رئیس جمهوری آمریکا در نطقی تلویزیونی اعلام کرد ارتش آمریکا درگیر عملیاتی محدود در عراق شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اسکای نیوز: "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا لحظاتی پیش در نطقی تلویزیونی با تاکید بر اینکه شاهد پیشرفتی آشکار در اوضاع عراق در جریان حملات هوایی آمریکا به مواضع گروه‎های مسلح بودیم، گفت: نیروهای ارتش عراق و نیروهای کرد پیشروی خوبی با بازپس‎گیری سد موصل داشته‎اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا از دولت عراق در زمینه مبارزه با افراط‎گرایی و تروریسم حمایت خواهد کرد، افزود: باید تلاش جهانی برای مبارزه با تروریسم صورت بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد: ارتش آمریکا درگیر عملیاتی محدود در عراق شده است.

"باراک اوباما" با بیان اینکه کشورهای منطقه و جهان دولت عراق را که نماینده تمامی گروه‎ها باشد، حمایت خواهند کرد، گفت: در راستای ترسیم استراتژی طولانی مدت برای مقابله با تروریسم در عراق اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین از افزایش کمک‎های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده عراق خبر داد و تصریح کرد: عملیات نظامی ما در عراق تا حمایت کامل از کارکنان آمریکایی تداوم خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود داعش را تهدیدی برای عراق و کشورهای منطقه دانست.


از سوی دیگر باراک اوباما از تظاهر کنندگان معترض در شهر فرگوسن خواست ، رفتار مسالمت آمیز داشته باشند.

اوباما روز دوشنبه وعده داد استفاده از نیروهای گارد ملی در سرکوب ناآرامی‌ها در شهر فرگوسن ایالت میسوری محدود خواهد شد.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: "بررسی خواهم کرد آیا در چند روز آینده این کار به پیشرفت اوضاع کمک می‌کند یا مانع از آن می‌شود."

وی طرفین درگیری‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد و گفت: هیچ توجیهی برای اعمال زور بیش از حد توسط نیروهای امنیتی وجود ندارد.

اوباما  گفت "اریک هولدر" دادستان کل این کشور را برای تحقیق درباره شلیک مرگبار یک افسر پلیس سفیدپوست به یک نوجوان سیاهپوست، روز چهارشنبه به شهر فرگوسن در ایالت میسوری اعزام می‌کند.

وی گفت: خطاب به مردم فرگوسن که احساساتشان جریحه دار شده و به درستی به دنبال پاسخ هستند می‌گویم اجازه دهید بار دیگر بخواهم بیایید به جای فریاد زدن علیه همدیگر به دنبال قدری تفاهم باشیم. 

اوباما افزود: بیایید به جای زخمی کردن یکدیگر به دنبال درمان باشیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت:نشان دادن این خشم با غارت،دست بردن به اسلحه و حتی حمله به پلیس فقط باعث افزایش تنش وناآرامی است و موجب پیشبرد عدالت نمی شود بلکه آن را تضعیف می کند.

اوباما  ادامه داد:‌ "روشن است اکثریت مردم به صورت مسالمت آمیز تظاهرات می کنند اما همچنین مشخص است اقلیت این کار را نمی کنند.من احساس و خشم برخاسته از مرگ "مایکل براون" را درک می کنم.نشان دادن این خشم با غارت،دست بردن به اسلحه و حتی حمله به پلیس فقط باعث افزایش تنش وناآرامی است و موجب پیشبرد عدالت نمی شود بلکه آن را تضعیف می کند."

وی گفت:باید حق آزادی بیان و جمع آوری و ارائه گزارش در مطبوعات براساس قانون اساسی به خصوص در چنین شرایطی تضمین داده شود. پلیس نمی تواند بهانه ای برای استفاده بیش از حد از زور یا جلوگیری از حق مردم برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشد.

وی گفت:افرادی که  در فرگوسن که  آسیب دیدند بدنبال پاسخ هستند. اجازه دهید بار دیگر بخواهم به جای زخمی کردن یکدیگر زخم را التیام بخشیم.ما آمریکایی ها از این فرصت برای جستجوی انسانیت مشترک استفاده می کنیم واجازه دهید این بار نیز استفاده کنیم. 

باراک اوباما گفت:همانطور که قبلا گفتم در بسیاری از جوامع در سراسر کشور بی اعتمادی بین ساکنان محلی و مجریان قانون وجود دارد.در بسیاری از جوامع بسیاری از جوانان رنگین پوست با ترس به مجریان قانون نگاه می کنند.من متعهد شدم این درک و واقعیت را تغییر دهم.ما پیشرفت زیادی در این زمینه داشتیم و افرادی از نژادهای مختلف به عنوان سفیر حسن نیت فعالیت کردنداما نیاز است گوش کنیم و فقط فریاد نزنیم. به این صورت می توانیم به سمت جلو حرکت کنیم.ما با تلاش برای متحد شدن و درک یکدیگروفقط جدا نشدن از یکدیگر این کار را انجام دهیم.ما با توجه به این ارزشها در روزهای پیش رو  می توانیم عدالت و صلح را برقرار کنیم.

باراک اوباما گفت:بین ارتش و مجریان داخلی قانون که از آزادی های مدنی ما محافظت می  کنند، تفاوت وجود دارد.بعداز یازدهم سپتامبر ،بسیاری دیدند مسئولان محلی تجهیزات مناسبی برای یک حمله تروریستی فاجعه بار نداشتند و افراد در کنگره و دارای حسن نیت تصمیم گرفتند تجهیزات مناسبی به آنها برای مقابله با تهدیدات داده شودو برخی از این تلاش ها مفید واقع شد.تفاوت زیادی بین ارتش و مجریان محلی قانون وجود دارد وما نمی خواهیم این تفاوت از بین برود.

رئیس جمهور آمریکا افزود: مسئولیت استفاده از نیروی گارد ملی با فرماندار است .من با "جی نیکسون" فرماندار این ایالت صحبت کردم و به وی گفتم در صورتی که از گارد ملی استفاده می شود به شیوه مناسب و محدود استفاده شود.

باراک اوباما گفت:اختلاف بین جوامع و مجریان قانون در سراسر کشور چیز چدید نیست و هر زمان موجب مرگ یک فرد بسیار جوان شده است،فاجعه بار بود.من باید قبل ازانجام تحقیق پیشگویی نکنم.این مسئله به دادگستری محلی مربوط می شود.ما امیدواریم تحقیق به صورت شفاف انجام شود و مسئولیت پذیری صورت گیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار