مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که فارس دارای رتبه نخست تولید انجیر در کشور است افزود: اقدامات حمایتی و حفاظتی از ثروت پنهان فارس باید گسترده ترشود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اسد شریفی از پیش بینی تولید انجیر خشک از باغات انجیر دیم استان فارس به میزان 33 هزار و 275تن در سال 93 خبر داد و گفت : کشورهایی چون ترکیه، مصر، اسپانیا و پرتقال نیز سطح زیرکشت و تولید محصول قابل توجهی دارند، اما محصول انجیر خشک ایران به ویژه استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد بوده و در سطح جهانی بی نظیر است.

وی افزود: استان فارس دارای 47 هزار هکتار انجیرستان دیم است که 23 هزار و 500 هکتار آن در استهبان، 8 هزار هکتار در نی ریز، 4800 هکتار در داراب، 3800 هکتار در جهرم، 3200 هکتار در کازرون، 1500 هکتار در فیروزآباد، یک هزار هکتار در کوار و مابقی در سایر شهرستان ها قرار دارند.

شریفی با اشاره به اینکه پارسال صادرات انجیر واحدهای تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی فارس 4 هزار و 538 تن به ارزش 17 میلیون دلار بوده است گفت :در برخی سالها صادرات انجیر خشک فارس به 8 تا 10 هزار تن می رسد.

این مقام مسوول ادامه داد: با ثبت باغ‌هاي انجير استهبان به عنوان يك ميراث ملي درسازمان خواربارجهاني، توجه بيشتري به آن معطوف شده و چتر اقدامات حمايتي و حفاظتي از آن گسترده‌تر مي‌شود.

به گفته شریفی، در شهرستان استهبان در سال 92 میزان تولید انجیر 12 هزار تن بود که پیش بینی می شود با توجه به ادامه روند خشکسالی این رقم امسال به 14بیش از 12 هزار تن برسد.

وی با بیان این که شهرستان قرآنی استهبان نخستین تولیدکننده انجیر خشک در ایران است گفت : در استهبان بیش از دو میلیون و 300 هزار اصله درخت انجیر وجود دارد که بیشتر مردم این شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت هایی چون حفظ و نگهداری باغات انجیر دیم و فعالیت های جانبی مشغول می باشند .

شریفی افزود: تاکنون برای 400 هکتار از این انجیرستان ها توسط شرکت هلندی کنترل یونین گواهی ارگانیک صادر شده و پیگیری در جهت اخذ گواهی برای بقیه نیز ادامه دارد.

وی گفت :در حال حاضر 9 واحد فرآوری انجیر تحت پوشش سازمان جهادکشاورزی فارس در حال فعالیت هستند که این واحدها سالیانه حداقل ظرفیت 22 هزار و 850 تن انجیر را داشته و توانسته اند برای 194 نفر به صورت دائم و برای 470 نفر اشتغال فصلی ایجاد کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: عمده واحدهای فرآوری انجیر به بسته بندی این محصول به صورت انجیر خشک و انجیر مرطوب حکایت می کند که عمده محصولات تولیدی به کشورهای ویتنام، چین، آلمان، امارات، رومانی، هنگ کنگ و کره جنوبی صادر می شود.

شریفی "توسعه و ساخت سردخانه های زیر صفر در واحدهای بسته بندی انجیر را امری ضروری در جهت حفظ این محصول ارزشمند دانست و افزود: با توجه به ممنوعیت استفاده از «میتل بروماید» به عنوان ضدعفونی کننده انجیر و نگهداری این محصول به صورت ارگانیک توسعه و ساخت سردخانه های زیرصفر به منظور از بین بردن لارو شب پره هندی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

این مقام مسئول، به ارزش افزوده در فرآوری محصول انجیر اشاره کرد و ادامه داد: درحال حاضر سازمان جهادکشاورزی استان فارس از توسعه واحدهایی که قصد فرآوری انجیردر کنار بسته بندی داشته باشند، حمایت ویژه خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقدامات ، حمایتی ، ثروت ، پنهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.