نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: محیط زیست تأمین کننده نهادهای تولید و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی است که می‌تواند بسترهای شاداب و جامعه‌ای سالم را محیا کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "حسین نجابت" نماینده مجلس شورای اسلامی امروز شنبه 1 شهریور در هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای آسیا اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه که در هتل استیناس تهران برگزار شد، گفت: محیط زیست که به واسطه کنش و واکنش‌های آن با سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است حوزه بسیار فراگیر محسوب می‌شود از نظر اقتصادی تأمین‌کننده نهادهای تولید و عامل اثرگذار بر رشد اقتصادی است. 

وی افزود: از نظر اجتماعی محل زیست سالم، بستری شاداب و جامعه‌ای سالم را محیا می‌کند و از نظر فرهنگی دربرگیرنده ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی است که آداب و سنن ملی و هویت میهنی و تاریخی هر کشور در انطباق با آن کامل می‌شود.
 
نجابت تصریح کرد: ارتباطات افقی و عمودی بین زیست‌ بوم‌های همجوار از مقیاس خورد تا مقیاس کلان زیست کره، فارغ از هرگونه مرزبندی حضوری و سیاسی محیط زیست را به حوزه تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل کرده است و اخیرا با حضور بحران‌هایی چون گرمایش جهانی و تغییر اقلیم دامنه اثرگذاری آن حتی از مرزهای فیزیکی جو کره زمین نیز فراتر رفته است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: واضح است که وجود زیرساخت‌های قانونی و اسناد بالا دستی و برقراری نظام کنترلی و حاکمیتی در کنار استفاده از مشوق‌های انگیزشی و تشویقی لازمه حفاظت از محیط زیست را فراهم می‌کند، مهمترین تحول در زمینه تقویت، مقررات و تضمین اقدامات محیط زیستی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، تکذیب اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی است که حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی تلقی کرده و هرگونه فعالیت مخرب آن را ممنوع می‌داند.  
 
وی ادامه داد: توجه به مقوله محیط زیست در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی نشان دیگری از اولویت‌‌بخشی نظام اسلامی است به این موضوع مهم است، بدیهی است دستیابی به اهداف محیط زیستی سند چشم انداز بهره‌مندی آهاد جامعه از محیط زیست مطلوب است، مستلزم برنامه‌ریزی هدفمند و اجرا و پایش دقیق آن طی سالهای باقی‌مانده است.  
 
نجابت با اشاره به وضعیت محیط زیست در ایران تصریح کرد: سالانه معادل یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت توسط فعالیت‌های نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان از طریق کشتی‌ها و شبکه‌های انتقال، به دلیل عدم رعایت استانداردها وارد آب‌های دریایی می‌شوند.  
 
نجابت همچنین با اشاره به وضعیت خاص در کشور اظهار داشت: 98 درصد تولید محصولات کشاورزی کشور به کود و سموم شیمیای متکی است، هشدارهای اخیر در مورد خطر بروز انواع  سرطان‌ها و بیماری‌های صعب‌العلاج به این سبک از کشاورزی ناپایدار مربوط می‌شود، مصرف سالانه 2/1 میلیون تن کود شیمیایی در فعالیت‌های کشاورزی، ایمنی زیستی محصولات کشاورزی را با خطر مواجه می‌سازد.  
 
وی ادامه داد: آلودگی خاک مناطق جنگی مسئله مهمی است که در غرب و جنوب غربی کشور در بیش از 3 میلیون هکتار مشاهده می‌شود و مشکلات ویژه‌ای در این رابطه داریم، وجود کانون‌های خطر آلودگی در خاک در بیش از 150 نقطه کشور وجود دارد، فرسایش گسترده خاک در بخش کشاورزی که کاشت و برداشت نادرست کشاورزی بر اراضی شیب‌دار و آبیاری نامناسب از جمله عوامل این مسئله‌ است.  

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت هوا در کشور گفت: یکی از مشکلات زیست محیطی ایران به خصوص شهرهای بزرگ همچون تهران مشکل آلودگی هوا است که باید بخشی از آن را با همکاری کشورهای همسایه حل کنیم.  
 
وی افزود: از سال 1383 پدیده گرد و غبار کشور را تحت تأثیر قرار داده و در حال حاضر 23 استان کشور تحت تأثیر گرد و غبارها قرار دارند در بعضی از سال‌ها 120 رخداد گرد و غبار در کشور ثبت شده همچنین کلان شهرهای اراک، اهواز، تهران، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تبریز با آلودگی هوا دست به گریبانند.  
 
نجابت با اشاره به تنوع زیستی در ایران گفت: ایران یکی از 5 کشور بهره‌مند از تنوع زیستی غنی است، دارای 8 هزار گونه گیاهی بوده که هزار و هفتصد و بیست و هفت گونه آن منحصر به ایران است. 

این نماینده مجلس با اشاره به مهترین چالش‌های محیط زیستی حال حاضر و پیش‌رو تصریح کرد: در کشور با پدیده خشک سالی، بیابان‌زایی و فرسایش بی‌رویه خاک و همچنین پدیده گرد و غبار در بسیاری از استان‌ها در حال افزایش یافتن است، فرسایش خاک در ایران 30 تن در هکتار است که در مقایسه با شاخص‌های جهانی که حدود 5 تا 8 تن در هکتار می‌باشد رقم بسیار بالایی است همچنین در خصوص جنگل‌ها، تخریب سالانه حدود 125 هزار هکتار معادل 1 درصد از جنگل‌های کشور را شامل می‌شود.  
 
وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های پیش رو تصریح کرد: براساس سیاست‌های کلی اجتماعی نظام در زمینه محیط زیست، ضرورت ارتقای فرهنگ جامعه برای تأمین سلامت محیط زیست و صیانت از احیای منابع طبیعی آسیب دیده کشور با تأکید بر ایجاد عزم ملی و ارتقای فرهنگ و آگاهی‌های عمومی برای حفاظت از محیط زیست، گسترش فضای سبز و بهینه‌سازی الگوهای تولید، توزیع و مصرف منابع و انرژی و مدیریت پسماندها و بازیافت‌های آنها با تکیه بر آموزه‌های دینی و بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های اجتماعی به منظور بهره‌وری مناسب از توان زیست بومی مبنی بر آمایش سرزمین، آموزش و فرهنگ سازی به منظور صیانت از سلامت هوا و غیره است.  
 
نجابت با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در جهت حفاظت از محیط زیست ادامه داد: تأکید بر کاهش برداشت از جنگل و تمرکز بر برداشت درختان درختان افتاده، شکسته، آتش‌زده در جهت حفاظت از محیط زیست در پی مصوبه هیئت دولت، تصویب 25 مصوبه در احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های در معرض خطر خشک شدن به ویژه دریاچه ارومیه و تدوین برنامه توسعه ملی مبتنی بر اقتصاد عمد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط هیئت دولت و اصول کلی و خط مشی‌ء دولت یازدهم با باور اینکه سرنوشت آینده ایرانیان در گرو چگونگی نگرش و رفتار ما به محیط زیست و مهمان احیای توازن زیست محیطی از جمله اقداماتی است که در جهت حفظ محیط زیست صورت گرفته است. 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: مقیاس ، همجوار ، نجابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار