قائم مقام وزیر بهداشت خبر داد

ضرورت افزایش سهم سلامت از منابع عمومی

دانش جعفری گفت: ضروری است سهم سلامت را از منابع عمومی به 60 درصد ارتقاء دهیم.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ داود دانش جعفری در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با مدیران ارشد وزارت بهداشت اعلام کرد: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی منابع سلامت از دو بخش هزینه های پرداختی از سوی بیماران و منابع عمومی حاصل از بودجه‌های دولتی به علاوه حق بیمه‌ها تامین می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در کشور ما 60 درصد هزینه‌های سلامت از منابع خصوصی و 40 درصد آن از منابع عمومی و بیمه‌ها تامین می‌شود در حالی که این روند باید برعکس باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته 75 درصد هزینه‌های سلامت از سوی منابع عمومی تامین می‌شود.

دانش جعفری با بیان این که کشور ترکیه 77 درصد هزینه های سلامت را از طریق منابع عمومی و 23 درصد آن را از سوی منابع خصوصی تامین می کند، گفت: منابع خصوصی شامل پرداختی از جیب بیماران و پرداختی بیمه های تکمیلی است با این تفاوت که پرداخت از جیب بیماران فقط دز زمان وقوع بیماری است ولی پرداختی های بیمه های تکمیلی قبل از شروع بیماری و به منظور پیشگیری صورت می گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه گفت: در ایران قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 52 درصد هزینه های بیماری از جیب بیماران پرداخت می شد. این شاخص خوبی نیست و ضروری است سهم منابع عمومی را از این نظر به استانداردها نزدیک کنیم تا طرح تحول نظام سلامت استمرار یابد.

وی با اشاره به این که حرکت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در افزایش تخصیص منابع عمومی سلامت ارزنده است، گفت: اما هنوز با استانداردها در این حوزه فاصله داریم و باید سهم بخش عمومی را در منابع سلامت به 60 درصد ارتقاء دهیم. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار