شمشیربازی یکی از رشته های المپیکی بوده که قدمت و تعدد مدال های آن گواه استقبال بسیاری از کشورهای عضو کمیته بین المللی المپیک برای حضور در مسابقات آن است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ،این رشته در بازی های المپیک جهانی و آسیایی با توجه به توزیع مجموع48 مدال تیمی و انفرادی در سه اسلحه آن می تواند موجب ارتقای جایگاه کاروان ورزشی کشورها در جدول مدالی شود. اما در کشورمان شمشیربازی در سال های اخیر با سر و صدای بیشتری فعالیتش را دنبال می کند.
 
 پیشینه خوب با کمی وقفه!
شمشیربازی در ایران هم پیشینه خوبی داشته به طوریکه از هفتمین دوره بازی های آسیایی در سال 1974 به میزبانی تهران این رشته هم وارد کاروان ورزش کشورمان شده است و در نخستین حضور المپیک قاره ای هم، در مجموع مردان و زنان 10 مدال طلا، نقره و برنز تیمی و انفرادی در سه اسلحه سابر، اپه و فلوره رسیده است..
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این رشته به مدت 10 سال به تعطیلی کشیده می شود تا رکورد حاصل باعث افت ورزشکاران آن در سال های بعد از آغاز فعالیت مجدد شود.
 
در این میان از سرگیری فعالیت دوباره شمشیربازی و رونق این رشته المپیکی در سال های اخیر و سرمایه گذاری روی پتانسیل های انجام شده موجب پرورش استعدادهای جدیدی شده به طوریکه امیدواری های مسئولان را به خصوص در اسلحه سابر برای مدال آوری در آینده بیش از گذشته کرده است.
 
این رشته توانسته برای ورزشکارانش در کشور لیگی منسجم راه اندازی کند، اما همچنان عمده مشکل ورزشکاران آن کمبود امکانات و تجهیزات وارداتی است.
 
تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در دو بخش مردان و زنان و در سه اسلحه، در مجموع 18 رشته را به وجود آورده که تنها مکان تمرینی آنها هم مربوط به سالن پیر و فرسوده شیرودی است، هرچند که در پاره ای مواقع اردوهای تیم ملی در آکادمی ملی المپیک هم دنبال می شود.
 
با این حال فدارسیون برای هر مسابقه شمشیربازان ملزم به خرید تجهیزاتی از قبیل لباس مخصوص، شمشیر و تیغه است که هزینه ای را باید بابت خرید و اجازه ورود آنها به کشور پرداخت کند.
 
تقریبا هر ساله و یا برای هر مسابقه ای صد دست لباس و تجهیزات برای اعزام ورزشکاران تهیه می شود.
 
همه مسافران اینچئون
 کادرفنی تیم ملی از اعزام 8 ورزشکار در بخش مردان و در دو رشته سابر و اپه خبر داد.
 
مجتبی عابدینی، محمد رهبری، علی پاکدامن و فرزاد باهر ارسباران در رشته سابر و محمد رضایی، علی یعقوبیان، سیدصادق عابدینی و طاهر عاشوری نفرات اعزامی در بخش اپه هستند.
 
به گفته مسئولان شمشیربازی این رشته تنها سه ورزشکار برتر و قدیمی که در بازی های آسیایی دوره قبل نیز حضور داشتند در ترکیب تیم اعزامی به اینچئون هم گنجانده شده اند.
 
از لحاظ فنی از تیم سابر ایران که به گفته مسئولان پیشرفت چشمگیری داشته، دوم آسیا و دهم جهان است. سابریست ها با رنکینگ زیر صد که عابدینی با رنک21، پاکدامن با رنک 38، باهر ارسباران با رنک 78 و رهبری با رنکینگ 86 به بازی های آسیایی اعزام می شوند.
 
این ورزشکاران 15 ماه اردونشینی را برای اینچئون تجربه کرده اند.
 
پیمان فخری دبیر فدراسیون شمشیربازی و سرمربی تیم ملی سابر با ابراز رضایت از وضعیت شمشیربازان اعزامی به اینچئون قول کسب مدال ایران در هر دو رشته سابر و اپه را داده است.
 
  جوانگرایی و مدعیان آسیا
 
با اینکه تیم ملی اعزامی به بازی های 2006 دوحه قطر با مدال به کشور بازگشت اما باوجود اعزام همان ترکیب به بازی های آسیایی 2010 گوآنگجو مدالی توسط شمشیربازان بدست نیامد تا بازنگری برای استفاده از نیروهای جوان و مستعد در تیم ملی ایجاد شود.
 
تیم های ملی ایران هم اکنون به جای برگزاری اردوهای خارجی و مسابقات برون مرزی مثل برخی رشته های دیگر اقدام به برپایی اردوهای مشترک با شمشیربازان برتر دنیا با هزینه کمتر در داخل کشور کرده است. شمشیربازان هم اکنون با 6 ورزشکار برتر دنیا اردوی تدارکاتی دارند و قرار است اوکراینی ها هم به همین منظور به ایران سفر کنند.
 
با این حال نباید به قدرت های شمشیربازی دنیا که در آسیا هستند را نادیده گرفت. چین، کره جنوبی، ژاپن، قزاقستان و هنگ کنگ مهمترین رقیبان ایران در بازی های آسیایی هستند.
 
 
 
بانوان نوبتی دیگر

در این میان باوجود کسب مجوز برای اعزام یک بانوی شمشیرباز به بازی های آسیایی سرانجام این مورد انجام نشد.
 
فضل اله باقرزاده در این باره می گوید: شرایط بانوان برای اعزام به این بازی ها مناسب نبوده است و بهتر است که در این بخش زمان بیشتری برای پیشرفت بانوان در نظر گرفته شود اما در اینچئون بهتر از دوره قبل بازی های آسیایی نتیجه خواهیم گرفت.


نویسنده : انسیه بحری

انتهای پیام/
برچسب ها: شمشیربازی ، اسیا ، اینچئون ، asia ، incheon
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار