سالهای سال است که آمار تکان دهنده ای از تصادفات و سوانح رانندگی می شنویم... سوانحی که دلایل زیادی دارد ... هزینه حوادث و تصادفات جاده ای چقدر است؟ ... مقصر اصلی این حوادث چه کسی است؟ برای کاهش این اتفاقات چه باید کرد؟ سوانح و تصادفات هوایی و جاده ای موضوع فصل جدید کافه سوال، برنامه ای از گروه اجتماعی شبکه دو سیما...

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ سرهنگ محمد کریم خسروی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا  در برنامه 26مرداد تعداد کشته شدگان به دلیل سوانح رانندگی را در سال 85 تعداد 27 هزارو 567 نفر طی یک سال عنوان کرد که این تعداد در سال 92 به 17 هزار و 993 نفر رسید که حدود 10 هزار نفر کاهش یافت در حالیکه تعداد خودرو در سال 85 حدود هفت و نیم میلیون خودرو بود و در حال حاضر حدود 26 میلیون دستگاه وسیله نقلیه است. همچنین تعداد افرادی که گواهینامه گرفتند قطعا تعداد بیشتری است. هرچند که این تعداد کشته هم بسیار زیاد است و اصلا زیبنده کشور ما نیست.
 
مرجان همایونی، روزنامه نگار این حوزه هم در مورد سوانح رانندگی گفت: وقتی حادثه ای اتفاق می افتد ما به دنبال ارگانی هستیم برای پاسخ گویی و تنها ارگانی که در 24 ساعت شبانه روز پاسخگو است پلیس راهور است ولی ارگانهای دیگر اصلا پاسخگو نیستند مثلا در سوانح هوایی اصلا اینطور نیست.
 
سرهنگ خسروی تاکید کرد: به هر حال بحث جان انسانها است و ایمنی کلید واژه اصلی ماموریت ما است ولی همه صحبت از ترافیک می کنند و اصول ترافیک سه چیز است.آموزش، مهندسی ترافیک و اجرای مقررات ...در بحث مهندسی ترافیک مهندسی راه و جاده ها مطرح است که در جاده ها با وزارت راه و شهرسازی و در شهرها هم به عهده شهرداری ها، اجرای مقررات با پلیس است و آموزش هم بخش همگانی است که نهادهای زیادی مثل صدا و سیما و آموزش و پروش مسوولیت دارند و همکاری خوبی دارند البته ایده آل نیست و هنوز در کتب درسی آموزش بیشتری می‌توان داد.
 
وی تاکید کرد در مهندسی راهها زحمات زیادی در بخش راه و خیابانها کشیده می شود ولی به هر حال استاندارد بودن راه یکی از مواردی است که باید مد نظر باشد، چگونگی نگهداری و بهره برداری از راه باید مد نظر باشد. نصب علائم و خط کشی ها و در بحث خودروها، استاندارد بودن و ایمنی خودروها، همه مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
 
سرهنگ خسروی ادامه داد در سوانح رانندگی همه موارد خطای انسانی، ایمنی کم خودرو و جاده ها دخیل هستند. در واقع کشته های سوانح رانندگی مرگ خاموش هستند. همان روزی که هواپیما سقوط کرد قریب به 40  کشته سوانح رانندگی در کشور اتفاق افتاد که کمتر دیده شد.
 
سرهنگ خسروی تاکید کرد: امروز دغدغه پلیس در ایمنی خودروها واقعا جدی است... امروز وانت پیکانی که تولید آن متوقف شده بود، مجددا مجوز تولید می گیرند و هیچ تلاشی در جهت تولید بهتر صورت نمی گیرد ... سازمان استاندارد،سازمان محیط زیست دخیل هستند و باید توجه بیشتری شود.
 
خسروی در مورد جایگاه حقوق شهروندی در پلیس گفت: درقوانین راهنمایی رانندگی اصلاحاتی مطابق حقوق شهروندی صورت گرفت.نمونه آن گزارشهایی که در خبر دیدیم و دستوراتی که سردار مومنی برای حفظ حقوق شهروندی دادند و نمونه آن اینکه اگر جرثقیلی قرار است خودرویی را حمل کند، هر وقت که مالک رسید موظف است خودرو را پایین بگذارد، بدون دریافت وجهی و اعمال قانون شود. یا در بحث ساماندهی تابلوها الان در بسیاری از نقاط شهر تابلو مطلقا ممنوع و حمل با جرثقیل نصب شده است، این در موقع ساعات پیک ترافیک درست است ولی شبها اینطور نیست و ساکنان را شبها برای پارک ماشین دچار مشکل کرده است...این تابلوها ساماندهی و اصلاح می شود.
 
مورد دیگر هوشمند کردن تابلوها است که کمک زیادی می کند . ما به دنبال این هستیم که اصطکاک پلیس و مردم را کمتر و کنترل های دوربینی و مونیتورینگ را بیشتر انجام دهیم و از تجهیزات نوین بیشتر استفاده شود.
 
سرهنگ خسروی در مورد ایمن نبودن جاده ها گفت مدتها است جاده شمال کشور همینطور است و ساخت و سازها در کنار جاده ها تهدید جدی برای جاده ها و افزایش ترافیک است.
 
برنامه «کافه سوال» کاری از گروه اجتماعی شبکه 2 سیماست که از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر 20:30 با اجرای مژده لواسانی روی آنتن تلویزیون می‌رود.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار