عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان اظهارکرد: گیاهان دارویی باید زراعی شوند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، "نازخند صبحی" زنجان، اظهارکرد: گیاهان دارویی باید زراعی شوند تا از انقراض آن‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بخشی از پوشش گیاهی زمین دارای خواص دارویی است که یکی از مهم‏ترین ثروت‎های جهانی را تشکیل می‎دهند.

وی با بیان این‌که تنوع گونه‎های گیاهان صنعتی در ایران بالا است، افزود: تنوع این گیاهان در مناطقی همچون طارم به وضوح دیده می‌شود و در کشور ما هیچ قطعه زمین کشاورزی را نمی‎توان یافت که در آن حداقل یک گیاه دارویی روییده نشود، در واقع طبیعت ایران یک داروخانه بزرگ الهی است.

این مسوول خاطرنشان کرد: گونه‌های این داروخانه الهی شامل بومادران، افسنطین، سنبل لعین، ترنجبین، عناب، زیره، شیرین بیان، گل‌ گاوزبان و گل ختمی است.

این مسوول افزود: آثار مکتوب دانشمندان بزرگ ابوعلی‎سینا بر پایه طب گیاهی استوار بوده است و تحقیقات نشان داده که درسال 1995 میلادی پیش از 55 درصد داروهای مصرفی در آلمان منشاء گیاهی داشته است.

صبحی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی و صنعتی بی‎مانند و تجدید ناپذیرند با این وجود بشر با غفلت و بی‎توجهی به نقش آنها در درمان دردها و آلام خود اقدام به تخریب منابع طبیعی می‎کند و با نادیده گرفتن نقش گیاهان در صنایع مختلف از جمله رنگ‌رزی نیز به نابودی آنها کمک می‎کند.

وی افزود: گیاهان دارویی ایران در سراسر جهان از لحاظ گوناگونی و خواص همتا ندارند. ولی با برداشت بی‎رویه و صادرات خالص و بدون فناوری آنها موجب می‎گردد که ارز حاصل از صادرات آنها بسیار ناچیز، باشد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان در ادامه افزود: با توجه به وجود گیاهان دارویی و صنعتی در کشور شایسته است که به این گیاهان بها داده شود، که از جمله این موارد می‎توان به جلوگیری از صادرات خالص گیاهان صنعتی و صدور اسانس و یا عصاره این گیاهان اشاره کرد.

وی، بسته‎بندی مطلوب برای صادرات را یکی از راه‎های افزایش این صادرات دانست و عنوان کرد: محصولات صنعتی باید بیمه شوند و تهیه لیست دارویی تایید شده از داروهای گیاهی به نفع این صنایع خواهد بود.

صبحی ادامه داد: واحدهای درسی در زمینه گیاهان صنعتی باید پیش‎بینی شود و ایجاد بانک اطلاعاتی و ژن گیاهان صنعتی یکی دیگر از راه‎های کمک به شناسانده شدن این گیاهان است.

این کارشناس همچنین افزود: باید از چرای بی‎رویه دام‎ها در مناطقی که داروهای گیاهی وجود دارد جلوگیری کرد.

انتهای پیام/م
منبع: ایسنا
برچسب ها: زنجان ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.