تامین آب مورد نیاز برای دست یافتن به تراز اکولوژ‍یک دریاچه ارومیه و تامین آب شرب استان، 2 موضوعی بودند که خارج از دستور جلسه شورای هماهنگی مدیرت بحران استان، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، مدیر کل مدیریت بحران استان در ستاد هماهنگی مدیریت بحران، اولویت این ستاد برای دست یافتن به تراز آبی دریاچه ارومیه در 9 سال آینده را صرفه جویی 40 درصدی مصرف آب، در بخش کشاورزی عنوان کرد.

خلیل ساعی یادآور شد: برای دست یافتن به تراز اکولوژ‍یک دریاچه 12 میلیارد متر مکعب آب لازم است تا آرتیمیا بتواند باز به حیات خودش ادامه دهد و شوری دریاچه ارومیه تا حدی کاهش پیدا کند.

ساعی در این جلسه گزارشی نیز از وضعیت منابع آبریز، میزان بارندگی و منابع آبی تجدید پذیر حوضه دریاچه ارومیه ارائه داد: اینکه از سال 74 تا 81 میانگین بارندگی 385 لیتر بوده ولی از سال 81 با 18 درصد کاهش به 317 میلی متر کاهش یافته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان یادآور شد: منابع آبی تجدید پذیر حوضه آبریز دریاچه که از سال 74 تا 81 از 8 میلیارد و 875 میلیون متر مکعب بود، هم اکنون 20 درصد کاهش داشته است.

برخورد با مشترکان پر مصرف آب هم از دیگر موضوعاتی بود که بخش زیادی از جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران را به خود اختصاص داد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهر تبریز نیز در این جلسه، آمارهایی از سرانه‌ی مصرف آب در تبریز که 35 لیتر بیشتر از میانگین کشوری است خبر داد: درحالی که سد نهند بعنوان یکی از منابع تامین کننده آب شرب شهر تبریز، به خاطر بارش‌های کم، تا آبان به سختی آب شرب بخشی از شهر تبریز را تامین خواهد کرد.

پوررجب با ابراز تاسف از اینکه بعضی ادارات بدون توجه به بحران آب، برای آبیاری فضای سبز خود از آب شرب استفاده می‌کنندگفت: 46 هزار مشترک پر مصرف در تبریز شناسایی شده اند که از این تعداد 3 هزار و 250 مشترک فقط به خاطر بتن ریزی و خانه سازی اخطار گرفته اند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان در این جلسه با ابراز تاسف از اینکه کمبود آب در شهرهای قره‌آغاج و بخشایش به بحران تبدیل شده بود یادآور شد: هم اکنون در شهر قره آغاج با مدیریت مصرف آب و تامین آن، قطعی آب از 8 ساعت در روز به 4 ساعت کاهش یافته است و در شهر بخشایش نیز با توجه به شوری آب، با نصب دو دستگاه آب شیرین کن، تا حدی شوری آب کاهش یافته است.

معاون عمرانی استاندار نیز در این جلسه با تاکید بر اهتمام شرکت آب و فاضلاب در برخورد با مشترکان پر مصرف یادآور شد: با مشترکان پرمصرف در زمینه آب و انرژی برخورد خواهد شد و در این زمینه با کسی تعارف نداریم.
انتهای پیام/ز
برچسب ها: سد ، نهند ، خشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.