مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در اظهاراتی گفت آمریکا مسئول پیدایش گروه تروریستی داعش بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه با دیلی بیست گفت که آمریکا مسئول پیدایش گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه بوده است.

"نگروپونته" که در دوره "جرج بوش"  رئیس جمهور سابق آمریکا به عنوان اولین مدیر اطلاعات ملی منصوب شد،  در مصاحبه با نشریه "دیلی بیست" گفت که کشته شدن "جیمز فولی" روزنامه نگار آمریکایی یک نقطه عطف برای اوباماست و او را مجبور می کند بار دیگر توجه خود را معطوف به تروریسم کند.

از او سوال شد که آیا آمریکا مسئول پیدایش گروه داعش است و او پاسخ داد بی تردید همینطور است زیرا " ما هیچ کاری در سوریه نکردیم."

او با اشاره به این نکته که "ابوبکر البغدادی" سرکرده داعش  زمانی در اسارت  نیروهای آمریکایی بوده و زمان آزادی به زندانبانان خود گفته است که در نیویورک آنها را می بیند ، گفت:" ما او را آزاد کردیم و حالا او برای انتقام گیری آمده است."

او از فشارهایی می گوید که از طرف برخی شیوخ قبایل برای آزاد کردن البغدادی به آمریکا وارد می شده و واشنگتن در برخی موارد تسلیم شده است.

نگروپونته در پایان چنین نتیجه‌گیری کرد که آمریکا با گزینه‌های دشوار روبروست. وی افزود: چگونه می توان گزینه‌ها را به مقابله با تروریسم محدود کرد و در ملت سازی و اعزام نیروی نظامی وارد نشد؟ چگونه می توان از احیای اوضاع قبلی جلوگیری کرد؟

وی در بخش دیگری از مصاحبه، درباره دوران خدمت خود در هندوراس طی دهه هشتاد  نیز صحبت کرد و گفت که آمریکای لاتین و مرکزی در حاشیه سیاست خارجی آمریکا قرار دارد و به سطح خاورمیانه یا آسیا نمی رسد.آمریکا از این منطقه غفلت کرده است.واشنگتن به علت کاسترو و کوبا توجهاتی به منطقه داشته است اما در کل این اولویت بندی در مقایسه با میلیاردها دلاری که به اسرائیل ، پاکستان و مصر داده می شود،  کافی نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار