مدیران ارشد برترین برندهای کشور ، مطرح کردند: باید در طراحی مجتمع های تجاری حضور برندها و الزامات آن لحاظ شود همچنین باید به سمتی حرکت کرد که کارفرما و برند هر دو احساس کنند منافع مشترکی دارند و با هدف بهره‌برداری در کنار هم گام بردارند نه در مقابل هم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امروزه شاهد ساخت و ساز  و افتتاح مراکز خرید جدید در اقصا نقاط کشور هستیم که در نوع خود بی نظیر است ولی در اکثر مواقع موضوع بهره برداری غیر اصولی مراکز خرید را دچار مشکل کرده چرا که در بحث بهره برداری اکثر قریب به اتفاق مراکز خرید ما به نوعی با این مشکل دست به گریبان هستند.

به همین منظور ماهنامه تجارت طلایی به همت و میزبانی یکی از بزرگترین مراکز خرید در حال ساخت کشور یعنی مجتمع چندمنظوره "مگا پارس" به عنوان اولین و بزرگترین مرکز خرید سبز کشور، در ادامه سلسله میزگردهای ماهانه خود میزبان جمعی از مدیران ارشد برترین برندهای کشور در حوزه پوشاک، مبلمان، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و موبایل، ساعت و...و تعدادی از کارفرمایان و مدیران مجتمع‌های تجاری در حال ساخت یا بهره برداری از شهرهای تهران، تبریز، قم و کیش بود تا اولویت‌ها، پیش‌نیازها و خواسته های برندها را جهت حضور در مراکز خرید بررسی کنند.
 
 در واقع محور اصلی این میزگرد بر این اساس استوار بود که کارفرمایان مراکز تجاری باید چه موارد و استاندارد‌هایی را در مراکز خرید رعایت کنند تا برندها بتوانند در آن مجتمع حضور پیدا کرده و فعالیت کنند.
 
در ادامه کاظم نورمحمدی رئیس هیئت مدیره چرم درسا در میزگرد اولویت‌های برندها جهت حضور در مراکز تجاری در این زمینه گفت: در حال حاضر در کشور به دلیل شرایط به وجود آمده تعدد مجتمع‌های تجاری ساخته شده یا در حال ساخت را شاهد هستیم به طوری که حدود 250 مجتمع تجاری در حال ساخت یا افتتاح هستند  که برخی از این مراکز خرید مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده اند.

وی تصریح کرد: در برخی مواقع مطابق با استانداردها نبوده و موضوع مهمی که به نظر من مغفول مانده، این است که برای این تعداد مجتمع تجاری که به زودی در کشور افتتاح خواهند شد تعداد برند‌هایی که در ایران وجود دارند بسیار کم است و این موضوع در مقوله بهره برداری تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

نورمحمدی در خصوص برند چرم درسا اظهار داشت: در حال حاضر حدود 30 یا 40 درصد فروش این برند صرف هزینه های فروشگاهی می شود که این رقم بسیار بالایی است و هر ساله در فروشگاه‌هایی که تحت اجاره است صاحبان فضاهای تجاری به رقم اجاره خود اضافه می کنند و اگر بخواهد به همین روال پیش برود در آینده دچار چالش خواهیم شد. با این اوصاف برندها دیگر نمی‌توانند فعالیت کنند و فروشگاه‌ها را خالی می‌کنند.
 
* لزوم توجه اساسی به مقوله برند در کشور


وی افزود: پیشنهاد می شود برندهایی که در ایران وجود دارند مورد توجه ویژه ای قرار گیرند و برای حضورآنها شرایط خاصی را به لحاظ اجاره، مشارکت یا مبالغ پیش پرداخت در نظر بگیرند. همچنین کارفرمایان مجتمع‌های تجاری به صورت مشارکت با برندها کار خود را آغاز کنند تا هم برندها دچار چالش نشوند و هم مراکز تجاری رونق بگیرند.

همچنین محسن همایونی رئیس هیئت مدیره شهر چرم گفت: ما در حال گذر از یک عصر قدیمی تجارت به عصر جدید هستیم. وقتی از یک برند نام می بریم این برند از یک سری قابلیت‌ها و مزایا برخوردار است مثل گارانتی، خدمات، شعب گسترده، پوشش‌هایی که با فروش کالا می‌تواند برای بازار هدف خود داشته باشد و...، اما مهم‌ترین آفتی که به برند‌ها در مجتمع‌های تجاری وارد می شود این است که در کنار برندها، فروشگاه‌هایی کوچک قرار می گیرند که صاحبان و کسبه این فروشگاه‌ها هیچ تعهد و ضمانتی برای فروش کالاهای خود ندارند و این تداخل سبب می‌شود آن مجتمع نتواند از موفقیت لازم برخوردار باشد.



* برای حضور برندها باید تفکیک رده شغلی صورت گیرد

وی تصریح کرد: در یک مجتمع تجاری موفق برای حضور برندها باید تفکیک رسته شغلی صورت بگیرد و فضاهای تفریحی و پشتیبانی و خدماتی وجود داشته باشند. همچنین دکوراسیون داخلی، عریض و طویل بودن راهرو ها و میزان نورگیری و... باید مطابق با استاندارد های بین‌المللی باشد.

همایونی اظهار داشت: وجود فروشگاه‌های کوچکی که برند نیستند و در کنار برند قرار می گیرند سبب می‌شود مشتری نتواند مقایسه عادلانه‌ای میان تنوع و کیفیت اجناس داشته باشد و همین عامل به آن برند لطمه وارد می کند، افرادی که سیاست گذار هستند در فروشگاه های بزرگ و مجتمع‌های تجاری حتما باید سعی کنند با برندها تعامل داشته باشد. اگر مجتمع‌های تجاری می خواهند موفق باشند حضور برند ها 100 درصد لازم است و تفکیک رسته شغلی نیز خیلی مهم است.

* هدف بهره‌برداری در کنار هم قرار گرفتن است نه قابل هم

شاهرخ کشاورز عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز خرید تهران گفت: این میز گرد با هدف کم کردن فاصله بین برند و کارفرما برگزار شد تا کارفرما و مشتری باید به سمتی حرکت کنند که کارفرما و برند هر دو احساس کنند منافع مشترکی دارند و با هدف بهره‌برداری در کنار هم گام بردارند نه در مقابل هم.

وی تصریح کرد:  شاید سال ها طول بکشد که صنعت خرده فروشی و بهره‌برداری با رویکرد برندینگ در ایران به استاندارد‌های جهانی نزدیک شود و یک مجموعه با 100 درصد ظرفیت فروشگاهی و حضور برندها افتتاح شود ولی در حال حاضر اگر  25 تا 35 درصد فروشگاه‌های یک مرکز خرید را  برندهای معتبر تشکیل دهد سبب می‌شود مجتمع های تجاری ما موفق شوند زیرا کسبه خوشنام نیز با توجه به حضور برندها ترغیب می‌شوند تا در آن فضا سرمایه گذاری کرده و به کسب و کار بپردازند.

* تقاضا با عرضه همخونی ندارد

همچنین حسین مهدی‌زاده رئیس هیئت مدیره من‌تن ادامه داد: حوزه پوشاک و برندینگ در ایران صنعت نوپایی است وبرای رسیدن به هدف مورد نظر راه درازی در پیش داریم ما در تولید به وجود ظرفیت و زیرساخت‌هایی نیاز داریم. اگر ظرفیت تولید مازاد بر تقاضای بازار باشد، تولیدکننده همیشه متضرر است.  

رئیس هیئت مدیره من‌تن تاکید کرد: هم اکونو در حوزه ساخت وساز مراکز تجاری ما با اشباع مراکز تجاری روبه‌رو هستیم و این موضوع به این دلیل اتفاق افتاده که تقاضا با عرضه همخوانی ندارد و این سبب می‌شود کارفرما و بهره‌بردار یا مغازه دار متضرر شود. بعنوان نمونه در کشور ترکیه به واسطه تعاملی که سازنده با برند‌های معتبر کشورش برقرار می کند. در واقع در ترکیه وقتی کلنگ احداث مرکز خریدی زده می‌شود جایگاه برند در مجتمع مشخص شده است و همه برندها می‌دانند در کجای این مجتمع قرار دارند ولی در ایران متاسفانه هم مکان‌یابی مراکز تجاری اشتباه است و بعضا در نقاط غیر‌ضروری مجتمع تجاری احداث می‌شود و هم هیچ فکری برای حضور برندها در مراکز تجاری نمی‌شود.  

* برنامه ریزی اصولی برای حضور یا عدم حضور برندها در کشور


وی خاطرنشان کرد: اگر اهداف احداث یک پروژه از قبل مشخص شده باشد برنامه ریزی برای حضور یا عدم حضور برندها بهتر انجام می‌گیرد. در برخی از پروژه‌ها یک مغازه 20متری در کنار یک فروشگاه 400 متری احداث شده است که این دو با هم هیچ سنخیتی ندارند چرا این اتفاق می‌افتد چون هدف سرمایه‌گذار یا بهره بردار از احداث این سازه مشخص نیست.

رئیس هیئت مدیره من تن گفت: در ایران مشکل اساسی این است که مثلا در حوزه پوشاک برندهای زیادی وجود ندارند که بتوانند فضای زیادی را پر کنند اگر هم به واسطه حضور برندهای خارجی این موضوع اتفاق بیفتد آن قدرت اقتصادی وجود ندارد که بتواند همه برندها را پوشش دهد. به نظر من در کشور باید اول فرهنگ برندینگ ایجاد شود یعنی برندهای خارجی به ایران بیایند و کم‌کم برندهای ایرانی در کنار اینها  رشد کنند و جایگزین آنها شوند.
 
در ادامه پدرام الیکایی رئیس هیئت مدیره نامداران گفت: خوشبختانه الکترونیک مشکلات پوشاک را ندارد به خاطر اینکه کالاهایی که به فروش می رسانیم اکثرا اصیل هستند و خوشبختانه مصرف کننده‌ها به آن بینش رسیده که تفاوت میان کالای الکترونیکی اورجینال و غیر اورجینال را تشخیص دهند.  

وی تصریح کرد: ما در کشور مشکلاتی جدی در زمینه خرید و فروش محصولات داریم. چون قیمت دلار در قانون مشخص نیست ما هم نمی توانیم به دارایی پاسخگو باشیم.



* ضرورت بکارگیری از برندهای معتبر جهانی


الیکایی افزود: پیشنهاد من این است که اگر ما برندهای بزرگی در ایران داریم باید با برندهای بزرگ دنیا شریک شوند و از تجربیات آنها استفاده کنند چون به لحاظ علم خرده فروشی در سطح بالایی قرار نداریم. 

هر کدام از مراکز تجاری ایران اگر بتوانند فقط 2 برند خارجی دیگر داشته باشند مطمئنا کنار آنها 20برند داخلی دیگر رشد خواهند کرد. در کنار یک برند بزرگ خارجی است که برندهای داخلی می توانند رشد کنند زیرا همواره رقابت سالم عامل رشد و پیشرفت است.

رضا فرشته خو رئیس هیئت مدیره گدار توسعه افزود: ایران در یک وضعیت گذار به سر می‌برد یعنی از یک تک فروشی ساده به جایی رسیده‌ایم که هر برندی شعب خود را افزایش می‌دهد، فروشگاه های زنجیره‌ای دایر می‌شود و مجتمع‌های تجاری پرشماری در جای جای کشور ساخته شده اند، ولی باید توجه شود موفقیت پروژه ها با تامین نظر مردم که خریداران نهایی هستند، تضمین می‌شود.
 
*برند حلقه اعتماد مشتری است
 
وی تاکید کرد: از بابت رقابت برندها خیلی نگرانی وجود ندارد و رونق خرید وجود دارد ولی در نظر داشته باشیم در فضای زندگی امروز نام برند یک نوع حلقه اعتماد است، یعنی کسی که تصمیم می گیرد از یک فروشگاه خاص یا برند خاصی خرید کند پس کیفیت خاصی مد نظرش است.
 
وی اضافه کرد: باید در طراحی مجتمع های تجاری حضور برندها و الزاماتشان لحاظ شود مثلا مبلمان یک متراژ فروشگاهی خاص با دکوراسیون خاص می‌خواهند و فضایی مثل شهر کتاب یک نوع دیگر. مسیر‌های حرکتی و عمق فروشگاهی باید مطابق با استاندارد‌ها باشد و موتور توسعه مجتمع تجاری مشخص شده باشد.
 
* لزوم جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور
 
غلامحسن ادریس‌آبادی رئیس هیئت مدیره و نماینده ساعت دوکسا اظهار داشت: مشکل بزرگ ساعت در حال حاضر غیر اصل بودن ساعت‌هایی است که در سطح کشور وجود دارند و به گونه ای است که ساعت‌های تقلبی بیشتر از ساعت های اصلی وارد می شوند و مسئولان معتقدند اگر جلوی ورود آنها را بگیرند امکان دارد از راه قاچاق وارد شوند. این موضوع برای واردکنندگان ساعت‌های اورجینال بسیار پر‌ضرر است.این بزرگ‌ترین مشکل حضور برندهای اصیل ساعت در مراکز تجاری است.

مشکل دیگر برندها با سازندگان و مدیران مراکز تجاری است؛ سازندگان مجتمع‌های تجاری پس از فروش فروشگاه ها و اخذ وجه از فروشگاه دار دیگر فراموش می‌کنند سند ملک را در اختیار مالک قرار دهند.

وی تاکید کرد: به نظر من سازندگان پس از ساخت و واگذاری و بهره‌برداری باید بتوانند از برندها و کسبه خوشنامی که در آن مرکز حضور پیدا کرده‌اند و زحماتی که در روزهای ابتدایی برای افتتاح و پس از آن در جهت جذب مشتری و سهم بیشتر از بازار کشیده می¬شود، صیانت کنند نه این‌که کلیه زحمات را با بی‌تفاوتی به ورطه نابودی بکشانند!

* حضور اپل به صورت رسمی و منسجم در سراسر جهان

همچنی امین سمیع‌زاده رئیس هیئت مدیره مرکز اپل ایران گفت: اپل در حال حاضر در ساير نقاط دنیا نیز نمایندگی نداشته و در همه جا به صورت رسمي و منسجم حضور دارد و پرسنلی که در آن فعاليت دارند، پرسنل رسمی اپل هستند.

وی افزود: در ارتباط با تقسيم كاري كه در دنيا شكل گرفته است همچنان صنایع مغزافزاری و صنایعی که با فکر سرو کار دارد در دست کشورهای رده بالای جهان هستند و کارهای توليدي و فيزيكي بر عهده کشورهایی است که هزینه تولید در آنجا پایین است مانند کشور چين.

از لحاظ اعتبار، برند اپل بعد از 13 سال توانست برند  کوکاکولا را به زیر بکشد و به عنوان برند اول در جهان مطرح شود.
 
*وضعیت آشفته ای تی در ایران
 
وی تصریح کرد: بحث آی تی در ایران بحث بسیار آشفته ای است. متاسفانه نهاد و تشكلي منسجم و يكپارچه وجود نداشته و صنف آی‌تی را اتحادیه فناوران، اتحادیه صوتی و تصویری، اتحاديه مخابرات و شورای عالی انفورماتیک و... در حال اداره و مديريت¬بخشي هستند و این چند‌ صدایی برای فعالان این صنف آزاردهنده است.

سمیع زاده در موضوع ارزش و اعتبار برندها لازم است ذكر شود ممکن است مثلا در صنف پوشاک گران‌ترین برندها، با کیفیت‌تر باشند ولی در صنف آی‌تی چینین نیست و برندهای ارزانی مثل برند DEII وجود دارد که بسیار شاخص‌تر از برندهای دیگر است. در حال مرکز اپل ایران با چند شعبه فروشگاهی کار می‌کند و به صورت اولین شبکه زنجیره ای در این صنف با برند اپل فعالیت خود را ادامه مي دهد.

وی ادامه داد: در بحث كم و كيف مراكز تجاری اين نكته حائز اهميت است كه در حال حاضر ارتباط برند و مركز تجاري، ارتباطي دو سويه و تعاملي است. در حال حاضر بخشي از اعتبار و رتبه-بندي مراكز مرتبط با برندهاي حاضر و در حال فعاليت در آنجاست.
 
* ايجاد شبكه اي پويا و هم‌افزا در بین برندهاي حاضر حلقه‌هاي مفقوده در مراکز تجاری
 
رئیس هیئت مدیره مرکز اپل ایران تاکید کرد: يكي از حلقه هاي مفقوده در مراکز تجاری بحث وفاداری مشتریان و ايجاد شبكه‌اي پويا و هم‌افزا ميان برندهاي حاضر در مراكز است. متاسفانه مراکز تجاری توجهی ندارند که از کنار هم قرار دادن برندها طوری استفاده کنند که هر برند حضورش باعث تقویت دیگری شده و باعث رونقي نسبي براي فعالان و برندهاي حاضر در مراكز شوند.  
 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما به مراکز تجاری نگاه سخت‌افزاری داریم یعنی بسازیم، دیوار بکشیم و بفروشیم بدون آنکه به نیاز خریداران و بازدیدکنندگان توجهی داشته باشیم، در حالیکه باید کاری کنیم که در مراکز تجاری از وجود بازدیدکنندگان نهایت استفاده را ببریم.
 
در ادامه محمد کاظم ثابتی رئیس هیئت مدیری مبلمان استقبال ترکیه اظهار داشت: استقبال ترکیه از سال 2001 وارد ایران شد‌، ابتدا به ساکن به صورت سنتی فروشگاه‌هایی را در ایران به صورت نمایندگی در اختیار گرفت که توانست از طریق آن فروشگاه‌ها مبلمان وارداتی را برای ایرانیان به نمایش بگذارد.  

وی تصریح کرد: از سه سال پیش در فضای 3000 متری یکی از مراکز تخصصی مبلمان در منطقه یافت آباد نمایشگاه بزرگی برای بازدید و خرید تاسیس کردیم و به این نکته دست یافتیم که در تهران پتانسیل خوبی برای این کار وجود دارد.

ثابتی گفت: به نظر من می توان برای برندهای مبلمان در مجتمع های تجاری بزرگ طبقات اختصاصی با متراژ فروشگاهی بالا در نظر گرفت و لزوما دلیلی هم ندارد که کل مرکز تجاری اختصاص به این صنعت داشته باشد. اتفاقا شاید شانس خرید برای مبلمان در مراکز خرید غیرتخصصی و عمومی بیشتر نیز باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار