احیاگر و پدر طب سنتی ایران گفت: طب سنتی نوین با ادغام طب سنتی قدیم و طب جدید می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای بشریت باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حسین خیراندیش امشب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طب سنتی علمی ایرانی اسلامی است، اظهار کرد: این علم از طریق انبیا ظهور پیدا کرد و به زبان امام جعفر صادق(ع) بیان و سال‌ها بعد به واسطه شیخ‌الرئیس بوعلی سینا جمع‌آوری شد و به همین دلیل منشأی ایرانی دارد.

وی افزود:  در کشفیات شهر سوخته زاهدان مشخص‌شده که در بیش از 5 هزار سال پیش  در ایران علم طب وجود داشته و نمونه‌هایی از جراحی نیز مشاهده شده  و در همه جای دنیا این طب به نام طب ایرانی شناخته شده است.

خیراندیش با بیان اینکه در گذشته طب سنتی سینوی جایگزین طب سابق شد، تصریح کرد: مردم در آن زمان به طب مانند دینشان اعتقاد داشتند و در زمان صفویه مردم گمان می‌کردند که اگر بیماری توسط طبیبان ایرانی مداوا نشود دیگر معالجه نخواهد شد.

مدیر‌عامل موسسه تحقیقات حجامت ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از ابتکارات در طب جدید ریشه در طب سنتی دارد و جراحی سرطان سینه و درمان آن یکی از پیشنهاد‌های بوعلی سینا بوده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی منابع طب سنتی به صورت مکتوب هستند، بیان کرد: کتب و رساله‌های زیادی در خصوص طب سنتی موجود بوده و بسیاری از آن‌ها منابع اصلی طب سنتی هستند که کتاب قانون بوعلی از جمله آن‌ها است و حدود 280 عنوان کتاب طب سنتی توسط حکمای اهل سنت نوشته شده است.

خیراندیش با بیان اینکه کتب طب سنتی در زبان‌های فارسی، عربی و فارسی دری نگارش شده است، عنوان کرد: امروز 430 مامای سنتی کار در کشور در حال فعالیت هستند و اولین کتاب تخصصی طب سنتی در خصوص زنان و زایمان و نوزادان نوشته‌شده و بزودی منتشر خواهد شد.

احیاگر طب سنتی در ایران گفت: گسترش و لحاظ کردن طب سنتی از تأکیدات مقام معظم رهبری است و در این راستا در سال 91 سند رسمی طب سنتی تدوین شد و این رشته در ردیف رشته‌های دانشگاهی قرار گرفت و در حال حاضر 200 دانشجو در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی در خصوص طب سنتی نوین اظهار کرد: طب سنتی نوین همان دستورالعمل‌هایی که در کتاب قانون و سایر کتب موجود است اما این دستورالعمل‌ها اکنون با آن روش‌ها قابل آموزش، تجویز، اجرا و توسعه نیست به همین دلیل مجبور به بازسازی و ارائه روشی نوین در این حوزه شدیم.

خیراندیش، رساله ذهبیه امام رضا (ع) را خلاصه‌ای طب سنتی دانست و افزود: اگر طب جدید و طب سنتی سابق را باهم ادغام کنیم طب سومی پدید می‌آید که پاسخگوی تمامی نیازهای بشریت است چرا که این طب به برخی از تجهیزات طب جدید نیازمند است.

پدر طب سنتی ایران اضافه کرد: احیای دوباره این طب یک دوره 30 ساله گذرانده است و برای تغییر کامل طب در جهان به یک دوره زمانی 100 تا 200 ساله نیاز داریم که این طب را در تمام جهان جایگزین طب جدید و داروهای شیمیایی کنیم.

وی تصریح کرد: برای باور پزشکان و اعتقاد آنان به این طب نیازمند پافشاری جدی و یک جهاد هستیم و توسعه امروزی این علم در ایران به دلیل اطمینان و پذیرش مردم حاصل شد.

مدیر‌عامل موسسه تحقیقات حجامت ایران ابراز کرد: در 5 سال آینده متخصصانی که در خصوص طب سنتی اطلاعاتی نداشته باشند، بی‌سواد قلمداد خواهند شد و پزشکان برای اینکه دوره درمانی خود را کوتاه کنند باید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند و از آن در درمان خود استفاده کنند.

خیراندیش با تأکید بر حمایت دولت از این علم افزود: ایران با استفاده از طب سنتی و تلفیق آن با علم جدید می‌تواند به مهد سلامت در دنیا تبدیل شود و این راه سرافرازی علمی و پزشکی ایران خواهد بود که دولت باید به آن توجه کند.

احیاگر طب سنتی در ایران ادامه داد: همدان به دلیل موقعیت و جایگاه تاریخی خود و به دلیل نام بوعلی سینا در کنار نام خود می‌تواند یکی از بهترین دانشگاه‌های خاص طب سنتی در جهان را احداث کند.

وی تصریح کرد: باید همه اطلاعات تجربی در درمان بیماری‌ها با استفاده از گیاهان جمع‌آوری شود و از طریق دانشگاه و با زبان علم به تمام دنیا معرفی شود که همدان با استفاده از ظرفیت‌های خود می‌تواند این امکان را فراهم کند.

خیراندیش بهترین روش برای سنجش خطای طبیبان سنتی را آگاهی مردم دانست و عنوان کرد: نظارت بر کار طبیبان یکی از روش‌ها است اما بهترین راه این است که اطلاعات مردم در زمینه طب سنتی را افزایش دهیم که رسانه و به خصوص صدا و سیما نقش اثرگذاری در این خصوص دارند.

پدر طی سنتی ایران با بیان اینکه اصلاح تغذیه ملی بخش مهم توسعه طب سنتی است، یادآور شد: باید آداب تغذیه، خواب، بیداری و روابط زناشویی صحیح بر پایه طب سنتی به مردم آموزش داده شود که با این تصحیح آداب بسیاری از بیماری‌ها قابل‌پیشگیری است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: طب ، سنتی ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.