عملکرد ˈعبدالفتاح سیسیˈ رییس جمهوری مصر، درباره قضیه فلسطین و پشتیبانی وی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، به اندازه ای آشکار بود که بسیاری از مقام های این رژیم هم اعتراف کرده اند که نظام تازه مصر در جانبداری از اسراییل سنگ تمام گذاشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،گفت و گو میان گروه های فلسطین و هیات رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش بس با میانجیگری مصر در حالی در قاهره ادامه دارد که روزنامه «العرب» چاپ لندن بیست و هفتم مرداد نوشت: با وجود تلاش های میانجیگرانه دولت مصر برای برقراری آتش بس همچنان دیدگاه های 2 طرف مذاکره کننده از هم دور است.

به نوشته روزنامه العرب، گروه حماس خواهان پایان بخشیدن به محاصره باریکه غزه، استفاده از بندر و فرودگاه است؛ در حالی که رژیم اسراییل تمایلی برای دادن چنین امتیازهای برزگی ندارد و خواستار خلع سلاح گروه های مقاومت فلسطین در باریکه غزه است.

تارنمای «العهد» لبنان بیست و ششم مرداد گزارش کرد: در حالی که رژیم صهیونیستی به لجبازی خود را برای برداشتن محاصره باریکه غزه ادامه می دهد هیات فلسطینی به همه شرط های خود برای تحقق آتش بس پایبند است.

برپایه این گزارش، اعضای هیات فلسطینی بر این مساله پافشاری می کنند که نرسیدن به توافق بهتر از توافقی که خواسته های مردم فلسطین را برآورده نسازد.

به گزارش تارنمای العهد، «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس طی یک گفت و گوی رسانه ای گفته است پایان بخشیدن به یورش، برداشتن محاصره غزه، بازسازی آن و آزادی رفت و آمد درخواست هایی انسانی و عادلانه است و بر آورده شدن این خواسته ها می تواند ما را به برقراری آتش بس نزدیک کند.

دولت مصر در بیست و سوم تیرماه طرح ابتکار عملی را برای برقراری آتش بس میان گروه های فلسطینی و رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرد، ولی جنبش های فلسطینی و در راس آنان گروه حماس با طرح ابتکاری مصر مخالفت کرد و گفت که این طرح خواسته های اساسی فلسطینی ها و به ویژه برداشتن محاصره باریکه را بر آورده نمی کند.

** شکست سیسی در نخستین آزمون سیاست خارجی

یورش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه فرصتی بود که عبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر، به وعده های خود درباره مسال فلسطین جامه عمل پوشد، ولی اقدام های وی پس از این حمله نشان داد که او نه فقط از این مساله پشتیبانی نکرد، بلکه همپای صهیونیست ها مردم فلسطین را در تنگنا قرار داد.

در این پیوند، خبرگزاری فلسطینی «الحرة» بیست و پنجم مرداد نوشت: یک ماه بیشتر از ریاست جمهوری «عبدالفتاح سیسی» رییس جمهوری مصر سپری نشده بود که پرونده مساله فلسطین خود را در دستور کار دولت مصر تحمیل کرد. حمله رژیم اسراییل به باریکه غزه در واقع نخستین آزمون سیاست خارجی سیسی بود. وی پیش از این گفته بود هر کشور عربی که مورد تجاوز قرار گیرد دولت مصر از آن کشور پشتیبانی خواهد کرد، ولی سیسی در نخستین آزمون سیاست خارجی مردود شد. به طوری که موضع گیری وی درباره نوار غزه حتی کسانی را که در تبلیغات ریاست جمهوری از وی پشتیبانی می کردند، خرسند نکرد.

در حالی که مردم فلسطین در غزه به سبب یورش های رژیم اسراییل کشته می شدند و مردم کشورهای عربی خواهان گشایش گذرگاه رفح برای انتقال مجروحان و کمک رسانی به مردم فلسطین بودند، سیسی گذرگاه ها را بر روی مردم فلسطین باز نگرد و تنها پس از سپری شدن چهار روز از یورش رژیم اسراییل به خاطر پافشاری های «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل بود که سیسی دستور گشایش گذرگاه رفح و رسیدن دارو به آسیب دیدگان جنگ را صادر کرد.

به جای این که نظام مصر پس از حمله رژیم اسراییل در هفدهم تیرماه با شتاب به درخواست فلسطینی ها پاسخ مثبت دهد در قبال جنایت صهیونیست ها سکوت اختیار کرد. اما پس از ادامه نبرد به مدت یک هفته و افزایش جنایت صهیونیست ها «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر، اعلام کرد که طرح آتش بس میان حماس و اسراییل را آماده کرده است.

** سنگ تمام سیسی برای رژیم صهیونیستی

عملکرد دولتمردان مصر نشان می دهد که در جنگ غزه دولت مصر برای رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذاشته است. دولت سیسی که پیش از این مدعی پشتیبانی از قضیه فلسطین و کشورهای عربی بود در جنگ تازه رژیم صهیونیستی ضد غزه چنان رفتار کرد که بسیاری از مقام های صهیونیست هم به طور آشکار اعلام کردند که سیسی بیش از رژیم اسراییل برای به زانو در آوردن گروه مقاومت حماس تلاش می کند.

در این پیوند، شبکه خبری «الجزیره» بیست و پنجم مرداد گزارش کرد: دیگر در توان نخبگان صهیونیست نیست که خود را با اقدام های غافلگیرانه ای که از سوی نظام مصر صورت می گیرد، همسو کنند. نظام مصر در برخورد با مقاومت فلسطین خصمانه برخورد می کند و از رژیم اسراییل پشتیبانی به عمل می آورد.

شبکه خبری الجزیره افزود: هر کس به اظهارات مقام های رژیم اسراییل توجه کند به راحتی به این مساله پی می برد که تل آویو حتی از دوران «حسنی مبارک» رییس جمهوری پیشین مصر هم بیشتر بر روی نظام سیسی شرط بندی کرده بود.

«بنیامین بن الیعازر» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نظام حسنی مبارک را به عنوان گنج راهبردی برای رژیم اسراییل قلمداد کرده بود.

ژنرال «عامود گلعاد» رییس اداره سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، سوم مرداد درباره موضع مصر و اسراییل درباره مقاومت فلسطین در گفت و گو با شبکه 10 تلویزیون این رژیم گفت: ما فقط از هماهنگی کامل میان ما و نظام مصر برای نابود کردن حماس سخن نمی گوییم، بلکه انگیزه هایی که طرف مصری را برای به زانو در آوردن مقاومت فلسطین به تحرک می دارد از انگیزه های ما بیشتر است.

همچنین «زیپی لیونی» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی شانزدهم مرداد در گفت و گو با شبکه دوم رژیم اشغالگر قدس گفت: میان ما و مصر برای در تنگنا قرار دادن گروه حماس تفاهم وجود دارد.

تحلیلگران صهیونیست بر این مساله اتفاق نظر دارند که نقش مذاکره فلسطینی ها برای برقراری آتش بس، فرسایش جنبش حماس است تا با کم ترین دستاوردی آتش بس را بپذیرد.

«امنون ابرامواویچ» تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی، پانزدهم تیرماه در گفت و گو با شبکه دوم تلویزیون مصر گفت: مصر در آغاز نبرد تن به میانجیگری نداد زیرا تصمیم گیرندگان قاهره بر این باور بودند که ارتش اسراییل ماموریت به زانو در آوردن حماس را بر عهده آنان خواهد گذاشت، اما پس از اینکه چنین آرزویی را از دست دادند مصر در این مساله دخالت کرد تا مانع از این شوند که گروه حماس در این نبرد دستاوردی داشته باشد.

اگر چه دولت مصر برای برقراری آتش بس میان گروه های فلسطینی و رژیم صهیونیستی نقش میانجیگری را بازی و طرح ابتکار عملی را برای رسیدن به این هدف ارایه کرده است، اما عملکرد دولت تازه مصر نشان از این دارد که به زانو درآوردن گروه حماس و دیگر گروه های مقاومت از برجسته ترین هدف های دولت تازه مصر است.
منبع : ایرنا
برچسب ها: سیسی ، آزمون ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.