ربابه غفار تبریزی، روانشناس، در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: برای برقراری مهارت کلامی و غیر کلامی موثر برای درخواست نیازها و رفع مشکلات باید آموزش آگاهانه از سنین پایین شروع شود و زمانی که شخصیت کودک در حال شکل گیری است مهارت ارتباط موثر نیز به او آموزش داده شود.
وی تصریح کرد: لازمه برقراری ارتباط موثر، برخوردای از سلامت روحی و روانی و جسمی میباشد و دیگر شاخصه مهم، حضور اعضای خانواده در بحث و گفتگوی همراه با آرامش است. تا کودک طرز صحیح گفت و گوی منطقی را به صورت عینی آموزش ببیند و باید به کودک اجازه داد در عین رعایت احترام بزرگترها نظرات خود را اعلام کند.
این روانشناس افزود: خانوادههای منزوی که در ارتباطات خوبی با دیگران ندارند، ضعف ارتباطی آنها به کودکان نیز منتقل میشود و این ضعف ارتباطی باعث میشود تا آنها به نحو موثری در اجتماع حضور پیدا نکنند و نتوانند نظرات خود را بیان کنند و از همه مهمتر نمیتوانند حق خود را مطالبه کنند.
وی در ادامه بیان کرد: آموزش مهارت ارتباطی باعث میشود تا کودک یاد بگیرد چگونه با مشکلات خود مواجه شود و به نحو مطلوب راه حل موثر برای مشکلات خود پیدا کند و به جای برخورد فیزیکی و لحن توهین آمیز، با گفتگو به حل مشکل خود بپردازد.
غفار تبریزی با اشاره به اهمیت رفت و آمد در برقراری رابطه موثر خاطر نشان کرد: خانواده باید اجازه دهد کودک با همسالان خود تعاملی دو سویه و آگاهانه داشته باشد. و همچنین در جهت بیان نیازهایش باید به او تذکر دهیم که میتواند با عبارت بهتر است و یا عبارت پرسشی بعد از اتمام صحبت بزرگترها نیاز خود را مطرح کند.
انتهای پیام /