مراسم ختم سیمین بهبهانی شاعر غزل سرا با حضور جمعی از اهالی سینما برگزار شد.

به گزارش   خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری مراسم ختم سیمین بهبهانی که امروز در مسجد جامع شهرک غرب در حال برگزاری است،  جمعی از  بازیگران از جمله ملکه رنجبر به عنوان نمایندگان عرصه‌های سینما و تلویزیون کشورمان در این مراسم حضور داشتند.

بنابر این گزارش، مهدی الهی قمشه‌ای نیز به عنوان یکی از فرهیختگان معاصر کشورمان در مراسم ختم سیمین بهبهانی حضور داشت.
 
در ادامه مراسم ،  ابوالحسن تهامی دوبلور و داماد سیمین بهبهانی که به عنوان یکی از صاحبان عزا در ختم این شاعر کشورمان حضور داشت، در قالب یک سخنرانی با بیان اینکه همه می‌دانیم که عباس خلیلی پدر سیمین از بزرگ مردان شعر و ادب بوده و بخشی از شاهنامه را ترجمه کرده و همچنین خود سیمین بهبهانی تا اندازه‌‍ زیادی با قرآن آشنایی داشته افزود:‌ ایمان و باور به قرآن، شاعر کشورمان را در مقابل سختی‌ها مقاوم کرد.

 به گفته‌ی تهامی، سیمین  بهبهانی در زمان قتل عام فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها، خطاب به شخصیتی با نام سارا شعری سروده و این عمل وحشیانه‌ی صهیونیست‌ها را محکوم کرده است.
 
داماد سیمین بهبهانی اظهار داشت: سیمین نزدیک به 30 سال دبیر دبیرستان‌های کشورمان بوده و به رغم شادی ناشی از رشد مادرانی فرهیخته برای آینده‌ی کشورمان چیزی آن را رنج می‌داد و آن این بود که چرا به یکی از شاگردانش نمره‌ی ردی داده است.
 
تهامی تصریح کرد: سیمین بهبهانی زنی پیشرو و پایبند به سنت‌های کهن بود، به گونه‌ای که هرگز دیده نشده که وی در آستانه‌ی فرا رسیدن عید نوروز سبزه در خانه سبز نکرده باشد.
 
داماد سیمین بهبهانی ادامه داد: سیمین شب‌ها حدود ساعت 10 می‌خوابید و روزها زودتر از همه بلند می‌شد تا آثار شعرا و نویسندگان را دیده و نقد کند.
 
وی در سال‌های آخر عمرش به دلیل کاهش بینایی توان نقد اشعار و نوشته‌های ادبیاتمان را نداشته و همواره از این ناتوانی خود رنج می‌برد. سیمین بهبهانی در طول عمر خود 8 کتاب شعر با عناوینی چون "دشت ارژن" و "یکی مثلا اینکه" داشته است.
 
تهامی ادامه داد: شعر سیمین در سادگی و روانی گاه به نثر شبیه بود و در زمینه‌ی کشف و شهود، سیمین بهبهانی آن چنان می‌سرود که کسی را یارای آن نبود.
 
وی تصریح کرد: رضا قراهنی شعر سیمین را نماد شعر فارسی می‌دانست و نوشته های  آن را آیینه‌ی رویداد‌های کشورمان می‌دانست.
 
در مراسم ختم سیمین از علی رضا رئیس دانا، مدیر انتشارات نگاه و مسئولان تالار وحدت قدردانی شد.

حجت‌الاسلام دکتر علیزاده پس از تلاوت آیاتی از قرآن گفت: یکی از نعمات الهی، نعمت بیان است که گاهی بیان در قلم خودش را نشان می‌دهد.

علیزاده بیان کرد: در حدیث پیامبر گرامی اسلام، بیان دو عرصه دارد، زبان قلم و زبان بیان. خداوند در یکی از سوره‌هایش به قلم و آثار روشنگر آن اشاره کرده است.

وی عنوان کرد: زیباترین تجلیل، تجلیل از قلم و آثار قلم است. کسانی که نیش قلم آنها، روشنگر است و با قلم و بیان خود روشنگری می‌کنند مسلما تأثیرات خود را می‌گذارند.

وی با اشاره به حدیث امیر‌المومنین حضرت علی (ع) گفت: در حدیث این امام بزرگوار آمده است که از جمله ارزشهای ذاتی انسان یکی قدرت خرد ورزی است که انسان تمام واردات ذهنی خود را از فیلتر عقلانیت عبور دهد و دوم منطق ارسطویی است، اندیشه‌وری و گاهی نیز سخن گفتن است.

وی خاطر نشان کرد: نعمت بیان چه از رهگذر قلم و چه از رهگذر زبان مهمترین ابزاریست که می‌تواند مدنیت بشر را به اثبات برساند. در جایی که به جای قلم از شمشیر و سلاح استفاده می‌شود مدنیت و تمدن دچار مشکل می‌شود، به جای اسلحه باید قدرت انسان با زبان و بیان و قلم به ثبات برساند.

چه بسا پیام‌های حکیمانه در سخن شاعر است و شاعر می‌تواند عمل یک حکیم بزرگوار را انجام دهد. بیان در راستای نثر و چینش کلمات براساس معیارها و موازین ادبی هم خود را نشان می‌دهد.

سیمین با تحولی که در شعر به وجود آورد به تعبیر کارشناسان و بزرگان این شاعر اوزان کلاسیک غزلیات گذشته را به هم ریخت و با کوله باری از نوآوری، هشتاد بحر در غزل به وجود آورد که کمتر شاعری حتی یک بحر آن را می‌داند.

وی با خواندن شعری از مرحوم "سیمین بهبهانی" و قرائت فاتحه به مراسم پایان داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار