در مقررات مربوط به پوشش دانشگاه ليبرتي آمريكا آمده است: پوشیدن لباس جین در دانشگاه ممنوع است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران در پژوهشی که میان 150 دانشگاه در کشورهای مختلف دنیا انجام شده مشخص شد که اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‌ها دارای ضوابط نوع ویژه پوشش متناسب با محیط آموزش هستند.

نکته مهم این است که در محیط آموزشی هر جای جهان می‌توانیم موارد مشترکی را جستجو کنیم و آن کیفیت پوشش حرفه‌ای مناسب با محیط آموزشی و وجود دستورالعمل متناسب با آن می‌باشد.

در این گزارش نگاهی داریم به ضوابط پوشش در دانشگاه ليبرتي آمريكا.

 

در مقررات مربوط به پوشش دانشگاه ليبرتي آمريكا آمده است:

دانشگاه ليبرتي دانشجوياني را با شيوه‌هاي مختلف زندگي و براي اهداف متفاوت تربيت مي‌كند كه عمده‌ترين آن تعليم اين افراد به عنوان «قهرمانان خدمت‌گزار عيسي مسيح» است. براي نيل به اين هدف و براي داشتن منش و رفتاري عيسي‌گونه، دانشگاه معيارهايي براي پوشش در محيط دانشگاهي مشخص و وضع نموده است. در اين راستا پاكيزگي، آراستگي تناسب و فروتني به عنوان عوامل تعيين‌كننده از اهميت برخوردارند. از دانشجويان انتظار مي‌رود در همه حال عفت را در پوشش خود مراعات نمايند.

 

معيار پوشش براي مردان

شيوه‌هاي متفاوت پوشش و آرايش مو كه مرتبط با فرهنگ‌هاي متضاد هستند (بدان گونه كه توسط كميته پوششي مشخص مي‌شود) قابل پذيرش نمي‌باشد. موها بايد به گونه‌اي كوتاه شوند كه روي گوش‌ها، يقه و ابروان را در هر وضعيتي نپوشاند. آرايش موي دم اسبي براي مردان غير قابل قبول است. ريش‌ها بايد به طور مرتب كوتاه شده باشند. استفاده از گوشواره‌هاي معمولي و گيره‌اي و همچنين سوراخ كردن بدن در بيرون و درون دانشگاه مجاز نمي‌باشند.

 

پوشش در كلاس

شلوار مرتب، پيراهن يقه‌دار، پيراهن مخصوص گلف يا چوگان، پيراهن يقه اسكي به شرطي كه يقه آن به داخل برده شود و لباس‌هاي داراي علائم و نوشته هاي معقول قابل قبول است ولي نشانه و نوشته آن نبايد زياد بزرگ باشد. پوشيدن جوراب الزامي است ولي بر سر گذاشتن كلاه در طي كلاس‌ها و جلسات مجاز نيست.

 

در اول جلسات و هنگام تردد در ساختمان‌هاي اداري دانشگاه، كليسا و حضور در كلاس‌ رعايت مقررات پوشش الزامي است.

 

لباس غيررسمي

پوشيدن شلوارهاي مناسب و مرتب لباس‌هاي لي استفاده از پيراهن، بادگير، كفش و صندل در طول انجام مراسم كليسا مجاز است. (شلوارك و پيراهن ركابي مجاز نيست).

 

در ساختمان دانشگاه و بخش اداري آن طي انجام مراسم كليسا هنگام حضور در كافه تريا و بعد از ساعت 4:30 بعدازظهر پوشيدن لباس‌هاي غيررسمي مجاز است.

 

لباس‌هاي ورزشي

پوشيدن زيرپيراهن عرق‌گير، تي‌شرت، پيراهن ركابي، شلوارك مناسب و كفش‌هاي ورزشي مجاز مي‌باشد. اين نوع پوشش در سالن ديويد كلاس‌هاي (PE)، مناسبت‌هايي نظير مسابقات و تفريحات هنگام پياده‌روي، مسابقات ورزشي، كنسرت‌ها و ورزش‌هاي قابل انجام در فضاي مسقف مجاز مي‌باشند.

 

پوشيدن لباس شنا منحصرا در محوطه استخر مجاز مي‌باشد. دانشجويان در هنگام آمد و رفت به استخر بايد پوشش مناسبي بر تن داشته باشند (آن گونه كه توسط دانشگاه ابلاغ شده است) ضروري است مردان از لباس‌هايي استفاده كنند كه خيلي كوتاه و تنگ نباشد.

 

معيار و مقررات پوشش ويژه زنان

شيوه‌ها و پوشش آرايش مو كه به فرهنگ‌هاي مختلف دنيا مرتبط مي‌باشند، قابل پذيرش نيست.

 

اندازه پيراهن و دامن نبايد بالاي زانو باشد. (چه در حالت نشسته و چه در حالت ايستاده) چاك دامن‌ها نيز بايد مناسب بوده و چاك‌هاي باز آن زير زانو باشد. اندازه دامن‌هايي كه چاك بسته دارند نيز نبايد كوتاه‌تر از دو اينچ (5 سانتي‌متر) بالاي زانو باشد. هرگونه پوشش تنگ، پشت باز، توري يا يقه باز كه سينه را نمايان سازد مخالف عفت تلقي شده و غيرقابل قبول است. ايجاد سوراخ و آويختن اشياء به بدن مجاز نيست. استفاده از گوشواره‌هاي معمولي و گيره‌اي، تنها در گوش مجاز مي‌باشد.

 

آموزش و اجراي مقررات پوششي به عهده روساي دانشكده‌ها و مسئولين ذيربط مي‌باشد و هرگونه پرسشي در مورد معيار پوشش براي زنان را مي‌توانيد با رئيس دفتر امور زنان دانشگاه در ميان بگذاريد، نظر وي در اين موارد نهايي و قاطع خواهد بود.

 

پوشش در كلاس

پيراهن، دامن، بلوز و شلوار نبايد از جنس لي به هر رنگي باشد. شلوارهاي كوتاه و كاپري پوشيدن شلوارك و عرق‌گير مجاز نيست. هر گونه نوشته‌اي بر روي لباس‌ها به استثنا نوشته‌‌هاي سوزن‌دوزي شده ممنوع است. استفاده از كفش‌هاي راحتي و ورزشي مانعي ندارد. (صندل‌هاي راحتي از هر مدل كه باشد، مجاز نيست).

 

اين پوشش در كلاس‌ها، گردهمايي‌ها و جلسات ساختمان دانشگاه، ساختمان اداري آن و در طي مراسم كليسا الزامي است.

 

لباس ورزشي

لباس‌هاي ورزشي شامل عرق‌گير، تي‌شرت و شلوارك مناسب كه تا میانه ران را بپوشاند بلامانع است. استفاده از كفش‌هاي ورزشي در سالن ديويد، در زمان انجام ورزش‌هاي قابل انجام در فضاي بسته، كلاس‌هاي پي‌ايي، در مناسبت‌هايي نظير مسابقات تفريحات و در هنگام پياده‌روي مجاز مي‌باشد.

 

استفاده از لباس شنا منحصرا در محوطه استخر مجاز است. دانشجويان در هنگام آمد و شد به استخر بايد طبق ابلاغيه دانشگاه لباس مناسبي بر تن داشته باشند. لباس‌هاي بدن‌نما، توري، يقه‌باز و بلوزهاي پشت باز مجاز نمي‌باشند.

 

لباس رسمي

از دانشجويان انتظار مي رود در مناسبت‌هاي رسمي نظير ضيافت‌هاي دانشجويان تازه وارد يا ارشد و مراسم اعطاي جوايز و ساير مراسم رسمي لباس مناسب و عفيف بر تن داشته باشند. لباس‌هاي تنگ پشت باز يا يقه باز نامناسب و غير قابل قبول مي‌باشند. پيله باز دامن بايد تا زير زانو باشد. پيراهن‌هاي بندي يا بدون بند به شرط رعايت موارد فوق در اين مناسبت‌ها مجاز شمرده مي‌شوند.


هر گونه پرسشي در مورد پوشش مناسب و نامناسب بايد با رئيس دفتر امور زنان دانشگاه در ميان نهاده شود.

 

دانشجو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار