در سال جاری خبر داد و گفت: نظارت و تعامل با ارائه کنندگان این خدمات از جمله برنامه هایی است که در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد چراکه معتقدیم حقوق مردم در این حوزه باید به صورت عادلانه تامین شود.


اعطای اعتبارنامه به 9 آزمایشگاه ارتباطی برای تایید نمونه تجهیزات رادیویی
مهر/ اعتبارنامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی به 9 آزمایشگاه فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات اعطا شد. این اعتبارنامه ها در حوزه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات و صدور گواهی برای آنها به آزمایشگاه های دارای صلاحیت اعطا شد.

با توجه به گستردگی و تنوع تجهیزات حوزه ICT انجام تایید نمونه تجهیزات نیازمند وجود آزمایشگاه‌های معتبر، مجهز و دارای نیروی فنی تخصصی که در این راستا سازمان تنظیم مقررات با رویکرد توانمندسازی و حمایت از بخش خصوصی به آزمایشگاه های دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و تعدادی از مراکز خصوصی فعال در حوزه ICT اعتبارنامه اعطا کرد.

قرار است آزمایشگاه های فعال در این بخش بر حسب توانمندی های خود آزمایش های قابل انجام و استانداردهایی که در رگولاتوری مورد بررسی قرار گرفته است را بر روی کالاها پیاده سازی کنند. از جمله این آزمایشگاه ها می توان به آزمایشگاه دانشگاه شریف، مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک، مرکز تحقیقات مخابرات ایران، شرکت تحقیق و تولید وسایل الکترونیک و شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرد. این آزمایش ها مربوط به آزمون های کارایی، ایمنی و سازگاری الکترومغناطیسی بر شرایط محیطی بر روی تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعاتی خواهد بود.

به گزارش مهر/ همزمان با اعطای اعتبارنامه به این آزمایشگاه ها سامانه استاندارد و تایید نمونه کالاهای ICT به بهره برداری رسید.

بر این اساس، تمامی تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات که در داخل کشور تولید شده و یا از طریق مبادی ورودی و گمرکات به هر تعداد وارد کشور می‌شود، باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گواهی تایید نمونه دریافت کنند که برای انجام فرآیند این کار و کاهش زمان آن سامانه استاندارد و تایید نمونه (Labeling) ایجاد شد. با استقرار این سامانه متقاضیان دریافت گواهی تایید نمونه باید با وارد کردن کد رهگیری تقاضای خود را در این سامانه به ثبت برسانند و پرونده تشکیل دهند. در این سامانه مکانیزم برچسب برای کالاهایی که گواهی تایید نمونه دریافت کرده اند، اجرایی می شود تا امکان کنترل بازار و تشخیص دستگاه های غیرمجاز یا دارای برچسب تقلبی فراهم شود.


سونی از EISA 2014 شش جایزه دریافت کرد
زومیت/ EISA یا همان انجمن تصویربرداری و صدای اروپا هر ساله طی مراسمی جوایزی را به برترین محصولات تولید شده در حوزه چندرسانه‌ای اعطا می‌کنند. سونی در EISA امسال توانسته ۶ جایزه را از این سازمان برای دو دوربین کامپکت، یک دوربین هندی‌کم، یک تلویزیون 4K، تبلت اکسپریا Z2 و یک پخش‌کننده صوتی دریافت کند.

«کاندو» که همان تعهد سونی به ارایه محصولاتی است که احساسات مردم را برمی‌انگیزد، با ثبت شش جایزه از سوی انجمن تصویربرداری و صدای اروپا (EISA)، مورد تصدیق قرار گرفت. این جایزه‌ها که شامل فناوری‌هایی در بخش‌های تلویزیون، تصویربرداری دیجیتال، سینمای خانگی و محصولات همراه هستند را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

    بهترین دوربین سیستم کامپکت حرفه‌ای سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: α7R
    بهترین دوربین کامپکت سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: DSC-RX100 III
    بهترین دوربین فیلم‌برداری سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا : FDR-AX100
    بهترین تلویزیون 4K Ultra HD سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: KDL-65X9005B
    بهترین تبلت سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: Xperia™ Z2 Tablet
    بهترین منبع دیجیتال سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: HAP-Z1ES

بهترین دوربین کامپکت حرفه‌ای سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: α7R



α7R که ظاهری زیبا داشته و می‌توان به آسانی آن را برای کارهای طولانی مدت در دست نگه‌داشت، دوربینی است که نیازهای کاربران پیشرفته را در اولویت قرار می‌دهد. انتخابگر تنظیمات در پشت و جلو به‌ علاوه کنترل چرخان و انتخابگر جبران نوردهی، اجازه اعمال تنظیمات را هم‌زمان با کادربندی عکس‌ها ازطریق نمایاب XGA OLED Tru-Finder با وضوح بالا یا نمایشگر LCD سه اینچی، می‌دهد. حسگر CMOS با فریم کامل ۳۵ میلی‌متری Exmor، تمرکز بر نور و فناوری‌های افزایش فوتو دیود را به‌کارگرفته و همچنین دارای طراحی لنز بدون فاصله بر روی تراشه است که فاصلۀ بین پیکسل‌های هم‌جوار را کم می‌کند. این پیشرفت‌ها کارایی جمع‌آوری نور را افزایش می‌دهد، وضوح، نویز کم و حساسیتی متمایز به دست‌می‌دهد و در عین حال چالش کاهش اندازۀ پیکسل‌ها به دلیل تعداد بسیار زیاد شمار پیکسل‌ها را مهار می‌کند.

نظر داوران:

Sony توانسته است با کوچک کردن اندازۀ حسگر تمام‌فریم ۳۵ میلی‌متری و قرار دادن آن در دوربین سیستم کامپکتی بدون آینه، نخستین دستگاه از این دست را ساخته و آن را با قیمتی جالب توجه به بازار عرضه کند. Alpha 7R با وضوح ۳۶ مگاپیکسل و بدون پله‌پله شدن وضوح بسیار بالایی را در اختیار قرار داده (در حال حاضر بالاترین وضوح در بین سیستم‌های دوربین کامپکت حرفه‌ای) و پردازشگر BIONZ X با فعال کردن حساسیت بالای ISO تا ۲۶٫۵۰۰ نویز نسبتاً کمی را ارائه می‌دهد. سیستم مبتنی بر وضوح AF سریع و حساس است و نمایاب الکترونیک فوق‌العاده و نمایشگر ۳ اینچی قابل کج شدن نمایی واضح و روشن را ارائه می‌کند. به لطف اتصال Wi‐Fi و NFC تعبیه شده درون دستگاه، تصویربرداری از راه دور و انتقال تصاویر به‌صورت بی‌سیم امکان‌پدیر است.

دوربین کامپکت سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: DSC-RX100 III



Cyber-shot RX100 III با آلومینیوم سخت برای داشتن ظاهری زیبا ، وزنی سبک و مناسب برای سفر، ساخته شده است. لنزی ارتقا یافته و یک پردازنده عکس پرسرعت با نمایاب OLED قابل جمع شدن Tru-Finder با پوشش ZEISS T تکمیل شده و قابلیت‌های ارتقا یافته فیلم در کنار LCD قابل کج شدن در دوربینی شیک با لنز ثابت که اندازه آن به معنای واقعی جیبی است، قرار گرفته‌اند.

نظر داوران:
Sony با Cyber‐shot DSC‐RX100 III دوربینی را ارتقاء داده که تا پیش از آن هم یکی از بهترین دوربین‌های کامپکت موجود در بازار بود. RX100 III که همان حسگر ۱ اینچی CMOS ۲۰ مگاپیسکلی مدل پیشین را حفظ کرده، توانسته اندازۀ نمایاب الکترونیکی بازشوندۀ OLED با ۱٫۴۴ میلیون نقطه را به همان اندازۀ جیبی مدل قبلی کوچک کند. لنز سریع f1.8‐2.8 Zeiss Vario‐Sonnar T این دوربین با گسترۀ فاصلۀ کانونی معادل تمام‌فریم ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متر به همراه پردازشگر عکس BIONZ X متعلق به Sony عکس‌هایی با وضوح بالا و نویز کم را حتی در شرایط کم‌نور، تضمین می‌کند. RX100 III همچنین به یک نمایشگر LCD ۳ اینچی WhiteMagicبا قابلیت کج شدن ۱۸۰ درجه با ۱٫۲۳ میلیون نقطه، فیلتر درونی 3EV ND، فیلم‌های full HD واتصال Wi‐Fi/NFC هم برای اشتراک‌گذاری بی‌سیم عکس و هم برای کنترل از طریق تلفن هوشمند یا تبلت، مجهز است.

دوربین فیلم‌برداری سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا : FDR-AX100
FDR-AX100E نخستین Handycam‏ با کیفیت 4K است که دارای حسگر بزرگ CMOS نوع 1.0 با روشنایی پشت Exmor Rاستد. حسگری بسیار بزرگ‌تر از حسگرهای موجود در دوربین‌های فیلم‌برداری عادی که ثبت تصاویری بی‌نقص با کیفیت ۳۴۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل (UHD) چهار برابر بیشتر از Full HD را امکان‌پذیر می‌سازد و در عین حال اجازۀ افزودن جلوه‌های زیبای بوکه را می‌دهد. حسگر 4K با پردازنده فوق قدرتمند BIONZ X متعلق به Sony جفت شده است که برای داشتن تصاویری زنده و واقعی در نظر گرفته شده است. کاهش‌دهنده نویز روی یک ناحیه خاص فناوری بازتولید جزئیات را به‌کار می‌گیرد. ضبط پیش‌رونده 25p به‌همراه عملکرد سینماتون گاما/رنگ از دیگر ویژگی‌های این هندی‌کم هستند.

نظر داوران:
دارندگان تلویزیون‌های 4K/Ultra HD اکنون می‌توانند با دوربین فیلم‌برداری Sony که سرشار از قابلیت‌های خلاقانه است، محتوای خودشان را با کیفیت 4K ایجاد کنند. این دوربین با بهره‌گیری از طراحی جمع‌وجور و سبک و نیز اجزای با کیفیت بالا، پیشرفته‌ترین ابزار را در اختیار فیلم‌سازان قرار می‌دهد. لنز Carl Zeiss Vario‐Sonnar T به حسگر ۱ اینچی Exmor R CMOS پیوسته است و بزرگ‌نمایی نوری ۱۲ برابر را ارائه می‌کند. چندین حالت ضبط، سه عملکرد فیلتر ND و تنظیمات آسان برای استفاده‌ای که همیشه می‌توانید از یک دستگاه حرفه‌ای انتظار داشته باشید، کنترل کامل را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و در عین حال پردازشگر رده حرفه‌ای BIONZ X ضبط با کیفیت 4K را با سرعت ۲۵ فریم بر ثانیه و با کیفیت Full HD را با سرعت ۵۰ فریم بر ثانیه در قالب XAVCS و ضبط تصاویر حرکت آهسته را با سرعت ۱۰۰ فریم بر ثانیه، امکان‌پذیر می‌سازد. علاوه بر این موارد، نمایاب OLED، اتصال Wi‐Fi/NFC، لرزش‌گیر عکس SteadyShot و حالت‌های انتخاب صحنه استفاده از FDR‐AX100E را لذت‌بخش کرده اند. دسترسی به محتوا با کیفیت 4K کم است؟ دیگر این‌طور نیست!


تلویزیون 4K Ultra HD سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: KDL-65X9005B
تلویزیون صفحه‌بزرگ 4K این فصل سونی، BRAVIA X9 است. با X-tended Dynamic Range جدید، تصاویر روشن‌تر و قدرتمندتر از هر زمانی هستند. صفحه‌نمایش TRILUMINOS با نمایش رنگ‌های قرمز زنده و رنگ‌های سبز روشن در صدد بهبود دقت رنگ ها برآمده است. با موتور پردازنده قدرتمند 4K X-Reality PRO، اندازۀ همه‌چیز بدون هیچ ایرادی بزرگ می‌شود. چه در حال تماشای تصاویر با کیفیت 4K باشید چه HD، پایگاه داده‌های 4K ویژه Sony زمینه شبیه به دنیای واقعی و وضوح مناسبی را ارایه می‌کند. تلویزیون X9 به منظور ارایه صدایی غنی‌تر و قدرتمندتر، ظرفیت بزرگ‌تری را برای بلندگو در اختیار قرار می‌دهد.

نظر داوران:
اندازه، صدا و وضوح Ultra HD، همه در یک بستۀ شگفت‌انگیز. تلویزیون KD‐65X9005B متعلق به Sony مناسب برای کسانی است که به دنبال سرگرمی‌های خانگی هیجان‌انگیز و با کیفیت بالا هستند. چه در حال تماشای عکس‌ها و ویدیوهای خودتان باشید یا فیلم‌های Blu‐ray و محتوای تلویزیونی بهینه شده برای 4K یا در حال دیدن محتوایی با کیفیت اصلی 4K باشید، این نمایشگر ۶۵ اینچی LED، شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد به‌ویژه با امکان کنترلی که بر روی موتور بهینه‌کننده برای 4K به شما می‌دهد. فناوری بی‌همتای Triluminos طیف گسترده‌ای از رنگ‌های طبیعی و واقعی را ارائه کرده و در عین حال پردازش X‐tended Dynamic Range وضوح فوق‌العاده‌ای را امکان‌پذیر می‌کند. با پشتیبانی از HDMI 2.0، دکودر HEVC داخلی، و سازگاری با HDCP 2.2، این دستگاه برای پخش هرگونه محتوای 4K موجود، آماده است. طراحی خاص شکل قاب دور تلویزیون و بلندگوهای مغناطیس سیال برای ارائۀ صدای بم واقعی و صداهای واضح با فرکانس بالا، با یکدیگر ترکیب شده‌اند. صدای هیچ تلویزیون دیگری تا این اندازه خوب نیست و اگر صدای بم بیشتری هم بخواهید ساب‌ووفر بی‌سیم SWF‐BR100 گزینۀ مناسبی است.

تبلت سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: Xperia Z2 Tablet



سونی با Xperia Z2 Tablet تبلتی را طراحی کرده که هم زیبا و شیک و هم بسیار سبک است. این محصول نازک‌ترین (تنها ۶٫۴ میلی‌متر) و سبک‌ترین (تنها ۴۲۶ گرم برای مدل Wi-Fi و ۴۳۹ گرم برای مدل LTE/3G) تبلت ضد آب جهان است. طراحی تحسین‌شده OmniBalance متعلق به Sony ظاهری دلربا به آن بخشیده است که به‌طور خوشایندی نازک بوده و در عین حال کیفیت ساختی قابل قبولی نیز دارد. پیش‌تر در زومیت به بررسی جامع تبلت اکسپریا Z2 پرداختیم.

نظر داوران:
بسیار نازک، بسیار برازنده، بسیار شیک- Sony Xperia Z2 Tablet برندۀ بی‌چون‌و‌چرای EISA است. این تبلت با طراحی دل‌فریبش و کیفیت تصاویر مبهوت‌کننده‌ای که از نمایشگر LCD IPS ۱۰٫۱ اینچی‌اش نشان می‌دهد، کاربر را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وضوح صفحه‌نمایش این تبلت ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل بوده و رنگ‌هایی زنده، مشکی سیر و جزئیاتی بی‌نظیر را نمایش می‌دهد. Xperia Z2 Tablet پرسرعت به یک پردازشگر ۲٫۳ گیگاهرتزی چهارهسته‌ای Qualcomm Snapdragon 801 مجهز بوده و از ۳ گیگابایت رم و سیستم عامل Android نسخۀ ۴٫۴ برای تجربه‌ای بی‌رقیب از وبگردی در حال حرکت، بهره می‌برد. این تبلت برای تماشای فیلم‌های Full HD ایده‌آل بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. Xperia Z2 Tablet گواهی IP58 دارد (تا ۳۰ دقیقه و تا عمق ۱٫۵ متری آب شیرین ضد آب است) و باتری بسیار قدرتمند ۶٫۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی‌اش می‌تواند تا ۱۳ ساعت از عملکرد کامل صوتی و تصویری پشتیبانی کند.

پخش‌کننده صوتی سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ اروپا: HAP-Z1ES



پخش‌کننده صدای HAP-Z1ES HDD با مهندسی موشکافانه براساس استانداردهای دوستداران و خبرگان دستگاه‌های صوتی، مهندسی شده است. این دستگاه ظریف‌ترین جزییات موسیقی را از فایل‌های صوتی با وضوح بالای امروزی، بیرون می‌کشد. فایل‌های موسیقی بر روی دیسک سخت ۱ ترابایتی پخش‌کننده ذخیره می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با استفاده از برنامۀ «HAP Music Transfer» به‌صورت بی‌سیم یا با اتصال کابل از کامپیوتر شخصی یا Mac، منتقل کرد. این برنامه به‌ طور خودکار با تازه‌ترین فایل‌های دانلود شده همگام‌سازی می‌شود. بنابراین دیسک سخت پخش‌کنندۀ شما همیشه به‌روز است.

نظر داوران:
شرکت چند ملیتی‌ رقم زنندۀ نقاط عطف مهم فناوری صوتی از جمله Walkman انقلابی، دیسک‌های فشردۀ دیجیتال و SACD بار دیگر دست به اقدامی تازه زده است تا سیستم‌های hi-fi را به بالای فهرست علایق مصرف‌کنندگان بازگرداند. پرچم‌دار سری جدید محصولات صوتی با وضوح بالای این شرکت با نام «hi‐res audio»، پخش‌کنندۀ فایل‌های موسیقی HAP-Z1ES است که به ۱ ترابایت دیسک سخت و درگاه افزایش USB مجهز است. HAP-Z1ES از طریق اترنت یا Wi-Fi به شبکۀ خانگی متصل شده و از طریق پلت‌فرم vTuner دسترسی به ایستگاه‌های رادیوی اینترنتی را امکان‌پدیر می‌کند. این دستگاه برای داشتن عملکردی کاملاً منسجم و مستقل، فایل‌های موسیقی را به‌طور مستقیم از روی دیسک سخت داخلی بازپخش می‌کند. HAP-Z1ES پرحجم و پویا فضای کافی برای ذخیرۀ کافی را در اختیار گذاشته و منبع بی‌نقصی برای همۀ فایل‌های با وضوح بالای دانلود شده می‌باشد.


تصویر احتمالی جدید از گلکسی نوت 4: این‌بار با صفحه‌نمایش سه‌وجهی!
فارنت/ سامسونگ مدت‌ها پیش در نمایشگاه CES از صفحه‌نمایش موبایلی سه‌وجهی پرده‌برداری کرد اما آن را در هیچ گوشی هوشمندی به کار نگرفت. به تازگی تصویر جدیدی منتسب به گلکسی نوت 4 منتشر شده است که فبلت جدید سامسونگ را با این صفحه‌نمایش به تصویر می‌کشد.



هفته گذشته مطلع شدیم که صفحه‌نمایش سه‌وجهی سامسونگ وارد مرحله تولید انبود شده است اما احتمال حضور آن در گلکسی نوت 4 بعید به نظر می‌رسد. اما افشاکننده امروز نوت 4 نظر دیگری دارد. تصویری که او ادعا می‌کند گلکسی نوت 4 است با تصاویر درز کرده قبلی متفاوت است و کمی هم رندرشده به نظر می‌رسد.

به هر حال بافت پشتی گلکسی نوت 4 طبق این تصویر به گلکسی اس 5 شباهت داشته و پورت USB نیز با کاوری پوشیده شده که نشان از ضدآب بودن دستگاه دارد. همچنین قاب فلزی اطراف نیز مانند گلکسی آلفا به چشم می‌خورد و صفحه‌نمایش سه‌وجهی نیز جلوه متفاوتی به گوشی داده است. به هر حال برای رونمایی رسمی و مشخص شدن جزئیات باید تا دوازدهم شهریور ماه منتظر بمانیم.


انتشار یک تصویر واضح جدید از نسخه نسخه ویندوزفونی اچ‌تی‌سی وان M8
امروز سایت neowin تصویری از گوشی جدید htc منتشر کرده است این گوشی فعلاً برای شرکت ورایزن تولید خواهد شد ولی htc قول نسخه‌ی جهانی این گوشی ویندوزفونی را داده است. گوشیHTC One M8  ویندزوفونی نیز مانند هم نوع اندرویدی خود دارای قاب آلومینیومی خواهد بود که این می‌تواند برگ برنده‌ی اچ‌تی‌سی نسبت به  گوشی‌های دیگر ویندوزفونی مانند Nokia lumia 930 به‌حساب آید.



این تصویر را می‌توان واضح‌ترین تصویر از این گوشی تا به حالا دانست که شاید در هفته آینده طی مراسمی htc از آن پرده‌برداری کند. در زیر می‌توانید مشخصات این گوشی قدرتمند را مشاهده کنید:

- سیستم‌عاملWindows Phone 8.1
- پردازنده قدرتمند چهار هسته‌ای Qualcomm Snapdragon 801 با فرکانس 2.3Ghz
- حافظه‌ی داخلی 32 گیگابایتی با پشتیبانی از رم Micro SD تا 128 گیگابایت
- حافظه رم 2 گیگابایتی
- صفحه‌نمایش 5 اینچی Full HD و مجهز به پوشش ضد خش Corning Gorilla Glass 3
- باطری  2000mAh
- دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو و دوگانه Ultrapixel 4 مگاپیکسلی در پشت
- پشتیبانی از نانو سیم‌کارت
- بلندگوهای قدرتمند  HTC Boomsound
- پشتیبانی از قاب اختصاصی اچ‌تی‌سی Dot view

همان‌طور که مشاهده می‌کنید به نظر می‌رسد این گوشی همان سخت‌افزار نسخه‌ی اندرویدی Htc را یدک می‌کشد که البته با استفاده از سیستم‌عامل وینفون می‌توان کارای بهتری از نسخه‌ی اندرویدی داشته باشد‌ همچنین این گوشی به دستیار صوتی اختصاصی مایکروسافت Cortana مجهز است که این می‌تواند رقیب جدی برای دیگر شرکت‌ها مانند گوگل و اپل به‌حساب آید.


تولید باتری های جامد ارزان قیمت با دو برابر قدرت بیشتر از لیتیوم یون
دیجیاتو/ اکثر دیوایس های ما به وسیله باتری های لیتیوم یونی کار می کنند که اکثرا از دوام و قدرت آنچنان خوبی برخوردار نیستند. اما جالب است بدانید نوعی از باتری های جامد در دست ساخت است که حجمی دو برابر باتری های لیتیوم یونی خواهند داشت.

هیچ چیز جدیدی در مورد باتری های جامد وجود ندارد: به سادگی الکترولیت مایع در باتری های لیتیوم یون با نوع جامد آن جابجا شده و به همین دلیل انرژی بسیار زیادی را می تواند ذخیره کند. ضمن اینکه باتری های جامد به طور کلی ایمن تر هستند چرا که الکترولیت مایع قابل اشتعال است.



باتری های جامد به دلیل مراحل سخت ساخت آنها گران هستند. لایه های الکترولیت جامد باید با دقت فراوان به روی یکدیگر قرار بگیرند. چرا که هرگونه شکاف در هر نقطه از الکترولیت، یک اتصال کوتاه در سلول ایجاد می کند و همین باعث اختلال در عملکرد باتری می شود.

اما در حال حاضر به گزارش تکنولوژی ریویو، شرکت Applied Materials که یکی از بزرگترین تامین کنندگان تجیزات برای صنایع نیمه هادی و نمایشگر است، ادعا می کند توانسته نسل جدیدی از این باتری ها را با هزینه بسیار اندک با دقت بالا و در مقیاس های بزرگ تولید کند.

فعلا این شرکت از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرده ولی این موضوع می تواند خبر خوبی برای سازندگان گجت های پوشیدنی باشد. طبیعت باتری های جامد با اندازه های کوچک و به شکل های غیر معمول (حتی حالت منعطف) سازگاری کامل دارد. به نظر می رسد کم کم وقت وداع با باتری های لیتیوم یونی فرا رسیده و در آینده آنها را به صورت جامد خواهیم دید.


ویندوز ۹ ماه آینده با نام Threshold منتشر خواهد شد
لایفوتک/ براساس اطلاعاتی که از طریق منابع نزدیک به مایکروسافت فاش شده، این کمپانی در تلاش است تا نسخه‌ای اولیه از ویندوز ۹ را با نام Threshold ماه آینده منتشر کند. به این ترتیب فاصله بین عرضه نسخه‌های مختلف ویندوز به شکل محسوسی کاهش می‌یابد.

براساس اطلاعاتی که در اختیار ZDnet قرار گرفته، افرادی که درصدد نصب این نسخه‌ی اولیه باشند، باید با دریافت بروزرسانی‌های ماهینه که بصورت خودکار توسط مایکروسافت منتشر خواهد شد، موافقت نمایند. Threshold نسخه‌ی آتی ویندوز خواهد بود که براساس گمانه‌زنی‌های انجام شده، نسخه‌ی نهایی آن با نام ویندوز ۹ در بهار سال ۲۰۱۵ میلادی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود ترش‌هولد با امکاناتی جدید همراه باشد. گفته می‌شود هدف اصلی مایکروسافت در این ویندوز، بالا بردن کاربرد آن در ابزار‌هایی است که فاقد قابلیت‌های لمسی بوده و ماوس و کیبورد نقش اصلی را در این سیستم‌ها بازی می‌کنند.



براساس اطلاعاتی که پیش‌تر در مورد ویندوز ۹ منتشر شده، می‌توان انتظار وجود قابلیت‌هایی چون منوی استارت در محیط دسکتاپ یا دسکتاپ‌های مجازی و حذف منوی چارم اشاره کرد. به‌نظر می‌رسد باید در انتظار میزبانی ترش‌هولد از سیستم صوتی هوشمند ردموندی‌ها، یهنی کورتنا نیز باشیم.

مایکروسافت اظهار نظری در مورد این اخبار نداشته و اطلاعاتی را از زمان انتشار و همچنین قیمت نسخه‌های مختلف ویندوز ۹ ارائه نکرده است. مایکروسافت ویندوز ۸ را نیز در سه مرحله‌ی اساسی منتشر کرده که شامل انتشار نسخه‌ی اولیه‌ در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱، نسخه‌ی دوم آزمایشی یا نسخه‌ی مصرف‌کننده در ۲۹ فوریه ۲۰۱۲ و نسخه‌ی نهایی ویندوز ۸ در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۲ بود.

براساس شنیده‌ها مایکروسافت در نظر دارد تا نسخه‌ی آتی ویندوز خود را سریع‌تر عرضه نماید، از این‌رو افراد درگیر در این پروژه به سرعت در حال توسعه‌ی ویندوز ۹ هستند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که علاقمندان قادر خواهند بود تا این نسخه را دریافت نموده و آزمایش کنند.


مخترع تبلیغات پاپ‌آپ به خاطر اختراعش عذرخواهی کرد!
زاکرمن در سرویس هاستینگ وب Tripod مشغول کار بود که اعتراض جالبی دریافت کرد. یکی از تبلیغ‌دهنده‌ها وقتی بنر او در صفحه یکی از وب‌سایت‌ها قرار گرفته بود از این موضوع نگران شد که شاید خواننده ارتباطی میان کمپانی تبلیغ کننده و برند وب‌سایت را متصور شود. به همین دلیل زاکرمن به فکرش رسید که برخی تبلیغات از این پس در پنجره‌هایی جداگانه باز شود. پس او اولین کد پاپ‌آپ دنیا را نوشت و تا سال‌ها بعد چنین تبلیغات عذاب‌آوری کاربران را کلافه کرد!



البته همان‌طور که می‌دانید بسیاری از سایت‌های به اصطلاح تفریحی و دانلود ایرانی که سایت‌هایی زرد و بی‌محتوا به شمار می‌روند هنوز از چنین کدهایی استفاده می‌کنند و کاربر قربانی با یک کلیک ناگهان با چندین پنجره ناخواسته مواجه می‌شود.

مرورگرهای Netscape و Opera اولین مرورگرهایی بودن که Pop-up blockerها را برای خلاصی از این نوع تبلیغات عرضه کردند و حالا تقریباً تمامی مرورگرها به صورت پیش‌فرض این قابلیت مفید را دارند؛ هرچند که باز هم برخی سایت‌های ایرانی راه دور زدن آن‌ها را پیدا کرده‌اند. جدای نظر عمومی پاپ‌آپ‌ها در ابتدا به عنوان یک مدل تبلیغاتی جدید و کارآمد توسط زاکرمن معرفی شدند اما حالا خود او هم از این اختراع پشیمان است و می‌گوید ” من متأسفم. نیت ما خیر بود!”


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
اگر میشه سایتی معرفی کنید که برای هر کلیک واقعا پول بده من تو سایتم کذاشتم 1000 تا بازدید داشتم هیچ کدوم اضافه نشد یعنی در آمدم همشه صفر بود!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مسعودکاظمی پور
۱۱:۵۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
با سلام لطفا روشی قرار دهید که بتوان پاپ آپ را غیر فعال کرد ممنون از سایت خوبتون
آخرین اخبار