چیت چیان گفت: ایران یکی از کشورهای مصرف‌کننده انرژی و در عین حال یک کشور بزرگ تولیدکننده انرژی است که این امر تحولات اقتصادی فناوری و زیست محیطی در حوزه انرژی را برای ما دو چندان خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در دهمین همایش ملی انرژی با بیان اینکه مقوله انرژی یک موضوع تعیین ‌کننده در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منطقه پیرامونی ما و جهان تبدیل شده است گفت: ایران یکی از کشورهای مصرف‌کننده انرژی و در عین حال یک کشور بزرگ تولیدکننده انرژی است که این امر تحولات اقتصادی فناوری و زیست محیطی در حوزه انرژی را برای ما دو چندان خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه پس از چندین دهه رشد کمی بسیار سریع، صنعت برق کشور در آستانه تحولی بنیادین و فراگیر در زمینه توسعه کیفی قرار داشته، افزود: این تحول به هیچ صورت به معنای توقف و کند شدن رشد کمی نیست بلکه برای ادامه رشد کمی تحول و ارتقای کیفی در این صنعت زیربنایی است.
 
وی ادامه داد: این تحول به طور واقعی یک نقطه عطف در روند فعالیت صنعت برق خواهد بود و اصلی‌ترین شاخه‌های آن توجه به حفظ محیط زیست افزایش کارآیی و بهره‌وری اصلاح ساختار و توسعه رقابت در حوزه صنعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه سهم انرژی های تجدید پذیر در بسیاری از کشورها دائما در حال افزایش است افزود: با فناوری انرژی خورشیدی و بادی بالاترین نرخ رشد را در میان همه فناوری های تامین انرژی در جهان به خود اختصاص داده است و این تحول نتیجه ای جز کاهش هزینه‌های اقتصادی را به دنبال ندارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه کشورمان از نظر منابع طبیعی و انسانی متخصص در این زمینه اولویت بالایی دارد افزود: با توسعه‌ انرژی های تجدید پذیر ضمن افزایش توان صادرات انرژی ارزش افزوده اقتصادی کشور نیز به طور مضاعفی رشد خواهد داشت.

چیت چیان تصریح کرد: از وضعیت های دیگر توسعه‌ انرژی‌های تجدید پذیر، افزایش اشتغال زایی و تامین شبکه است.

وزیر نیرو همچنین در خصوص سیاست‌هایی کلی نظام در زمینه‌ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز گفت: مصوبات مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید بر این موضوع تاکید دارد که در برق، حاصل ارز منابع انرژی تجدید پذیر که توسط مشترکین به صورت پراکنده تولید می‌شود، با قیمتی بیش از یک پنجم قیمت فوب خلیج فارس سوخت‌های مایع به صورت تضمینی و بدون محدودیت زمانی خریداری شود.

وی با بیان اینکه استفاده از انرژی های پاک، کاهش تلفات و انتقال توزیع برق را به دنبال خواهند داشت افزود: در اینجا از همه‌ شرکت‌های برق و مردم کشورمان دعوت میکنم تا این در این اقدام ملی ما را یاری کنند.

چیت چیان همچنین ارتقای بهره برداری در صنعت برق به منظور خدمات رسانی مطمئن تر و اساسی تر را نیز از دیگر برنامه های وزارت نیرو عنوان کرد و ادامه داد: نتیجه تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی این بود که بهره گیری از توربین‌های گازی کلاس F و همچنین توسعه ‌ واحدهای تولید همزمان برق و حرارت با ارتقای بازدهی از 37 به 70 درصد نیز از دیگر برنامه های این وزارت خانه است.

وی تاکید کرد: کاهش تلفات شبکه‌ای توزیع و انفاق برق، کاهش آلودگی زیست محیطی با توسعه‌ نیروگاه‌های تولید پراکنده و حذف تدریجی شبکه های فشار ضعیف روستا از شبکه‌ فضای متوسط در شبکه توزیع نیز از دیگر اقداماتی است که به دنبال آن هستیم تا به طور کمال اجرایی کنیم و در این زمینه قدم‌های مثبتی نیز برداشته شده است.

وزیر کابینه دولت یازدهم ادامه داد: تغییر نقش دولت از تصدی به سیاست گذاری و نظارت و جلب مشارکت بخش خصوصی با هدف توسعه‌ رقابت و کاهش هزینه ها نیز در دستور کار وزارت نیرو است که این اقدام مهم علاوه بر واحدهای بزرگ، در توسعه‌ واحد‌های کوچک خصوصی ادامه می‌یابد.

چیت چیان با بیان این که دور شدن دولت از تصدی گری و بنگاه داری یعنی تلاش برای تامین منافع ملی و کوچک شدن حجم دولت است افزود: زمینه‌ الزام برای تحقق این امر و افزایش کارایی و بهره وری انرژی فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: با استفاده از تخصص و دانش موجود در کشور اهداف ذکر شده تحقق پیدا نخواهد کرد و بر همین اساس وزارت نیرو در حال حاضر تدوین بیش از 30 نقشه راه فناوری در صنعت برق و آب کشور است که به زودی ابلاغ و مبنای اقدامات دانش بنیان در این صنعت خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: با هم اندیشی و تبادل نظر اعضای این همایش بین المللی و دست آموزی از تجربیات داخلی و بین المللی می‌توان از استحکام نظر و سیاست‌های بخشی انرژی کشور اطمینان حاصل نمود و با هزینه آن، زیرساخت اساسی کشور را پی ریزی اساسی نمود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت برق ، کارایی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار