برخی از خانواده ها ترجیح می دهند این پول را از دختر یا پسرشان گرفته به قولی خود راهکاری برای خرج یا پس انداز آن بیاندیشند، این در حالی است که بهتر است از قبل برای کودکتان قلکی خریداری کرده و به او بگویید که در چنین مواقعی بخشی از پول خود را در قلک بیاندازد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  پس انداز کردن رفتاری است که بسیاری از افراد معتقدند فرد باید در سال‌های نوجوانی و جوانی آن را فراگیرد، اما واقعیت این است که این شیوه از رفتار را باید از همان کودکی به فرزندان آموخت تا در سنین بزرگسالی بتوانند مدیر خوبی برای نظام مالی خود باشند.

اما اینکه چگونه می توان به فردی در دوره کودکی مدیریت اقتصادی و نحوه خرج کردن درست را آموخت؟ پرسشی است که احمد رضا شفیعی، روان‌شناس بالینی در گفت و گو با «حمایت» به آن پاسخ می دهد. اگر شما فرزند یا فرزندانی دارید که می‌خواهید این اصل را در زندگی به آنها آموزش دهید توصیه می کنم تا این مطلب را تا پایان بخوانید.
 
 یک بازی مالی طراحی کنید: بازی یکی از شیوه هایی است که شما می توانید با کمک آن بسیاری از مفاهیم آموزشی و نکات رفتاری را به فرزند خود بیاموزید، اینکه چگونه کیف پول خود را برای خرید مدیریت کند، صندقچه یا بانکی داشته باشد که پول هایش را در آن پس انداز کند یا اینکه چگونه می تواند پول خود را خرج کند همه و همه می تواند در قالب یک بازی مهیج طراحی شود. برای فرزندتان قلک بخرید: موارد بسیاری پیش می آید که یکی از بستگان تان به کودکی که دارید پول هدیه می دهد.

برخی از خانواده ها ترجیح می دهند این پول را از دختر یا پسرشان گرفته به قولی خود راهکاری برای خرج یا پس انداز آن بیاندیشند، این در حالی است که بهتر است از قبل برای کودکتان قلکی خریداری کرده و به او بگویید که در چنین مواقعی بخشی از پول خود را در قلک بیاندازد و بخش دیگرش را برای تهیه یکی از خواسته های خود هزینه کند. البته باز کردن حساب پس انداز هم ایده دیگری است که می تواند در سنین بالاتر به کودک شما این ایده را بدهد که بخشی از پولش را پس انداز کند، البته این راهکار باید هنگامی اجرایی شود که فرد به سنی رسیده باشد که معنای پس انداز کردن در یک موسسه مالی و اعتباری یا بانک را به وضوح درک کند.
 
 دستمزد بدهید:  دادن مسئولیت به کودک در هر سنی البته با توجه به توانایی های وی نه تنها می تواند وی را فردی مسئولیت پذیر بار بیاورد بلکه اگر در این شرایط شما برای وی در ازای انجام کاری تشویقی در نظر بگیرید وی می آموزد که به دست آوردن هر چیزی نیازمند قبول مسئولیت و انجام یک کار خواهد بود. البته باید مراقب باشید این ذهنیت برای وی به وجود نیاید که تنها در مقابل دریافت وجه باید برای دیگران کاری انجام دهد.

بر این اساس شما می‌توانید در برنامه روزانه یا هفتگی خانواده برخی وظایف را برای وی توضیح داده و به او بگویید که اگر این کارها را انجام دهد می تواند جایزه ای از شما بگیرد. جمع کردن اسباب بازی یکی از این موارد است که این فرصت را در اختیار فرزندتان قرار می دهد تا یاد بگیرد چطور پول دربیاورد و ارزش آن را درک کند.

یادتان باشد آموختن راه‌های کسب درآمد از سنین پایین به فرزندان به آنها این آموزش را می دهد که وقتی به بزرگسالی می ‌رسند به چه نحو درباره تامین معاش خانواده و هزینه های ضروری همچنین غیر ضروری تصمیم درست بگیرند.  علاوه براین می توانید برای آموزش بهتر به آنها کمی هم درباره کار و نحوه  کسب درآمد خود توضیح دهید و اینکه شما به عنوان پدر یا مادر چه شغلی دارید؟ چه مدت زمانی را صرف انجام کار خود می ‌کنید؟مبلغی که تحت عنوان حقوق به شما پرداخت می شود چه میزان و هزینه‌های شما چگونه است؟ شاید با خود بگویید که چگونه یک کودک می تواند این مفاهیم را درک کند؟ اما فراموش نکنید که مهمترین نکته در توضیح این موارد شیوه بیان شما خواهد بود.
 
 مقرری برای وی در نظر بگیرید: اختصاص مبلغی به صورت ماهانه یا هفتگی در قالب پول تو جیبی شیوه‌ای است که می تواند به شما در زمینه دستیابی به هدف تان کمک کند. اینکه پسر یا دخترتان بتواند تجربه مسئولیت پذیری مالی را نیز کسب کند. اینکه در طول هفته چگونه باید مبلغی را که به او می پردازید بودجه بندی و سرمایه گذاری کند. البته شما باید در این زمینه وی را یاری کنید و با توجه به سنی که کودک تان در آن قرار دارد به او در باره شیوه های سرمایه گذاری و نفعی که می تواند از آن ببرد توضیح دهید. به این ترتیب وی می آموزد چگونه و به چه نحو مقرری خود را به بهترین شکل هزینه کند.
 
 با پول خودت بخر: گاهی اوقات کودک از والدین خود درخواست هایی دارد که شاید پدر و مادر چندان آن را ضروری ندانند، برای این مواقع نیز ما برای شما پیشنهادی داریم؛ اینکه وقتی فرزندتان از شما درخواستی داشت به جای اینکه به او «نه» بگویید، بپرسید آیا دوست دارد با پول خودش آن وسیله را خریدای کند؟ البته بیشتر کودکان در این مواقع نسبت به خرج کردن پول شان بی میل هستند اما این شیوه به آنها می آموزد که باید در هنگام تهیه یک وسیله کمی حساب و کتاب کنند و اگر خواسته شان ضرورت داشت بخشی از داشته خود را به این کار اختصاص دهند.
 
 موفقیت های مالی کودک تان را تشویق کنید: یادتان باشد تحسین کردن یک رفتار می تواند آثار مثبت زیادی بر فرد داشته باشد تا وی دوباره آن کار را انجام دهد. به عبارتی تشویق نقش زیادی در تقویت رفتارهای شخص دارد. براین اساس وقتی در موقعیتی قرار گرفتید که فرزندتان مدیریت اقتصادی خوبی داشت یا بخشی از پس اندازش را در زمینه کار خیر هزینه کرد او را تحسین کنید. با این کار هم مدیریت مالی را در وی تقویت خواهید کرد و هم به او می آموزید که چگونه دارایی های خود را مدیریت کند.
 
 انتخاب های صحیح و نادرست در هنگام خرید را برای وی بیان کنید: برای وی توضیح دهید که زمانی که قصد خرید کالایی را دارد ابتدا میزان پولی را که دارد ارزیابی کرده و بعد به نحوی تصمیم بگیرد که همه آنچه را که اندوخته است به یک باره خرج نکند.  البته در اینجا اشاره به یک نکته ضرورت دارد، اینکه پدر و مادر الگوهایی هستند که فرزند سعی می کند در برخوردها و رفتارهایش مانند آنها عمل کند. پس مهمترین نکته ای که هیچگاه نباید آن را فراموش کنید این است که خود نیز در امور مالی مدیریت دقیقی داشته باشید./حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار