به گزارش
گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، تدوین سیاستهای کلی آموزش پزشکی کشور و ابلاغ اجرای سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت، از جمله مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه آموزش بوده است.
بنابر این گزارش اهم اقدامات یک ساله وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی به شرح زیر است:
تقویت و توسعه آموزش پزشکی
· نظاممند کردن فعالیتهای ارزشیابی آموزش علوم پزشکی در راستای ارتقای کیفی نظام آموزشی کشور و تعیین و تبیین رشته/ مقاطع مورد نیاز نظام آموزش عالی سلامت تا ۱۴۰۴
· ابلاغ اجرای سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت و همچنین ارزیابی شرایط مناطق مختلف به منظور بومیسازی برای دانشکدههای داروسازی با توجه به منطقه جغرافیایی تحت پوشش
· تدوین فرایند و تصویب اساسنامه به منظور ساماندهی مراکز آموزشهای آزاد گروه پزشکی و برنامهریزی اجرایی برای ایجاد کارپوشه الکترونیک برای تمام دستیاران تخصصی و فوق تخصصی
· تدوین سیاستهای کلی آموزش پزشکی کشور که در خصوص برخی از این سیاستها، همچون؛ نظام آموزش پزشکی پاسخگو، ارتقای کیفی نظام آموزشی و جلوگیری از توسعه بیقواره و کمّی آموزشپزشکی و جلوگیری از ریزکردن بیش از حد تخصصها و اصلاح روند تربیت نیروی متخصص، اقدامات عملی نیز صورت گرفته است.
· انعقاد تفاهمنامه همکاری در آموزشهای علوم پزشکی مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
· تشکیل مجمع دانشکدههای پزشکی به عنوان مجمع مشورتی و تدوین نسخه نهایی سند «راهبرد گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت» و سند «رشته و مقاطع اولویتدار مورد نیاز نظام سلامت»
· برگزاری ۱۲ آزمون مختلف گروه علوم پزشکی، برگزاری آزمون ملی دانش آموختگان خارج از کشور در رشته دندانپزشکی، اصلاح نحوة برگزاری پذیرش دستیار فوقتخصصی و ایجاد و راهاندازی چندین دوره میانرشتهای و تهیه و تنظیم دروس و ضرایب درسی هر رشته و ارزشیابی و اعمال مصوبات جدید در مورد تمام رشتهها
· پیشرفت بازنگری ۶ برنامه در شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی از ۳۰ درصد تا ۹۰ درصد و اجرای درس آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس در ۵۰ درصد دانشگاهها به صورت اختیاری
· استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی و رتبهبندی دانشکدههای داروسازی بر اساس شاخصهای مورد تأیید وزارتخانه و ارزیابی و بازدید از دانشکدههای داروسازی به منظور توسعه رشتهها و گروههای آموزشی، بومیسازی و نیازسنجی دورههای تخصصی و Ph. D
· بررسی ۱۵۲ پرونده در خصوص ارتقاء، ۴۲ پرونده احتساب سابقه آموزشی، ۳۶ پرونده ترفیع پایه سالیانه و نیز ۳۰ پرونده تبدیل وضعیت استخدامی در مرکز امور هیأت علمی
· بررسی و بازبینی آییننامه انتقال دانشجویان خارج، برگزاری جلسات شورای انتقال دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی با بررسی ۱۰۰ پرونده و موافقت با ۷۵ مورد انتقال و بررسی ۱۸۰۹۱ مورد اطلاعات فارغالتحصیلی ارسالی از دانشگاهها و همچنین بررسی ۱۰۵۳۴ فقره درخواست دانشجویان متقاضی ارز و معرفی ۳۰۸۸ دانشجوی واجد شرایط برای دریافت ارز
· تشکیل ۵۷ کمیسیون ارزشیابی با بررسی ۹۲۵ پرونده مدارک تحصیلی دانشآموختگان خارج از کشور و تأیید ۴۵۴ مورد با توجه به آئیننامه ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور و بازگشت عدهای از مشمولین این آئیننامه به کشور
· در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ شاخص سهم دانشجویان پزشکی و دکترا (پزشکی عمومی و دکترای تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی) ارتقا پیدا کرده و به ۳۹. ۲ درصد رسیده است.
· بررسی و تهیه مستندات لازم برای آغاز اصلاح فرایند پذیرش، انتقال و بورس دانشجویان خارج و داخل کشور و موافقت با پذیرش ۲۵ دانشجوی بورسیه داخل در شورای بورس و موافقت با پذیرش ۹۰ داوطلب غیرایرانی برای ادامه تحصیل به صورت بورسیه و پذیرش ۸۰ دانشجوی بورسیه غیرایرانی
· بررسی ۲۶۳ پرونده دانشجویان نمونه ارسالی از دانشگاهها و اولویتبندی بر اساس امتیاز و مقطع تحصیلی و تهیه کتابچه مستندسازی انتخاب دانشجویان نمونه دوره هجدهم و بازنگری و اصلاح آییننامه انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه دانشگاههای علوم پزشکی
· بازنگری مراحل پیشبالینی برنامه آموزش پزشکی عمومی و بررسی حجم پذیرش و ظرفیت آموزش پزشکی عمومی در مراکز آموزشی و ارزشیابی برنامه آموزشی دوره دکتری پزشکی عمومی
· گردآوری و تهیه مجموعه آییننامهها به منظور اجرای برنامه واگذاری کامل برنامههای مدون به مراکز مجری و تدوین برنامه آموزشی مداوم برای رشتههای پروانهدار و دریافت و بررسی درخواست برنامههای آموزش مداوم و اضافه کردن تمام رشتهها و مقاطع تحصیلی گروه پزشکی در سامانه آموزش مداوم و تدوین برنامههای مدون آموزش مداوم چند رشته جدید
· ساماندهی وضعیت شعب بینالملل و تصمیمگیری در خصوص نحوه تداوم فعالیت شعب بینالملل در نظام آموزشی خدمات سلامت
· صدور چندین مجوز تأسیس انجمنهای علمی جدید و نظارت بر مجامع عمومی عادی انجمنهای علوم پزشکی و انتخابات هیئت مدیره و نظارت بر تشکیل سازمانهای مردمنهاد (سمن)
· ارزیابی اولیه وضعیت آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاهها بر اساس اطلاعات و آمار اخذ شده از دانشگاهها و پیگیری امور آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر
· راهاندازی سامانه جامع معاونت آموزشی و ارایه خدمات از طریق سامانه در تمام حوزههای معاونت آموزشی