به گزارش
خبرنگار فناوریهای نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سی و چهارمین جلسه شورای دبیران ستادهای فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به مغفول ماندن حوزه فرهنگ و اقتصاد فرهنگ در کشور، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی برندهای ایرانی تحت تاثیر بازارهای خارجی قرار گرفته و به نوعی محصولات فرهنگی ما میان محصولات خارجی گم شده است.
وی با تاکید بر لزوم همسویی تفکر فرهنگی میان نهادهای مختلف با نیازهای موجود کشور افزود: ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز "معاونت علمی" که متولی ساماندهی امور اقتصاد و فرهنگ است چند ماهی است که تشکیل شده اما هنوز بسیاری از اصول این ستاد ناشناخته مانده و نیاز به همگرایی، هم افزایی و فعالیت بیشتر در این حوزه داریم.
به گفته دکتر ستاری یک نمونه همین بازار سوغات و حتی هدایای فرهنگی و مذهبی که در شهر مشهد حدود 500 میلیارد تومان است بیشتر این بازار متاسفانه سهم کشور چین شده است.
تاکید بر تقویت شبکه ملی آزمایشگاهی "فناوریهای راهبردی"
رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت شبکه ملی آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی، گفت: تشکیل این شبکه در کشور بسیار ضروری بود و معاونت اقدام به تشکیل آن کرد. باید در این شبکه دو بخش عمومی و تخصصی تعریف شده و از نظرات ستادهای مختلف نیز در آن استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی میتواند در زمینه ارائه تسهیلات به این شبکه نیز کمک کند و حمایت بیشتری از آن انجام دهد. به طور مثال این شبکه می تواند در حوزه امور گمرکی و تسهیل در ترخیص کالا از معاونت کمک بگیرد.
ستاری با تاکید بر اینکه شبکه آزمایشگاهی کشور باید به سمت خصوصی سازی حرکت کند، گفت: اگر آزمایشگاه های فناوری های راهبردی به سمت خصوصی سازی پیش رود و استانداردهای بین المللی نیز دریافت کند از نظر اقتصادی برای کشور سودمند خواهد بود.
وی همچنین اظهار کرد: برای تقویت و گسترش این شبکه باید تمام ستادهای فناوری معاونت همکاری و به صورت تخصصی در این زمینه اظهار نظر کنند و در شبکه حضور موثر داشته باشند.
انتهای پیام/