معاون رئیس جمهور آمریکا در یادداستی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در وحدت در عراق را که در بحبوحه خطر تروریستی روز افزون است خواستار شد و بر ضرورت تشکیل فوری دولت در این کشور تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با بیان اینکه آمریکا از یک نظام فدرال در عراق حمایت خواهد کرد‌، وحدت در این کشور به شدت دچار اختلاف را در بحبوحه خطر تروریستی روز افزون که با آن روبرو است خواستار شد.

 بایدن در یادداشتی که در روزنامه "واشنگتن پست" منتشر شده است افزود آمریکا آماده است حمایت خود را از جنگ عراق علیه ستیزه جویان دولت اسلامی بیشتر افزایش دهد و از شرکای بین المللی خود نیز خواهد خواست همین کار را انجام دهند.

وی هشدار داد اختلاف های قومی عمیق و بی اعتمادی سیاسی باعث تضعیف توان نیروهای امنیتی عراق و تقویت ستیزه جویانی مانند داعش شده است که بخش‌هایی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورده اند.

وی به " فدرالیسم عملی" به عنوان رویکردی برای حل اختلاف ها در عراق اشاره کرد.

بایدن از حامیان دیرینه طرحی است که براساس آن عراق به سه منطقه نیمه خودمختار شیعیان، کردها و سنی‌ها تقسیم خواهد شد.

وی همچنین مصالحه واقعی همه طرف ها را در عراق خواستار شد.

بایدن در مورد تلاش ها برای مقابله با داعش در عراق افزود :" این جنگی است که عراق با کمک آمریکا و جهان می تواند و باید در آن پیروز شود."

وی تصریح کرد تقویت میانه‌روها در عراق به منظور جلوگیری از ریشه گرفتن یک گروه تروریستی در قلب خاورمیانه ضروری است. 

معاون رئیس جمهور آمریکا با اشاره به  تعیین "حیدرالعبادی" به عنوان مأمور تشکیل کابینه عراق، نوشته است: "این گام‌ها معنادار هستند، چراکه نشان می‌دهند عراقی‌ها دارند متوجه می‌شوند که باید بر اختلافاتشان غلبه کنند. و اینکه وقتی این کار را انجام دهند، موفق می‌شوند، نه فقط در متحد کردن کشور، بلکه در شکست دادن داعش".

بایدن همچنین  تشکیل تشکیل کابینه جدید "در  کوتاه‌ترین زمان ممکن" را خواستار شده و ادامه داده است: "ما همچنین همسایه‌های عراق را به خودداری از تشدید اختلافات فرقه‌ای که به نفع داعش است، و به جای آن استفاده از چالش مشترک کنونی به عنوان فرصتی برای آغاز فصلی جدید در روابط با عراق و یکدیگر، تشویق می‌کنیم."

این مقام آمریکایی در ادامه با اشاره به اقدام گروه داعش برای سر بریدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی در روزهای اخیر نوشته است: "هیچ مذاکره‌ای با داعش صورت نخواهد گرفت."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار