یک فوق تخصص کلیه معتقد است، 50 تا 60 درصد افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند، سنگ آنها پنج تا 10 سال بعد دوباره عود خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛جعفرحیدرنژادیان سنگ های ادراری را یک عارضه نسبتا شایع دانست که معمولا از اوایل بزرگسالی یعنی در محدوده سنی 20 تا 40 سال بروز می کند.و سنگ کلیه در مردان از زنان شایع تر است.

وی با تقسیم بندی کلیه ها به دوطرفه و یک طرفه افزود:انسداد مجاری ادراری، تنگی حالب، عفونت های ادراری و ... را از مهمترین دلایل بروز سنگ های یک طرفه است .

وی در خصوص سنگ های دو طرفه که از شیوع کمتری برخوردار هستند بیان کرد: این سنگ ها زمینه ژنتیکی دارند و به دلیل دفع سیتئین و یا اسید اوریک در ادرار بروز می کنند و فرد مبتلا به این نوع سنگ ها معمولا مشکل متابولیکی دارد.

 این فوق تخصص کلیه افرادی که کلیسم فراوان دفع می کنند و افراد مبتلا به رنال توبولار اسیدوز و ... را نیز از جمله دیگر افرادی دانست که سنگ های آنها معمولا دو طرفه است. بیش از 80 درصد سنگ های کلیه کلسیمی هستند.

این پزشک متخصص به افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند توصیه کرد فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشند، از رژیم غذایی مناسب و کم نمک استفاده کنند، مصرف مایعات را به گونه ای افزایش دهند که در روز دو تا سه لیتر ادرار داشته باشند و به علاوه از قرار گرفتن در محیط های کرم و مرطوب خودداری نمایند.

حیدرنژادیان با تاکید بر اینکه سنگ کلیه معمولا درمان دارویی خاصی ندارد، سنگ شکن بیرونی با استفاده از امواج سونوگرافی، برش پهلو وخارج کردن سنگ، برداشتن سنگ از پیش آبراه و حالب و عمل جراحی باز را راهکار درمانی این عارضه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه عدم درمان سنگ کلیه نارسایی را به همراه دارد، عنوان کرد: عفونت های مکرر دستگاه ادراری، ادرار خونی، درد پهلو با انتشار به زیر شکم و ... می تواند از علائم سنگ کلیه باشد.

برچسب ها: کرمانشاه ، سنگهای ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.