به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پورسید آقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بر اساس سیاستهای اصل 44، راهآهن چند وظیفه مهم دارد گفت: توسعه زیربناهای ریلی و ارائه مشوقهای اقتصادی و مجوزهای لازم در زمینه بار و مسافر از جمله وظایف مهم ما به شمار میرود.
وی در ادامه فزود: مهمترین وظیفه ما جذب بخش خصوصی و نظارت بر عملکرد بخش خصوصی است.
مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه زیربناها امسال مجموعه بودجهای که دولت به ما تخصیص داده، 2 هزار میلیارد تومان است، گفت: با این میزان اعتبار انجام برنامههای مهمی را در حوزه ریلی برنامهریزی کردهایم که پروژههای مهم ریلی را انجام دهیم.
پور سید آقایی در ادامه توضیح داد: مهمترین اقدام مهم راهآهن در امسال دو خطه کردن مسیرهای دارای گلوگاه از جمله مسیر بافق به اصفهان، اردکان به چاروند، اهواز به بندر امام است که 40 کیلومتر از آن آغاز شده و مسیر تهران به کرج و کرج به قزوین از جمله پرژههای مهم ریلی در بخش دو خطه کردن بشمار میرود.
وی با اشاره به اینکه قصد داریم مسیر تهران به کرج را 4 خطه کنیم، گفت: برای دو خط از ایمن مسیر، قطار بین شهری و دو خط دیگر برای مسیرهای حومهای تهران به کرج استفاده میشود.
پورسید آقایی در ادامه به پروژه مهم atc یا هوشمندسازی قطار مسیر تهران به مشهد اشاره کرد و گفت: با استفاده از این سیستم تمامی قطارها در مسیر تهران به مشهد هوشمند میشود و سرعت آنها از طریق این سیستم اتوماتیک کنترل می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورتی که قطار این مسیر سرعتش افزایش یابد بر اساس سیستمهای هوشمند کاهش مییابد و همین امر باعث افزایش ایمنی قطارها و ظرفیت آنها میشود.
مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی در ادامه به مسیر محور جنوب کشور اشاره کرد و گفت: عملیات نوسازی این مسیر آغاز شده و در آیندهای نزدیک تمامی طول مسیر اصلاح میشود.
پور سید آقایی به برقی کردن قطار مسیر تهران به مشهد اشاره کرد و گفت: تمامی اقدامات زیربنایی این مسیر انجام شده و قرارداد و فاینانس آن به پایان رسیده است.
وی افزود: این پروژه در انتظار موافقت طرف چینی است و عملیات آغاز این پروژه تا پایان سال صورت میگیرد.
وی در ادامه یاد آور شد: اقدامات نرم افزاری این پروژه انجام شده و ظرف 42 ماه آینده این قطار با سرعت 200 کیلومتر در ساعت راهاندازی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: حق دسترسی که از حمل بار توسط راهآهن گرفته میشود معادل سال 91 است و راهآهن برای تشویق شرکتهایی که واگن باری جدید میخرند تا 8 سال آینده حق دسترسی دریافت نمیکند.
معاون وزیر اظهار داشت: در صورت خریداری واگن مسافربری نو نیز حق دسترسی تا سال 1400 را ندارند و در پی این مصوبه هستیم که 1 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای این بخش تامین کنیم.
مدیر عامل در ادامه به ستارهدار کردن قطارها مانند هتلها اشاره کرد و گفت: در صورتی که قطاری خدمات بیشتر به مسافران ارائه دهد ستارهدار میشود و خدمات کمتر جریمه میشود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا مهرماه امسال قیمت بلیط قطارها هیچ افزایش قیمتی پیدا نمیکند و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال 100 واگن مسافربری را نوسازی کنیم.
پور سید آقایی خاطر نشان کرد: مجموعه حوادث راهآهن طی 5 ماه ابتدای امسال 10 درصد کاهش داشته است.
انتهای پیام/