یک کارشناس مسائل آمریکا ضمن تاکید بر اینکه هنوز در آمریکا نژادپرستی وجود دارد گفت سیاه پوست بودن اوباما نژادپرستی در این کشور را کمرنگتر نکرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه (TV5) فرانسه، یک کارشناس مسائل آمریکا ضمن تاکید بر اینکه هنوز در آمریکا نژادپرستی وجود دارد گفت سیاه پوست بودن اوباما نژادپرستی در این کشور را کمرنگتر نکرده است.

فرانسوا دورپر، تاریخدان و کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با شبکه (TV5) فرانسه درباره به قتل رسیدن یک نوجوان سیاه پوست در این کشور اظهار داشت در چند سال اخیر شاهد اتفاقات غمبار دیگری نیز بوده‌ایم. در سال 2012، قضیه "تریون مارتین" رخ داد. سال گذشته نیز نوجوانی سیاه پوست که پس از سانحه‌ای رانندگی درخواست کمک کرده بود، به قتل رسید. اما پس از هیچکدام شورشی همچون شورش کنونی رخ نداد. علت چیست؟ علت، واکنش غیرمتناسب پلیس فرگوسن است. 

وی افزود پلیس شهری فرگوسن که تنها بیست و یک هزار نفر جمعیت دارد، با تانک یعنی ابزاری جنگی به خیابان آمده است. نیروهای پلیس بسیار مجهز و با جلیقه‌های ضدگلوله در مقابل تظاهرات کنندگان حاضر شده‌اند. در واقع پنتاگون برنامه‌ای برای استفاده مجدد از جنگ افزارهایی دارد که دیگر در عراق و افغانستان کاربرد ندارند. این جنگ افزارها به ادارات پلیس شهری تحویل داده می‌شوند.

این کارشناس درباره نژادپرستی در آمریکا نیز اظهار داشت نمی‌توان گفت نژادپرستی در آمریکا از گذشته شدیدتر است. آمریکا در قرن نوزده کشوری طرفدار برده‌داری بود. نژادپرستی امروز آمریکا با گذشته فرق دارد و ناشی از پیش داوری است. سیاه پوستان آمریکا می‌گویند این سه بار است که براثر پیش داوری افرادی کشته می‌شوند. اگر مایکل براون سفید پوست بود احتمالا پلیس تیراندزای نمی‌کرد.

او در پایان تصریح کرد اینکه اوباما سیاه پوست است تغییری در وضعیت نژادپرستی ایجاد نکرده است. زیرا او برای اینکه به توجه بیشتر به سیاه پوستان آمریکا متهم نشود، کاری چندانی برای آنان صورت نداده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار