"اقدامات یک ساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" شب گذشته (۲۵ مرداد) با حضور محمود واعظی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  "اقدامات یک ساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" شب گذشته (۲۵ مرداد) با حضور محمود واعظی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین دغدغه‌های جنابعالی برای برطرف کردن نیازهای مخاطبانتان چیست، گفت: امروزه مردم سراسر دنیا استفاده‌های گوناگونی را از تکنولوژی‌های فناوری اطلاعات می‌کنند، لذا این خدمات و فناوری باید در اختیار دولت نیز قرار گیرد تا پیشران توسعه باشد.  

واعظی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌ها فراهم شده است، اظهار داشت: باید در آینده شاهد دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک و سلامت الکترونیک باشیم، زیرا این فعالیت‌ها زندگی بشر را تسهیل می‌کند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید گام‌های موثرتری را برای توسعه برداشت گفت: بسیاری از کشور‌ها ICT را به عنوان زیر ساخت توسعه خود انتخاب می‌کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته زیر ساخت‌هایی را فراهم کرده‌ایم، ادامه داد: جلسات مختلفی را با دستگاه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم.  
 
واعظی تصریح کرد: باید با تمام محدودیت‌ها به مردم خدمت کرد.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهم‌ترین دغدغه مشترکان استفاده کننده از اینترنت و مخابرات را کیفیت و تعرفه مناسب عنوان کرد و افزود: باید این تکنولوژی دراختیار همگان قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه امروزه در هر نقطه از کشور از فناوری استفاده‌های مختلفی می‌شود گفت: مخاطب دیگر ما دولت و سایر دستگاه‌ها است که باید به آن‌ها خدمات ارائه کنیم.  
 
واعظی با اشاره به اینکه در اکثر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بخش فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بخش‌های محوری در نظر گرفته شده است، گفت: از این طریق به دنبال این هستیم که بتوانیم به امور سرعت بیشتری بدهیم.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای توسعه شبکه و زیرساخت‌ها در نظر گرفته‌اید ادامه داد: دولت یازدهم عنایت ویژه‌ای به این حوزه داشتند، به طوری که خوشبختانه مورد حمایت مجلس نیز قرار گرفته‌ایم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به عقب ماندگی‌هایی که در سالهای گذشته وجود داشت گفت: متاسفانه در سالهای گذشته بودجه قابل توجهی برای پیشرفت این بخش به این وزارتخانه تعلق نگرفته بود.  
 
واعظی با اشاره به تغییر پی در پی مسئولین این وزارتخانه در ۴ سال گذشته اظهار داشت: متاسفانه این وزارتخانه از نظر خدمت رسانی و زیرساخت‌ها با مشکلاتی مواجه بود.  
 
وی با اشاره به حمایت‌های گسترده دولت و مجلس برای توسعه این بخش گفت: درصدد جبران عقب ماندگی‌ها هستیم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه را انتقال شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: این شبکه به عنوان یکی از بخش‌های زیرساختی به حساب می‌آید.  
 
واعظی با اشاره به اینکه متاسفانه این بخش نتوانسته بود توسعه یابد، ادامه داد: دو برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم که یکی برنامه کوتاه مدت است، به طوری که بتوانیم به صورت اضطراری با سرعت نواقص را برطرف کنیم.  
 
* یکسا‌ل‌ گذشته از تولیدات و پژوهش‌های داخلی استفاده کرده‌ایم
 
وی با اشاره به پروژه‌ای که برای توسعه شبکه انتقال کشور در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: خوشبختانه در طول یکسال گذشته استفاده زیادی از تولیدات و پژوهش‌های داخلی شده است.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به خط آزمایشی تهران-اصفهان، گفت: درصدد برطرف کردن محدودیت‌های این خط هستیم، به گونه‌ای که آن را با تولیدات داخلی نصب کردیم.  
 
* بهره‌برداری از خط تهران-اصفهان در روز جهانی ارتباطات 
 
واعظی با اشاره به اینکه خط تهران- اصفهان در روز جهانی ارتباطات به بهره برداری رسید، ادامه داد: این خط قابل اعتنا و اعتماد است.  
 
وی با اشاره به اینکه بنا داریم تا به سرعت با استفاده از تجهیزات داخلی محدودیت‌ها را برطرف کنیم گفت: شبکه ملی اطلاعات حدود ۱۰ سال است که همواره در کشور مطرح است، به طور یکه باید اعتراف کرد که این شبکه توانمندی‌های مختلفی دارد.  
 
واعظی افزود: در برنامه ۵ ساله پنجم قرار بود در دو سال اول برنامه این شبکه عملیاتی شود، اما متاسفانه این مهم صورت نگرفت.  
 
وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته بررسی‌های اصلی را پیرامون این موضوع انجام دادیم، گفت: پیشنهاد شبکه ملی اطلاعات در شورای فضای مجازی مطرح شد، به گونه‌ای که الزامات و اهداف آن مورد تصویب قرار گرفت.  
 
واعظی با بیان اینکه براساس اهداف و الزامات کارهای مطالعاتی را شروع کرده‌ایم، گفت: بر روی زیرساخت و شبکه دسترسی اقداماتی را انجام داده‌ایم تا بتوانیم از بودجه‌ای که برای این امر در نظر گرفته شده، به اهداف مورد نظرمان دست یابیم.  
 
* شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۹۴ عملیاتی می‌شود
 
وی با اشاره به اینکه دو سه ماهی در این برنامه عقب افتاده‌ایم گفت: تا پایان سال ۹۴ شبکه ملی اطلاعات در بسیاری از شهرهای بزرگ عملیاتی خواهد شد.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ان شاءالله تلاش خواهیم کرد تا در نیمه دوم سال جاری خدمات رسانی خود را در شبکه ملی اطلاعات به مردم عرضه کنیم.  
 
واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محاسن شبکه ملی اطلاعات چیست، گفت: شبکه ملی اطلاعات مجموعه‌ای است که در داخل کشور طراحی شده و یک لایه دارد.  
 
* بیش از ۵۵ هزار کیلومتر فیبر نوری موجود است
 
وی با اشاره به اینکه این لایه فیبر نوری را در سراسر کشور بین همه شبکه به وجود آورده است، گفت: تاکنون حدود ۵۵ هزار کیلومتر فیبر نوری داریم که امیدواریم بتوانیم آن را به ۷۰ هزار کیلومتر برسانیم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید بتوانیم بر روی لایه انتقال نیز کار کنیم افزود: مردم باید بتوانند تمامی احتیاجاتشان را به راحتی و با سرعت در محل کار و یا منازل خود دریافت کنند.  
 
واعظی شبکه ملی اطلاعات را شبکه گسترده داخلی دانست و گفت: باید بتوانیم تولید محتوای داخلی داشته باشیم.  
 
وی با تاکید بر اینکه مردم باید با سرعت بالا تمام نیازمندی‌هایشان را دریافت کنند ادامه داد: باید انواع و اقسام خدمات مورد نیاز مردم را در شبکه ملی اطلاعات مشاهده کنیم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نیازمندی‌های مختلف مردم در دانشگاه‌ها، صنعت، بانک‌ها و سایر مراکز اظهار داشت: این شبکه همه نیازمندی‌های مردم را با سرعت بالا تامین می‌کند.  
 
* ضرورت ارتقای کیفیت و سرعت در فناوری اطلاعات و ارتباطات
 
واعظی بحث کیفیت و خدمات رسانی را یکی از گلایه‌های مردم دانست و افزود: باید کیفیت و سرعت ارتقاء پیدا کند، به گونه‌ای که با اجرای شبکه ملی اطلاعات خدمت رسانی را بهتر انجام خواهیم داد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد از عملکرد رومینگ ملی رضایت دارید گفت: از زمانی که اپراتورهای ایرانی از ۱ به ۳ تبدیل شده است وزارت ارتباطات به دنبال اجرای رومینگ ملی بود.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در این راه موانعی وجود داشت که تلاش کردیم آن‌ها را برطرف کنیم ادامه داد: از مسئولین اپراتور‌ها به دلیل همکاری خوبشان با وزارتخانه قدردانی می‌کنم.  
 
* رومینگ ملی باید در سراسر کشور اجرایی شود
 
واعظی با اشاره به اینکه رومینگ ملی در نیمه دوم ماه مبارک رمضان افتتاح شد گفت: در آن زمان اعلام کردیم که رومینگ ملی در سراسر کشور باید اجرایی شود که در این راستا اپراتور‌ها باید پروسه‌ای را در این رابطه طی کنند.  
 
وی با تاکید بر اینکه این پروسه در حال پیشرفت است گفت: در هفته اول اعتراضات زیادی پیرامون این موضوع می‌شد، اما از هفته دوم اعتراضات کمتر شد.  
 
* مردم می‌توانند با شماره خود در سال دوبار اپراتورشان را تغییر دهند
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رومینگ ملی را تسهیل کننده کار مردم دانست و افزود: باید مردم بتوانند شماره‌های خود را حفظ کنند و اپراتور خود را در سال می‌توانند دوبار براساس کیفیت و تعرفه با‌‌ همان شماره تغییر دهند.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در راستای کاهش تعرفه چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: ما پلی بین مردم و اپراتور‌ها هستیم، بنابراین بر روی تعرفه حساسیت داریم
 
وی با اشاره به اینکه مردم باید براساس آنچه که دریافت می‌کنند حقشان مورد اجحاف قرار نگیرد گفت: اپراتورهای سرمایه گذاری‌های عظیمی را انجام می‌دهند به گونه‌ای که برای آوردن نسل ۳ هریک از اپراتور‌ها ۳_۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در یک دوره زمانی بازده خود را نشان می‌دهند، ادامه داد: در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شده است که اپراتور‌ها نمی‌توانند از این سقف بالا‌تر بروند.  
 
* اپراتور‌ها برای کیفیت بیشتر و تعرفه کمتر تلاش کنند

واعظی با بیان اینکه ما به اپراتور‌ها توصیه کردیم که روابط سالم داشته باشند، تصریح کرد: اپراتور‌ها باید در راستای ارائه خدمات باکیفیت و پایین آوردن تعرفه تلاش کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه اپراتور‌ها بسته‌های مختلفی را نیز به مردم ارائه می‌دهند، گفت: هر فردی براساس اینکه از تلفن همراه خود چه نوع استفاده‌ای می‌کند می‌تواند یکی از این بسته‌ها را انتخاب کند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در تصویب تعرفه نظارت داریم افزود: سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات نظارتی‌اش بر سیستم شارژینگ هر سه اپراتور نظارت کامل دارد.  
 
واعظی با اشاره به سامانه ۱۹۵ وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم می‌توانند از طریق این سامانه شکایات خود را با کار‌شناسان مطرح کنند، به گونه‌ای که بر روی شکایات ارسال شده رسیدگی می‌کنیم.  
 
وی با اشاره به عدم اطلاع رسانی خوب اپراتور‌ها پیرامون امکاناتشان گفت: اپراتور‌ها باید اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش پهنای باند اینترنت گفت: ما به دنبال تولید محتوا در داخل کشور هستیم.  
 
واعظی با بیان اینکه به دنبال میزبانی در داخل کشور هستیم اضافه کرد: از بخش خصوصی حمایت‌های لازم را به عمل خواهیم آورد تا دیتاسنترهای مختلفی را ایجاد کند.  
 
وی با اشاره به اینکه در تهران و ۷ مرکز استان دیتاسنترهای مختلفی را به وجود آورده‌ایم ادامه داد: ما از آمادگی‌های لازم برای میزبانی‌های مختلف در بخش‌های تبلیغاتی، تجاری، رسانه‌ای و... را داریم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه سال گذشته مردم ۱۰ درصد از میزبانی‌های داخل را استفاده می‌کردند گفت: مردم از ۹۰ درصد از میزبانی‌های خارج از کشور بهره‌مند می‌شدند، اما این در حالی است که امروزه ۱۰ درصد به ۳۶ درصد افزایش و ۹۰ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته است.  
 
* پهنای باند داخلی به بیش از ۱۰۰۰ گیگابایت در ثانیه رسیده است
 
واعظی با اشاره به اینکه پهنای باند داخلی در سال گذشته ۵۰۰ گیگابایت بر ثانیه بود، گفت: امروزه این میزان به ۱۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگر یمبنی بر اینکه در ارائه خدمت به روستاییان چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: اینترنت و مخابرات یکی از ابزارهایی است که مردم برای زندگی بهتر باید از آن‌ها استفاده کنند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مردم باید در همه نقاط ایران اینترنت داشته باشند گفت: در بخش پست و پست بانک‌ها کارهای فوق العاده‌ای در نقاط محروم و دورافتاده صورت گرفته است، به گونه‌ای که تا چندماه دیگر هیچ روستایی در داخل ایران نخواهیم داشت که از ارتباطات عقب افتاده باشد.  
 
واعظی با اشاره به اینکه بسیاری از روستاهای بالای ۱۰ خانوار به مخابرات وصل شده‌اند ادامه داد: در چند ماه اول سال ۴۱۰۰ روستا به مخابرات متصل شده و در هفته دولت نیز دو سه هزار روستای دیگر هم به این میزان اضافه خواهد شد.  
 
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴_۱۲ هزار روستا به مخابرات وصل شده است گفت: دولت به روستا‌ها و مناطق محروم توجه ویژه دارد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای ۱۰ هزار روستا برنامه ریزی کردیم تا به پست بانک، بیمه، صندوق قرض الحسنه و وام روستایی تا از این‌ها بهره‌مند شوند گفت: پست بانک باید به عنوان حامی فعالیت‌ها و کسب و کار در روستا‌ها و نقاط محروم و دورافتاده باشد.  
 
واعظی با اشاره به اینکه برای پست برنامه ریزی‌های مختلفی شده است، گفت: پست و IT خدمات گسترده‌ای را برای مردم و روستا‌ها ارائه می‌دهد به گونه‌ای که روستائیان دیگر نیازی ندارند برای تامین مایحتاجشان به شهر مراجعه کنند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اهمیت بخش خصوصی افزود: هیچ بخشی رونق نمی‌یابد مگر اینکه مردم خودشان مشارکت داشته باشند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال گذشته ادامه داد: در بخش‌هایی که در وزارتخانه سرمایه گذاری می‌کنیم به دلیل این بوده که برای بخش خصوصی سودده نبوده است.  
 
واعظی با اشاره به اینکه بقیه فعالیت‌ها که در بخش خصوصی قابل دسترس بوده است صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در طول یکسال گذشته با همکاران مخابرات صحبت‌هایی داشته‌ایم تا با شرکت‌های پپ و خصوصی تعامل نزدیکی داشته باشند.  
 
وی افزود: از همکارانم درخواست می‌کنم تا برای توسعه از محصولات و تولیدات داخلی استفاده کند و از جوانان و شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه ، ملی ، اطلاعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار