یک بهله شاه بوف به دلیل ضعف جسمانی که قادر به پرواز نبودتوسط یکی از دوستداران حیات وحش سلماس به اداره حفاظت محیط زیست سلماس تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ،این پرنده زیبا توسط یکی از دوستداران حیات وحش تحویل اداره حفاظت محیط زیست سلماس گردیده بود به علت ضعف جسمانی قادر به پرواز نبودکه پس از چند روز تغذیه و اطمینان از سلامت کامل آن توسط مأموران یگان حفاظت این شهرستان در زیستگاه مناسب رها سازی شد و به طبیعت بازگشت.

شایان ذکر است: این پرنده از راسته جغد سانان، تیره جغد با نام علمی Bubo Bubo و نام انگلیسی Eurasian Eagle-Owl می باشد.

مشخصات ظاهری این پرنده: شاه بوف اندازه اش 66 تا 70 سانتی‌متر است. بزرگترین نوع جغد در ایران است (دو برابر جغد گوش‌دراز).

دارای گوشپرهای مشخص ، سینه زرد مایل به قهوه‌ای با رگه‌های پهن ، چشم‌های درشت نارنجی رنگ ، سطح پشتی زرد مایل به قهوه‌ای با لکه‌های قهوه‌ای پررنگ است. شاه‌بوف ، طعمه‌های بزرگ تا اندازه خرگوش را می تواند شکار کند.

صبح خیلی زود و غروب به شکار می پردازد. در شکاف سنگ‌ها و درخت‌ها استراحت می کند، یا روی شاخه‌های درخت در محلی نزدیک به تنه درخت به‌طور قائم می نشیند. شاه‌بوف پرنده‌ای ا‌ست تک‌زی.

هرکس دریک نگاه می‌تواند جغد را بواسطه صورت پهن وپرها وچشمان گردش از سایر پرندگان باز شناسد. چشمان جغد خیلی درشت است. این چشمان برآمده‌است و شبیه بیشتر پرندگان دیگر نیست. برای همین جغدها می‌توانند هرچیز را باهردو چشم در یک زمان بنگرند.. اما جغدها نمی‌توانند چشمان خود را مانند آدم حرکت دهند بلکه می‌باید سرخودرا برای دیدن چیزی بسوی آن بچرخانند. جغدها بخوبی و سریع می‌توانند پرواز کنند. هنگام گرفتن شکار باسرعت برق آسایی دیده می‌شود که می‌پرد.

خصوصیات رفتاری: این پرنده صبح خیلی زود و غروب به شکار می‌رود. معمولاً بصورت تنها در شکاف سنگ‌ها و درخت‌ها یا روی شاخه‌های درخت در محلی نزدیک به تنه درخت قائم می‌نشیند، یا در آشیانه متروک پرندگان شکاری زاد و ولد می‌کند.

زیستگاه: این پرنده در نواحی کوهستانی، استپ ها، مناطق صخره ای و سنگ های بیرون زده به سر برده و در لبه ی صخره ها وشکاف ها یا لانه های متروکه، آشیانه سازی میکند/ش/ن.

برچسب ها: رها سازی ، شاه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.